Google Tag Manager چیست ؟
اگر شما هم راجع به Google Tag Manager اطلاعات کافی ندارید، دانستن این موضوع که Google Tag Manager چه کاربردی دارد و چرا باید از آن استفاده کرد، میتواند برای شما هم جالب باشد. این مقالهای است که میخواهیم در آن راجع به مباحث زیر بحث کنیم:
- Google Tag Manager چیست؟
- چه اختلافی با Google Analytics دارد؟
- استفاده از آن چطوری است و آیا ساده است؟
- چرا باید از Google Tag Manager استفاده کرد؟
- مزایا و معایب آن چیست؟
- چه چیزهایی را با Google Tag Manager میتوان ردگیری نمود؟
Google Tag Manager چیست؟
Google Tag Manager که به آن به اختصار GTM هم گفته میشود، یکی از سرویس های رایگان گوگل است. که در این سرویس به شما امکان مدیریت برچسبهای بازاریابی و اطلاعات سنجی سایت و اپلیکیشن را به صورت متمرکز میدهد.
فرض میکنیم شما یک سایتی دارید که از تکه کدهای جاوا اسکریپت زیادی روی آن استفاده میکنید. یک کد مربوط به سرویس Google Analytics است. یک کد هم مربوط به سرویس تبلیغات است و کدی دیگر برای جمع آوری آمار خاصی از سایت و تجزیه و تحیلی آنها است. اگر خواسته باشید هر کدام را جدا جدا مدیریت کنید و روی سایت بارگذاری کنید، کار کمی سخت خواهد شد. اما با GTM به راحتی و از طریق یک پنل، قادرید تمامی آنها را مدیریت کنید.
از همه مهمتر، امکان سفارشی سازی محل کار و محل نمایش هر کد هم به واسطهٔ GTM به راحتی تعیین میشود. فرض میکنیم فقط قصد اعمال کد سرویس تبلیغات روی برخی از صفحات سایت تان را دارید. خوب، این کد تنها باید روی تنها همان صفحات بارگذاری گردد. GTM این کار را برای ما انجام میدهد. یعنی سفارشیسازی کامل محل اعمال تکه کدهایی که به آن میدهیم!
تصویر بالا، به سهولت به ما نشان میدهد که جایگاه Google Tag Manager برای گذاشتن کد Google Analytics روی سایت کجاست. در اینجا اطلاعات اول از سایت ما دریافت میگردد و به GTM داده می شود. حالا GTM با برخی سفارشی سازی ها روی نتایج، داده ها را به Google Analytics ارسال میکند. یا به نوعی در این دادهها دخالت خود را نشان میدهد. مثل همان نمایش یا عدم نمایش کد در برخی از صفحات سایت که ما تعیین میکنیم.
مهم ترین مزیت GTM این است که بازاریابها که از کدهای مختلف برای سایتها استفاده میکنند، بدون نیاز به دانش فنی قادرند به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند و به صورت سفارشی سازی شده آنها را داشته باشند.
البته برخیها ها اعتقاد به این دارند که استفاده از GTM هم چندان ساده نیست و مقداری سردرگمی هم دارد. یا نیاز به دانش تخصصی برای استفاده از آن هم هست. که این دانش هم میتواند توسط کلاس های مختلف حاصل گردد. یا به صورت خودآموزی با مطالعه و آزمون و خطا به نتیجه برسد.
آیا استفاده از Google Tag Manager ساده است؟
GTM امکان مدیریت برچسبهای سایت را از یک مکان واحد که همان پنل Google Tag Manager هست فراهم آورده است. نمایی از این پنل را در زیر خواهید دید. این یک ابزار ساده است که بازاریاب ها و وبمسترها به راحتی قادرند از آن استفاده کنند.
اما استفاده از همین پنل هم نیاز به مقداری دانش فنی دارد. دانش فنی راجع به Tagها و Triggerها و Variableها دارد. مثلاً اگر قصد استفاده از خدمات Facebook pixels را دارید، باید بدانید که Facebook tracking pixels چطور کار میکند.
اگر میخواهید با event tracking یا ردگیری رویدادها کار کنید، باید بتوانید با events در Google Analytics کار کنید. از تمامی این چند تا سرویس و کدهای آنها هم در کنار یکدیگر میتوانید استفاده نمایید.
