ریشه هاست چیست ؟

فضای میزبانی یا هاست درخت نیست که ریشه داشته باشد! و ریشه در دنیای رایانه به پایین ترین سطح از دسترسی گفته می شود که معمولاً هم اختیارات و امکانات بیشتری دارد. اما ریشۀ هاست اختیارات و امکانات بیشتری ندارد. بلکه پایین ترین سطح روی فضای میزبانی است که مسیر قبل از آن برای بازدید کنندگان قابل دسترس نیست. حالا در ادامه توضیحات بیشتری راجع به ریشه هاست خدمت شما ارائه خواهیم داد.

ریشه هاست چیست

ریشه هاست چیست ؟

حتماً می دانید که روی لینوکس یا هر سیستم عامل دیگری، مثل ویندوز، ما با استفاده از پوشه ها می توانید اطلاعات خودمان را دسته بندی کنیم. اگر چنین امکانی وجود نداشت، همۀ پرونده های خود را باید روی همدیگر تلمبار می کردیم! یعنی امکان دسته بندی و ساختاربندیِ آنها وجود نداشت.

روی فضای میزبانی هم ما می توانید این ساختاربندی را با استفاده از پوشه ها انجام دهیم. یعنی یک پوشه درون پوشۀ A بسازیم و نام آن را B بگذاریم. حالا درون پوشۀ B هم یک پوشۀ دیگر با نام C بسازیم و به همین صورت پیش برویم. در اینجا به طور ضمنی ما می توانیم پوشۀ A را ریشۀ فضای میزبانی خود بنامیم.

معمولاً در هاست لینوکس پوشۀ public_html ریشه هاست شماست و در این مسیر می توانید پوشه های دیگری ایجاد کنید که پرونده ها و اطلاعات درون آنها قابل دسترس توسط بازدید کنندگان سایت است. دقت کنید که خودِ پوشۀ public_html درون چند تا پوشۀ دیگر ساخته شده است. ولی به دلیل اینکه بازدید کنندگان محتویات مسیر ماقبل آن را نمی توانند ببینند، پس ریشۀ هاست شما این پوشه در نظر گرفته شده است. پوشه های ماقبل public_html برای خود شما از طریق File Manager قابل دسترس است.

یک آموزش جذاب دیگه!  ImunifyAV چیست ؟

نکته: دقت داشته باشید پوشه هایی که خود سیستم از اول روی فضای میزبانی شما می سازد را حذف نکنید! با این کار هاست شما ممکن است دچار مشکل شده و سایت ها و یا سرویس های شما، مثل سرویس ایمیل یا FTP، با مشکل مواجه شوند.

حالا فرض می کنیم که شما یک فایل index.htm را در پوشۀ public_html قرار دادید. به دلیل اینکه فایل index.htm به صورت خودکار برای بازدید کنندگان فرستاده می شود، کسی که نشانیِ سایت شما را بدون هیچ گونه پسوندی وارد کنید، محتویات index.htm را می توانید ببیند. پس به عبارتی دیگر به آن بخش از فضای میزبانی که اگر دامنه را درون مرورگر باز کنیم (domain.ir)، محتویات آن بخش نمایش داده می شود، ریشه هاست می گوییم. در خیلی از مواقع شما باید پرونده های نرم افزار سایت ساز خود را درون ریشه هاست بریزید.

8 دیدگاه برای “ریشه هاست چیست ؟”

  1. کوتاه کننده لینک گفت:

    سلام ممنونم از وب سایت عالیتون

  2. ابوالفضل گفت:

    سلام
    خیلی ممنون

  3. NIK گفت:

    سلام وقت بخیر من یکسایت ورد پرس با پلاگین لرن دش دارمو برای کپی کردن فابل تایید گوگل وب مستر نمی تونم فایلمنیجر رو در پنل پیدا کنم

    1. جمال گفت:

      سلام. شما وارد کنترل پنل هاست (دایرکت ادمین یا سی پنل) بشید. سپس به قسمت File Manger برید و روی ریشهٔ هاست روی UPload کلیک کنید. حالا فایلی که دارید رو بارگذاری کنید. ما ویدیوهای کاملی راجع به این موضوع توی سایت منتشر کردیم. میتونید به اونها مراجعه کنید.

  4. مصی 542 گفت:

    با سلام
    سایت در ورد پرس دارم و میخام به گوگل معرفی کنم .
    یک فایل به جیمیل من فرستاده و میگه در ریشه هاست کپی کنم . دقیقا نمیدونم کجا باید کپی کنم .
    راهنمایی می فرمایید؟

    1. جمال گفت:

      راجع به ریشه سایت زیاد توی سایت به مطلب منتشر کردیم میتونید یک جستجو کنید و آموزش‌ها را پیدا کنید. اما به طور کلی ریشه سایت همون مکانی است که اگر شما یک فایل رو اونجا آپلود کنید وقتی که نشانی سایتتون رو در مرورگر وارد کنید محتوای آن فایل روی مرورگر ظاهر می شود. مثلا روی هاست های لینوکس public_html معمولا ریشه هاست هست.

  5. Hh گفت:

    سلام
    من یک عکس در public.html بارگذاری میکنم، ولی به جای نشان دادن عکس، اسم فتیل در سات نمایش داده میشه و باید رو اسم کلیک کنی تا عکس نمایش داده بشه.
    میشه راهنمایی کنید چه کار کنم؟؟

    1. جمال گفت:

      سلام. خب این عکس العمل طبیعی است. اگر مستقیم اسم فایل رو انتهای آ‌درس بزنید که مستقیم خود عکس باز میشه. اما اگر آدرس ریشه هاست رو بزنید و فایل index ای وجود نداشته باشه، محتویات اون مسیر نشون داده میشه به کاربران سایت که اونها باید روی یکی از محتویات کلیک کنند تا همون فایل رو بتونند توی مرورگر ببینند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.