تنظیم Google Tag Manager روی سایت وردپرس
آیا شما هم دنبال راهی برای تنظیم Google Tag Manager روی سایت وردپرس خود هستید؟ مطمئن نیستید که شما هم به این سرویس گوگل روی سایت خود نیاز دارید یا نه؟ نگران نباشید! در این مقاله به شما خواهیم گفت که Google Tag Manager چیست و چطور کار میکند و چطور میتوان مبادرت به نصب کد Google Tag Manager روی سایت وردپرس نمود.
Google Tag Manager چیست؟
ما قبلاً یک مقالهٔ کامل راجع به اینکه Google Tag Manager چیست نوشتیم و روی سایت منتشر کردیم. بهتر است قبل از اینکه ادامه این آموزش را مطالعه کنید، آن مقاله را هم بخوانید. اما در این مقاله هم توضیحاتی راجع به Google Tag manager یا همان GTM خدمت شما ارائه میکنیم.
اغلب سایت ها نیاز دارند تا کدهایی را به جهت ردگیری نرخهای تبدیل، ترافیک سایت و جمع آوری اطلاعات آماری داشته باشند. با استفاده از Google Tag manager میتوان مدیریت تمامی این کدها را از طریق یک مکان داشت.
Google Tag manager دارای قالبهایی برای Google Analytics و Adwords و DoubleClick و … دارد. پس میبینید که به راحتی با همین یک سرویس، تمامی کدهای دیگر سرویسها را روی سایت خود بگذارید و حتی کنترل کاملی روی آن داشته باشید. یا حتی بررسی کنید که آیا به درستی کار میکنند یا خیر؛ که به این قابلیت رفع ایراد کدهای سرویس های دیگر گفته می شود.
علاوه بر آن شما قادر به درج کدهای دلخواه و سفارشی HTML هم هستید. کدهایی که قالب آنها از قبل درون GTM وجود ندارد.
این کار در زمان شما به شدت صرفه جویی میکند که خواسته باشید یکی یکی برچسبها را از کدهایی که به سایت اضافه میکنید کم یا زیاد کنید. قابل ذکر است که کدهایی که از سرویسهای مختلف دریافت میکنید تا روی سایت خود بگذارید، قابلیت سفارشی سازی دارند. مثلا در کد Google Analytics شما قادرید تعیین کنید که بازدید کنندگانی که از یک منبع خاصی ارسال میشوند را جداگانه آمارشان را تحلیل کند. این یکی از قابلیتهای خوب این سرویس Google Analytics گوگل است. که البته با GTM به راحتی کنترل کاملی روی آن خواهید داشت.
در ضمن تمامی آن کدها و اسکریپتها درون یک اسکریپت روی صفحات سایت شما لود می شود که سبب کاهش حجم صفحات و افزایش سرعت بارگذاری آن میگردد.
به نظر میرسد که اطلاعات خوبی تا اینجا راجع به Google Tag Manager به دست آوردید. حال به سراغ تنظیم Google Tag Manager روی سایت خواهیم رفت.
شروع میکنیم!
اول از همه باید بدانید که GTM را شما روی wordpress.org میتوانید نصب کنید، نه wordpress.com!
مورد بعدی اینکه ما در این آموزش می خواهیم کد Google Analytics را با استفاده از Google Tag Manager روی سایت مان اضافه کنیم. پس باید از قبل یک حساب Google Analytics ایجاد کرده باشیم و سایت مان را به آن افزوده باشیم. آموزش این کار در سایت موجود است.
تنظیم حساب Google Tag Manager
حالا که حساب Google Analytics شما آماده است، باید حساب Google Tag Manager تان را تنظیم کنید. دقت کنید که اگر یک حساب Gmail داشته باشید، در هر دوی این سرویسها میتوانید حسابتان را با همان نام کاربری و رمز عبور جی میل بسازید.
سایت Google Tag Manager را باز کنید. سپس روی Sign in to Tag Manager کلیک کنید تا وارد GTM شوید. دقت داشته باشید که گوگل دسترسی ایرانیها را مسدود کرده. پس حتما باید با یک ابزار تغییر IP نشانی اینترنتی تان را به یک کشور دیگر تغییر دهید.