Google Tag Manager چطور کار میکند؟
GTM شامل سه قسمت اصلی است:
- Tags (برچسبها) : یک تکه کد جاوا اسکریپت یا پیکسلهای ردگیری هستند.
- Triggers (رهاسازها) : اینها به GTM میگویند که چه زمانی برچسبها رهاسازی شوند و کار کنند.
- Variables (متغیرها) : اطلاعات بیشتری هستند که GTM ممکن است برای کار کردن صحیح برچسبها و رهاسازها به آن نیاز داشته باشد.
برچسبها تکه کدهای سرویسهای دیگری هستند که به GTM داده میشوند تا آنها را مدیریت کرده و روی سایت یا اپلیکیشن ما به صورت متمرکز بارگذاری کند. نمونههای مرسوم از سرویسهایی که کدهای آنها با GTM کار میکنند شامل:
- Google Analytics Universal tracking code
- Adwords Remarketing code
- Adwords Conversion Tracking code
- Heatmap tracking code (Hotjar, CrazyEgg, etc…)
- Facebook pixels
رهاسازها هم به GTM می گویند که چه زمانی همان کاری که مد نظر شماست انجام شود. آیا میخواهید برچسبها یا همان تکه کدها براساس نمایش صفحه اجرا شوند یا کلیک روی لینک و یا چیز دیگر؟
اختلاف بین Google Tag Manager و Google Analytics در چیست؟
GTM یک سرویس کاملاً متفاوت از سرویسهایی است که از شما درخواست میکنند برای جمع آوری اطلاعات سایت شما کدی را روی صفحات سایت قرار دهید. کار GTM جمع آوری اطلاعات و نمایش گزارش ها نیست. بلکه در نحوه جمع آوری اطلاعات و نمایش گزارش ها دخالت میکند.
مثلا Google Analytics را در نظر بگیرید که برای نمایش گزارشهای آماری سایت به کار میرود. همهٔ فیلترها و اهداف از داخل Google Analytics هدایت میشود. همهٔ گزارش ها از قبیل میزان ماندن کاربران روی سایت، میزان نمایش صفحه و … توسط این سامانه کنترل و نمایش داده میشود.
اما GTM تنها در سفارشی سازی کردن کد آمارگیر Google Analytics برای جمع آوری سفارشی سازی آمار دخالت میکند و نقش ایفا میکند.
مزیتهای Google Tag Manager چیست؟
اگر از چندین سرویس استفاده میکنید که هر کدام کدی به شما میدهند که باید روی سایت بگذارید، GTM این کدها را از یک مکان روی سایت شما قرار میدهد و کنترل میکند. حتی بررسی میکند که آیا این کدها کار میکنند یا خیر. رفع ایراد هم از دیگر ویژگیهای این سرویس رایگان گوگل است.
پس مدیریت سادهٔ تمامی کدهایی که باید روی سایت بگذارید یکی از مهم ترین مزیتهای GTM است. زمانی که یک حساب Google Tag Manager برای یک سایت یا حتی اپلیکیشن میسازیم، در انتها تنها یک کد جاوا اسکریپت به ما داده میشود که باید ان را روی سایت بگذاریم. از الان به بعد کدهای بعدی را باید درون پنل خودمان روی حساب GTM قرار دهیم.
شما از طریق سفارشی سازیهای مورد نظر در GTM میتوانید مثلا فقط کارهای مربوط به دانلود فایل PDF روی سایت را ردگیری کنید. برای این کار باید تغییراتی را روی رهاسازها و متغیرهای کد مورد نظر در پنل GTM بدهید. به طور کلی شما کنترل کاملی روی نوع جمع آوری اطلاعات سرویس های دیگر به واسطه GTM خواهید داشت. آن هم از یک مکان.
جمع بندی
همانطور که خواندید و از نام سرویس Google Tag Manager هویدا بود، این سرویس از گوگل بیشتر برای بازاریاب ها و وبمسترها و آنهایی که روی جمع آوری و بررسی آمار سایت یا اپلیکیشن کار میکنند بیشتر مورد استفاده بود. کار با آن بسیار ساده است و ممکن است به عنوان یک ایرانی برای اینکه به این سرویس دسترسی داشته باشید، نیاز باشد تا IP خود را تغییر دهید! البته که تنها با حساب Gmail خودتان قادردید از GTM استفاده کنید و از مزیتهایی که در بالا گفته شد، بهره برداری کنید. با آموزشهای دیگر از سایت ما همچنان همراه باشید.