آموزش افزونه UpdraftPlus

بحث افزونه های وردپرس، بحث امکاناتی شگرف و بسیاری است که هر کدام می توانند کار ما را ساده تر از قبل کنند. مثلاً راجع به تهیۀ نسخه پشتیبان سایت حتماً می دانید که ما با ابزارها و روش های مختلفی می توانیم این کار را انجام دهیم. که هر کدام مزیت ها و معایبی دارند. همیشه راجع به مزیت انجام یک کار باید به سادگی آن هم دقت کنیم. باید ببینیم که آن روش ساده هم هست یا خیر. پس برای گرفتن نسخه پشتیبان از سایت یا همان تهیه بکاپ، باید ببینیم که از چه روشی می توانیم استفاده کنیم که هم ساده باشد، هم پیشرفته. به همین منظور یکی از افزونه های بسیار عالی و پر کاربرد که توسط حجم عظیمی از کاربران وردپرس استفاده می شود، افزونه UpdraftPlus است. در ادامه با آموزش افزونه UpdraftPlus در خدمت شما هستیم.

آموزش افزونه UpdraftPlus

آموزش افزونه UpdraftPlus

تهیه نسخه پشتیبان و بک آپ وب سایت یکی از وظایف مدیریتی شما به عنوان مدیر سایت است. خیلی از وردپرس کارها که این اصل را رعایت نمی کنند، با ایجاد مشکل برای اطلاعات سایت شان شدیداً پشیمان می شوند! پس شما این اصل را هیچ گاه فراموش نکنید که به نفع تان است. بالاخره خطر همیشه وجود دارد و اگر نمی خواهید زحمات خود را از دست رفته ببینید، حتماً به تهیۀ نسخۀ پشتیبان اقدام کنید. مخصوصاً اینکه در حال حاضر با نصب یک افزونه ساده مثل همین افزونه UpdraftPlus می توان این کار را انجام داد. اگر به کسب و کار خود اهمیت می دهید، حتی نباید به نسخه پشتیبانی که خود شرکت هاستینگ تهیه می کند دل خوش کنید! خیلی از هاستینگ ها هستند که یک شبه جمع می کنند!!

معرفی افزونه UpdraftPlus

در این صفحه قصد آموزش افزونه UpdraftPlus را داریم. اما اول بهتر است که کمی با آن آشنا شویم. این افزونه کار تهیۀ نسخه پشتیبان سایت را برای ما خودکار می کند. نه تنها کار پشتیبان گیری، بلکه کار برگردانی نسخۀ پشتیبان را هم انجام می دهد. پس شما نیازی نیست نگران هیچ چیزی باشید. نسخه پشتیبان سایت شما را هم روی فضاهایی مثل Dropbox، گوگل درایو، سرورهای آمازون، Rackspace Cloud، DreamObjects، روی حساب اختصاصی FTP و حتی روی حساب ایمیل شما ذخیره می کند. که خیلی از این سرویس ها استفاده شان رایگان است. پس نگران هزینه هم نباید باشید.

این افزونه دارای یک نسخۀ پولی هم هست که شامل امکاناتی بیشتر امکانات نسخۀ رایگانش است. البته که شما نیازی به ارتقاء به نسخه پولی ندارید. همین نسخه رایگانش را هم خواهیم دید چقدر کاربرد دارد. از ویژگی های نسخه پولی می توان به قابلیت ذخیره سازی پشتیبان سایت روی فضاهای بیشتری مثل Microsoft Azure، Google Cloud Storage و استفاده از پروتکل هایی مثل SCP و SFTP و WebDAV اشاره کرد که هم امن تر هستند و هم بهتر. از دیگر امکانات نسخه پولی، امکان انتقال کامل سایت یا تهیه کپی کامل از سایت است. و همچنین با وردپرس شبکه هم کاملاً سازگار است.

نصب و آماده سازی UpdraftPlus

حال می خواهیم این افزونه را روی سایت خود نصب کنیم. برای این کار به مانند دیگر افزونه های وردپرس کافی است درون مخزن وردپرس نام این افزونه را جستجو کنید و روی “هم‌اکنون نصب کن” کلیک کنید.

