تیکت پشتیبانی چیست ؟
در انگلیسی کلمهای با عنوان Ticket وجود دارد که ممکن است در جاهای مختلف معانی مختلفی به خود بگیرد. از مرسومترین معنیهای تیکت، همان بلیتی است که برای استفاده از یک سرویس مثل استادیوم یا وسایل نقلیهٔ عمومی باید آن را خریداری کرد. اما در موضوعات طراحی سایت و سرویسهای اینترنتی، این معنی کمی متفاوت است. تیکت در این دسته بندی، به معنای درخواست پشتیبانی است. مثلاً شما یک سرویس اینترنتی خریداری میکنید، هنگام کار کردن با آن سرویس، دچار مشکلی میشوید که باید با فروشنده تماس بگیرید. در این صورت یک تیکت پشتیبانی باز میکنید که همان درخواست پشتیبانی است و درخواست کمک و راهنمایی میکنید. ارسال این درخواست پشتیبانی معمولاً بر بستر یک سایت اینترنتی است. تقریباً تمامی سایتهای فروشگاهی بخشی برای ارسال و دریافت تیکت دارند.
با ظهور اینترنت، خیلی از رسمهای ما هم تغییر کرده است اگر قبلاً برای دریافت پشتیبانی یک محصول میبایستی به صورت حضوری به یک مکان مراجعه کنیم، حداقل برای دریافت پشتیبانی محصولات غیر فیزیکی دیگر نیازی به مراجعهٔ حضوری نیست. مثلاً زمانی که از طریق ناحیه کاربری یک سایت، که مشتریان فروشگاه باید از آنجا اقدام به خرید و سفارش محصول کنند، اقدام به ثبت سفارش و خرید یک محصول میکنید، در صورتی که نیاز به رفع مشکل از طرف فروشنده داشته باشید، باید به بخش تیکتینگ یا ارسال درخواست پشیتبانی رفته و یک عنوان و متن و محصول مرتبط با تیکت را مشخص کنید و روی دکمهٔ ارسال کلیک کنید. حالا باید صبر کنید تا کارمندان بخش پشتیبانی فروشگاه درخواست شما را بخوانند و شما از تغییر وضعیت آن آگاه خواهید شد. سپس پاسخی برای شما ارسال میشود.
ارسال تیکت پشتیبانی در قالب یک موضوع انجام میشود. به این معنا که مثلاً شما برای رفع ایراد محصول خریداری شده، یک تیکت باز میکنید و کارمندان فروشگاه یک پاسخ به شما میدهد. حالا شما از پاسخ آنها راضی نشدید و در ادامه باز یک پاسخ دیگر برای آنها ارسال میکنید. این روال تا زمان رسیدن به نتیجهٔ باب میل شما ادامه پیدا میکند. در اصل در تیکت ما یک گفتگوی دو طرفه داریم که در یک جایی بالاخره ختم میشود. این ارسال و دریافتها هم بر بستر یک فرم اینترنتی صورت میگیرد و روی سایت فروشگاه است.
عمده سایتهایی که بخش تیکتینگ را میتوانید روی آنها ببینید، سایتهای فروش هاست و دامنه است. با ورود به حساب خود در ناحیه کاربری، میتوانید به بخش ارسال درخواست پشتیبانی (تیکتینگ) وارد شوید و درخواست خود را ارسال نمایید.