بعد از ورود صفحه add new account برای شما باز خواهد شد. یک نامی را برای آن انتخاب کرده و روی continue کلیک نمایید.
حالا باید یک ظرف یا container به آن بیافزایید. ظرف یا container همان سایت یا اپلیکیشن iOS یا Android است. در مورد ما Web را انتخاب میکنیم. حال روی create کلیک میکنیم.
Google Tag Manager حسابمان را به همراه ظرف آن ایجاد میکند. حالا صفحه پیشخوان ظرف را مشاهده خواهید کرد. یک چیزی مثل تصویر زیر:
حساب Google Tag Manager شما آماده است. حال باید برچسب یا همان tag جدیدی را به آن اضافه کنید. پس روی create new tag کلیک میکنیم و از بین بیش از ۲۰ قالب آماده یکی را انتخاب میکنیم.
در اینجا ما Google Analytics را انتخاب میکنیم. اما شما حتی میتوانید قالب HTML را انتخاب کرده که کد دلخواه شما را دریافت میکند.
زمانی که Google Analytics را انتخاب میکنیم، از ما میپرسد که Universal Analytics را میخواهید یا Classic Analytics که Universal Analytics را انتخاب میکنیم. حالا باید tracking ID را به آن بدهیم.
این شناسه یک عدد است که اجازه میدهد تا گوگل سایت ما را تشخیص دهد. این کد را با رفتن به حساب Google Analytics خود و رفتن به سربرگ Admin میتوانید دریافت کنید.
Account را انتخاب کرده و property مربوط به سایت را هم همچین. روی tracking info کلیک کنید. سپس روی tracking code کلیک کنید.
شما به یک صفحه دیگر هدایت می شوید که UA tracking ID را از آنجا میتوانید بردارید.
این کد را در Google Tag Manager وارد کنید. زیر track type گزینه Page View را انتخاب کنید و روی continue کلیک کنید.
پنجرهٔ گام به گام از شما میپرسد که چه زمانی این برچسب را میخواهید اجرا کنید. All Pages را انتخاب کنید و روی Create Tag بزنید.
حالا GTM به شما tracking code یا همان کد ردگیری را میدهد که باید روی سایت خود قرار دهید. پس این کد را کپی کنید.
افزودن کد Tag Manager به وردپرس
برای گذاشتن این کد روی سایت وردپرس، راههای مختلفی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از افزونه Insert Headers and Footers است. این افزونه کارش قرار دادن یک کد در تمامی صفحات در قسمت head یا footer سایت است. بعد از نصب این افزونه به صفحه تنظیمات » Insert Headers and Footers رفته و کد را در جعبه اول بچسبانید و صفحه را ذخیره کنید.
اگر هم نخواسته باشید افزونه ای نصب کنید، باید سند header.php قالب را باز کرده و کد را در جایی مناسب قرار دهید. دقیقا در جایی که برچسب head بسته می شود جای مناسبی است.
انتشار Container یا ظرف
کار ما در حال تکمیل شدن است! برچسبها در Google tag manager تا زمانی که ظرف را منتشر نکنید، روی سایت کار نخواهند کرد. پس به dashboard یا همان پیشخوان GTM رفته و روی دکمه Publish کلیک کنید.
حالا به سایت خود رفته و میبینید که Google Tag Manager برچسب مورد نظر را به سایت افزوده است و به خوبی هم کار میکند!
کار در اینجا به اتمام میرسد. شما توانستید Google Tag Manager را روی سایت خود نصب کرده و آن را پیکربندی نمایید. فراموش نکنید که به همین ظرفی که ساختید میتوانید Tag ها یا برچسبهای دیگری را هم بیافزایید. همچنین از پیشخوان GTM قابلیت سفارشی سازی هر کدام از برچسب ها (کدهای سرویس های واسط) را میتوانید سفارشی سازی کنید و کنترل کاملی روی آن داشته باشید. دیگر نیازی نیست به سایت مراجعه کنید و کدها را دستی تغییر و اصلاح کنید.