نصب و آماده سازی UpdraftPlus

پس از نصب آن را فعال کنید. حالا که افزونه فعال شده است، یک گزینۀ تنظیمی با عنوان پشتیبان های UpdraftPlus باید به زیربخش تنظیمات اضافه شده باشد. روی آن کلیک کنید تا به صفحۀ اصلی این افزونه وارد شوید. یک نوار هشدار هم در بالای بخش پیشخوان با عنوان به UpdraftPlus خوش آمدید! به شما نشان داده خواهد شد که با کلیک روی پیوند موجود در آن باز هم به صفحۀ اصلی این افزونه خواهید رفت.

صفحه تنظیمات UpdraftPlus

این صفحه شامل سربرگ های مختلفی است که با هم اول با کلیات هر سربرگ آشنا می شویم.

  • وضعیت کنونی : وضعیت فعلی پشتیبان گیری و نسخه های پشتیبان سایت را نشان می دهد. از این سربرگ حتی می توانید دستور تهیۀ نسخه پشتیبان را صادر کنید تا کار همین الان شروع شود.
  • پشتیبان های موجود (۰) : اطلاعات مربوط به فضای هاست و پشتیبان هایی که تا به حال گرفته شده در این سربرگ قرار گرفته است.
  • تنظیمات : انجام تنظیمات UpdraftPlus را باید از این سربرگ انجام دهید. اینکه از چه سرویسی برای ذخیره پشتیبان های سایت استفاده شود و دورۀ زمانی تهیه پشتیبان ها چطور باشد.
  • ابزارهای پیشرفته : اطلاعات جالبی راجع به فضای میزبانی و بخش های مختلف تشکیل دهندۀ سایت تان را از اینجا می توانید شاهد باشید. در ادامه با ابزارهای موجود در این بخش بیشتر آشنا خواهید شد.
  • Premium / Extensions : یک مقایسه بین نسخه رایگان و نسخه پولی این افزونه انجام داده.

سربرگ وضعیت کنونی

اول از همه به سراغ سربرگ وضعیت کنونی می رویم که اطلاعاتی راجع به آخرین پشتیبان گیری و دیگر موارد به ما نشان می دهد. در بالای این صفحه هم ۳ تا دکمه وجود دارد که همان لحظه که روی آنها کلیک می کنیم کار خاصی را برای ما مرتبط با پشتیبان گیری به انجام می رسانند.

  • تهیه ی پشتیبان : همان لحظه مبادرت به تهیه نسخه پشتیبان از فایل های سایت و پایگاه داده می کند.
  • بازنشانی : اگر از قبل نسخه پشتیبانی روی یکی از سرویس های ذخیره سازی تهیه شده باشد، آن را روی سایت ما مجدد برگردانی می کند.
  • تکثیر/ مهاجرت کردن : با این ابزار می توانید کل داده های سایت را برداشته و روی یک سایت دیگر سوار کنیم. البته در این صورت باید افزونه پولی migrator را روی دو تا سایت نصب کنید تا انتقال محتوای سایت به طور کامل انجام شود. ما به این گزینه فعلاً کاری نداریم.

وضعیت کنونی UpdraftPlus

اما می خواهیم بدانیم که همینک اگر روی تهیه ی پشتیبان کلیک کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ با کلیک روی این دستور یک جعبۀ کوچک باز خواهد شد که از آنجا باید تعیین کنیم که چه مواردی از سایت را می خواهیم پشتیبان بگیریم. اگر گزینه اول یعنی Include the database in the backup را فعال کنید، اطلاعات موجود در پایگاه دادۀ سایت هم پشتیبان گرفته می شود. اگر گزینۀ بعدی با عنوان Include any files in the backup را انتخاب کنید، پرونده ها و اسناد سایت از قبیل عکس ها و تمامی محتویات بخش کتابخانۀ سایت هم پشتیبان تهیه می شود.

یک آموزش جذاب دیگه!  نسخه پشتیبانی تهیه کنید

پشتیبان گیری دستی UpdraftPlus

اما در همین جا یک هشداری را هم به ما می دهد. ما هنوز تنظیمات محل ذخیره شدن نسخه های پشتیبان سایت مان را انجام ندادیم! ولی فعلاً مشکلی نیست. اگر روی تهیه پشتیبان، پایین این جعبه کلیک کنیم، پشتیبان سایت برای ما گرفته می شود. این پشتیبان کجا ذخیره می شود؟ در مسیر public_html/wp-content/updraft می توانید اسناد پشتیبان گرفته شده را ببینید. اما این اسناد به جای دیگری فرستاده نشدند و اگر برای همین هاست ما هم مشکلی پیش آید، آنها را هم از دست خواهیم داد. پس بهتر است در اولین فرصت به سربرگ تنظیمات همین صفحه مراجعه کنید و تنظیمات اتصال به یک سرویس خارجی برای ذخیره سازی را طبق ادامۀ آموزش انجام دهید.

پرونده های بکاپی که UpdraftPlus ایجاد کرده است

هنوز در سربرگ وضعیت کنونی هستیم. از قسمت پشتیبان گیری زمانبندی شده ی بعدی زمان بعدی که قرار است از سایت شما پشتیبان به صورت خودکار گرفته شود را نشان می دهد. این مورد را از بخش تنظیمات می توانید انجام دهید.

از قسمت آخرین بک آپ گیری آخرین زمان تهیه نسخه پشتیبان نشان داده خواهد شد. به دلیل اینکه ما همین چند لحظه پیش یک نسخه پشتیبان دستی از سایت خود تهیه کردیم، زمان آن موقع را نشان می دهد. با کلیک روی پیوند “دانلود فایل سوابق” گزارش کاملی از نحوۀ تهیۀ پشتیبان را به شما نشان می دهد. حتی اگر خطایی هم در مرحله ای از کار وجود داشته باشد، کاملاً مشخص است. برخی از قسمت های این گزارش به زبان فارسی است. اما برای درک کامل آن باید کمی به زبان تخصصی کامپیوتر مسلط باشید.

وضعیت کنونی پس از اولین بکاپ تهیه شده

اما می رویم سراغ دومین دستور کاری موجود در سربرگ وضعیت کنونی، که نامش بازنشانی است. کار این دستور دقیقاً برعکس دستور قبلی است. یعنی با دستور قبلی نسخه پشتیبان تهیه کردیم. ولی با دستور بازنشانی نسخۀ پشتیبان تهیه شده را می توانیم روی سایت درون ریزی کنیم. با کلیک روی این دستور به سربرگ دوم، یعنی پشتیبان های موجود خواهیم رفت. در این سربرگ تمامی نسخه های پشتیبانی که تا الان گرفته شده است، نمایش داده می شود.

پشتیبان های موجود

در بالاترین قسمت این صفحه کل حجمی که پرونده های نسخه های پشتیبان سایت از فضای میزبانی ما را اشغال کردند را نشان می دهد. در تصویر زیر عدد ۲۰٫۱ مگابایت نشان دهندۀ این موضوع است. در جدول زیر آن هم تمامی پشتیبان هایی که تا الان تهیه شدند نشان داده می شوند.

پشتیبان های موجود UpdraftPlus

تاریخ تهیه هر پشتیبان در ستون اول از سمت راست نمایش داده خواهد شد. این پشتیبان ها می تواند پشتیبان های دستی و خودکاری باشند که در موعدهای زمانی به صورت خودکار تهیه شدند. در ستون بعدی با عنوان اطلاعات پشتیبان (برای دانلود کلیک کنید) می توانید روی هر مورد از بخش های پشتیبان کلیک کنید تا همان بخش را بتوانید روی رایانه خودتان دریافت کنید. مثلاً برای دانلود پشتیبان بخش پوسته ها روی دکمۀ پوسته ها کلیک کنید. پردازش انجام می شود و پس از مدتی می توانید روی به کامپیوتر خود دانلود کنید کلیک کنید تا دریافت آغاز گردد. یا روی از وب سرور خود حذف کنید کلیک کنید تا به طور کامل از روی هاست شما آن پرونده حذف شود.

دانلود پشتیبان روی رایانه

در ستون فعالیت ها هم سه تا دکمه با عنوان دیدن گزارش؛ برای دیدن گزارش آن نسخۀ پشتیبان، حذف؛ برای حذف کردن آن نسخه پشتیبان و بازنشانی؛ برای بر بازگردانی آن نسخه پشتیبان روی سایت مورد استفاده قرار می گیرند. اگر دیدید که به جایی رسیده است که نسخه های پشتیبان حجم زیادی از فضای میزبانی شما را می گیرند، باید قدیمی ترین آنها را حذف کنید.

اما ما روی بازنشانی کلیک می کنیم که ببینیم چه اتفاقی می افتد.

بازیابی نسخه پشتیبان UpdraftPlus

جعبه ای باز خواهد شد که از ما می خواهد تعیین کنیم که چه بخش هایی از نسخه پشتیبان تهیه شده در آن تاریخ را می خواهیم روی سایت بازگردانی کنیم؟ موارد دلخواه را انتخاب می کنیم و روی بازنشانی کلیک می کنیم. باید با اجزای مختلف سایت خود آشنا باشید. مثلاً منظور از دیتابیس همان پایگاه داده است که داده های متنی از قبیل متن نوشته های شما در آنجا ذخیره می شوند. دقت کنید که با جایگزینی داده های قبلی حذف می شوند!

بازیابی نسخه پشتیبان UpdraftPlus

کار با موفقیت انجام خواهد شد و الان می توانیم به کار خود ادامه دهیم. عبارت Restore successful! که در پایین صفحه نشان داده می شود موید این واقعیت است. به این نکته حتماً دقت داشته باشید که بعد از برگردانی اطلاعات پشتیبان سایت، حتماً روی دکمه حذف پوشه های قدیمی کلیک کنید تا پوشه هایی که باعث پر شدن فضای میزبانی شدند و کارایی ندارند حذف شوند.

بازیابی نسخه پشتیبان UpdraftPlus

حذف پوشه های قدیمی UpdraftPlus

تنظیمات UpdraftPlus

به مهم ترین قسمت کار رسیدیم که شما باید در اولین گام به سراغ این بخش بیایید. یعنی قبل از اینکه اولین نسخه پشتیبان سایت را تهیه کنید. به این دلیل که اگر این کار را نکنید، پشتیبان ها روی فضای میزبانی شما ذخیره می شوند که چندان کارا نیستند. اما پس از انجام تنظیمات افزونۀ UpdraftPlus در اینجا پشتیبان ها می توانند روی یک سرویس خارجی مثل گوگل درایو، یا حتی یک حساب FTP ذخیره شوند. که با هم این بخش از UpdraftPlus را هم کار خواهیم کرد. پس روی این سربرگ کلیک کنید.

اول از همه به سراغ زمان بندی کردن پشتیبان گیری خودکار خواهیم رفت. File backup schedule می تواند پشتیبان گیری اسناد سایت شما را به طور خودکار طی فاصله زمانی های خاصی انجام دهد. منظور از اسناد همان فایل های سایت شما، مثل عکس ها و دیگر پرونده های چند رسانه ای و حتی قالب و افزونه های سایت شماست. فقط در انتخاب این موارد دقت کنید که فاصله زمانی های خیلی کوتاهی را انتخاب کنید. این کار باعث فشار به سایت و سرور خواهد شد و کاهش سرعت سایت را در بر خواهد داشت. حتی از طرف دیگر اگر فشار خیلی زیاد باشد، باعث قطع (Suspend) شدن فضای میزبانی شما هم از طرف هاستینگ می گردد.

یک آموزش جذاب دیگه!  آموزش افزونه Duplicator برای کپی کردن کامل سایت

تنظیمات پشتیبان گیری خودکار UpdraftPlus

گزینۀ بعدی هم Database backup schedule که برای تنظیم فاصلۀ زمانی پشتیبان گیری خودکار از پایگاه داده سایت کاربرد دارد. برای این گزینه هم توضیحاتی که داده شد را فراموش نکنید. یک جعبه در روبروی هر دو گزینه وجود دارد که بد نیست بدانید، روی فضایی که قرار است پرونده های پشتیبان سایت شما ذخیره شوند، می تواند تعداد خاصی از آخرین پشتیبان ها ذخیره شوند و بقیه به طور خودکار حذف شود. تعداد آخرین پشتیبان ها را می توانید درون این جعبه ها وارد کنید و در نهایت روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

می رسیم به بخش اصلی تنظیمات UpdraftPlus که باید تعیین کنید که پشتیبان ها در کجا ذخیره شوند. سرویس های مختلفی هستند که شما می توانید پشتیبان های سایت خود را روی آنها ذخیره کنید. بیشتر آنها هم رایگان هستند. ولی حتی می توانید از یک هاست پشتیبانی که برای آن پول دادید هم برای ذخیره شدن نسخه پشتیبان استفاده کنید که در این حالت باید FTP را انتخاب کنید.

تنظیمات سرویس های پشتیبان گیری UpdraftPlus

شما در اینجا فقط یکی از این سرویس ها را می توانید انتخاب کنید. برای این کار کافی است روی یکی از آنها کلیک کنید، تنظیمات آن نمایش داده شده و باید بسته به نوع سرویس تنظیماتش را انجام دهید. ما اینجا Dropbox را انتخاب می کنیم چون هم رایگان، ساده و هم قدرتمند است. شما باید اول درون این سامانه حساب داشته باشید. پس به نشانی www.dropbox.com وارد شده و حساب خود را بسازید.

پس از آن از بخش تنظیمات UpdraftPlus روی گزینۀ Dropbox کلیک می کنیم و به آن قسمتی مراجعه می کنیم که به ما دستور العمل اتصال حساب مان را نشان می دهد. در اینجا باید روی پیوند روبروی عبارت احراز هویت با دراپ باکس کلیک کنید. به سایت دراپ باکس خواهید رفت و وارد حساب خود می شوید و تایید می کنید که دراپ باکس اجازۀ دسترسی افزونه به آن را می دهد. پس روی Allow کلیک کنید. پس از آن هم به صفحۀ دیگری هدایت می شوید که باید روی Complete Setup کلیک کنید. تمام! از الان به بعد به طور خودکار پشتیبان های سایت شما روی دراپ باکس ذخیره می شوند. شما همین مراحل را هم برای هر سرویس دیگری که در فهرست سرویس های قابل پشتیبانی از بخش تنظیمات UpdraftPlus می بینید هم می توانید انجام دهید.

اتصال UpdraftPlus به دراپ باکس

بخش بعدی از سربرگ تنظیمات، مربوط به این است که از چه قسمت هایی از سایت قصد تهیه پشتیبان را دارید. سه تا گزینه وجود دارد که بهتر است هر ۳ مورد را انتخاب کنید. در جعبه روبروی عبارت شامل این مومارد نمی شود می توانید پوشه هایی که در مسیرهای افزونه ها، پوسته ها و آپلودها از فضای میزبانی شما وجود دارند و شامل این نام ها هستند را از پشتیبان گیری مستثنی کنید. مثلاً پوشه هایی که ابتدای نام شان backup دارند اصلاً نیازی به پشتیبان گیری ندارند که با این کار فقط به هاست خود فشار خواهید آورد.

تنظیمات UpdraftPlus

اگر می خواهید به غیر از پوشه های افزونه ها، پوسته ها و آپلودها، دیگر پوشه ها که در wp-content هستند هم استثنایی برای انواع فایل هایی که قرار است پشتیبان گیری شوند قائل شوید، باید گزینۀ یک پوشه ی دیگر در مسیر wp-content یافت شد را فعال کنید و آن را تنظیم کنید.

تنظیم بعدی مربوط به گزارش هایی است که پس از گرفتن هر پشتیبان قرار است به ایمیل شما ارسال شوند. با فعال کردن این گزینه گزارش ها به ایمیل مدیر اصلی سایت ارسال می شوند.

تنظیمات UpdraftPlus

این افزونه یک بخش تنظیمات حرفه ای و مخفی هم دارد که با کلیک روی نمایش تنظیمات حرفه ای می توانید این بخش از تنظیمات افزونۀ UpdraftPlus را هم شاهد باشید. از آنجایی که این افزونه هنوز به طور کامل به فارسی ترجمه نشده است، ممکن است برخی از توضیحات گزینه ها هنوز ترجمه نشده باشد. شما با خواندن این توضیحات می توانید بفهمید که هر کدام از گزینه های بخش تنظیمات حرفه ای چه کاربردی دارند. در بیشتر موارد هم نیازی نیست آنها را دستکاری کنید. چرا که به طور پیش فرض مناسب هستند.

تنظیمات حرفه ای UpdraftPlus

پس از آنکه تنظیمات را انجام دادید، باید روی دکمه ذخیره تنظیمات در پایین صفحه کلیک کنید.

ابزارهای پیشرفته

سربرگ بعدی شامل ابزارهای بیشتری است که این افزونه دارد. با هم با مهم ترین آنها آشنا خواهیم شد. فقط باید بدانید که این سربرگ هم خود گروه بندی شده است که فهرست این گروه بندی از جعبۀ سمت چپ قابل دسترس است.

ابزارهای پیشرفته UpdraftPlus

  • Site information : اطلاعاتی را راجع به سایت و سرور فضای میزبانیِ شما از نظر فنی نشان می دهد. اینکه چه میزان از Ram در میزان اوج توسط سایت شما مصرف می شود، یا اینکه نوع وبسرور و اینکه پیشوند جداول پایگاه دادۀ شما چیست، همگی در این قسمت نمایش داده می شود.
  • Lock settings : مخصوص نسخۀ پولی این افزونه است. می توانید دسترسی به صفحۀ تنظیمات UpdraftPlus را محدود کنید.
  • UpdraftCenteral : افزونۀ UpdraftCentral یک افزونۀ دیگر برای وردپرس است که از راه دور امکان انجام تنظیمات را فراهم می کند.
  • جستجو / جایگزین کردن دیتابیس : مخصوص نسخۀ پولی این افزونه است. امکان جستجو و جایگزین کردن یک عبارت در بین رکوردهای مختلف در جداول پایگاه داده را فراهم می کند.
  • Site size : حجم مورد استفاده از فضای میزبانی توسط افزونه ها، پوسته ها، پرونده ها و سایر محتویات را نشان می دهد.
  • Export / import settings : از این قسمت می توانید از تنظیماتی که انجام دادید نسخۀ پشتیبان تهیه کنید و یا تنظیماتی که قبلاً ذخیره کردید را به داخل افزونه درون ریزی کنید.
  • Wipe settings : تمامی تنظیمات نرم افزار را به حالت اول بر می گرداند. اگر با مشکلی مواجه شدید که ناشی از انجام تنظیمات اشتباه است، بهتر است که در اولین قدم این بخش را امتحان کنید.

خوب؛ به پایان آموزش افزونه UpdraftPlus از مجموعه مقالات آموزشی سایت WPTutorial.ir رسیدیم. این افزونه به نوعی یک افزونۀ امنیتی است که بد نیست آن را نصب و به درستی تنظیمش کنید تا حداقل در مواقع بحرانی گزینه ای برای برگرداندن همه چیز به حالت اولیه داشته باشید.

2 دیدگاه برای “آموزش افزونه UpdraftPlus”

  1. نیلوفر گفت:

    با سلام.
    من با این افزونه از سایت لوکالیم بک آپ گرفتم ولی ارور میده که (وردپرس نصب شده شما مشکلی با خروجی فضای خالی دارد، این مساله باعث شکسته شدن بک آپ هایی که از اینجا دانلود میکنید میشود.)

    دلیلش چی هستش؟ یک سری افزونه پولی هم در سایتم استفاده کردم، امکان داره به خاطر وجود اینها باشه؟
    میشه راهنماییم کنید لطفا.
    تشکر

    1. جمال گفت:

      با سلام؛ هاست شما یا جایی که می خواهید پشتیبان را بازیابی کنید، باید فضای خالی مناسب داشته باشد. در غیر این صورت عملیات با شکست روبرو می شود و خطای مذکور داده می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.