۱۱ نکته مهم برای بهبود سئوی سایت وردپرس
قابلیتهای یک وبسایت زیبا و چشمگیر هنگامی تکمیل میشود که با بهینهسازی مناسب، در موتورهای جستجو پدیدار شود. طراحی و زیبایی سایت امری مهم در جذب مخاطب است. اما محتوای باکیفیت، کلمات کلیدی، نام فایلها، برچسبهای جایگزین و …، توجه موتورهای جستجو را به سایت جلب میکنند. با پیدا کردن درک درستی از چگونگی کار موتورهای جستجو و جذب مخاطب، میتوانید به موفقیت بزرگی در کسب و کار آنلاین خود دست پیدا کنید.
سئو چیست و چرا سایت باید برای موتورهای جستجو بهینهسازی شود؟
نویسندگان فعال در اینترنت اهمیت بهینهسازی برای موتور جستجو را میدانند. اگر سایت شما سئوی خوبی نداشته باشد، زیبایی ظاهر آن برای جذب مخاطب به کارش نخواهد آمد. یک وبسایت «سئودوست»، شانس بیشتری دارد تا در رتبههای خوب صفحات اول موتورهای جستجو قرار بگیرد و ترافیک مداوم و واقعی به دست بیاورد.
بحث دربارهی سئو همیشه در دنیای آنلاین داغ بوده است. هر کسب و کاری میخواهد که وبسایتش رتبهی سئوی بالاتری داشته و حتی در SERPهای گوگل، لینک اول باشد. خیلی از ما با بهینهسازی برای موتورهای جستجو سر و کار داریم. اما با کمی استفاده از عقل سلیم، میتوان نتایج بهتر و زیرکانهتری در جذب مخاطب با سئو بدست آورد. صدها افزونهی پرکاربرد برای سئو در وردپرس وجود دارند. اما برای ایجاد یک تغییر باید ریزهکاریهای دیگری را خوب بلد باشید.
در این مقاله، ما لیستی ساده از فوت و فنهای سئو را گردآوری کردهایم که اغلب به دلیل بسیار ساده بودنشان، مورد فراموشی و بیاعتنایی قرار میگیرند. اگر از این نکات به درستی استفاده شود، میتوانند تغییرات بزرگی در رتبهی سایت در گوگل به وجود بیاورند. با ما همراه باشید.
۱- پیوند یکتا (Permalink) بسازید
URL و آدرس مخصوص هر برگه و نوشته در سایت شما، به عنوان پرمالینک یا پیوند یکتای آن محتوا شناخته میشود. پیوند یکتا، عبارتیست که یک کاربر برای دسترسی مستقیم به یک نوشته یا برگه در وبسایت شما، در جعبهی آدرس خود وارد میکند. این پیوندها توسط موتورهای جستجو نیز برای اشاره به محتوایی در وبسایت شما استفاده میشوند.
وردپرس پلتفرمی است که با تنظیمات پیشفرض پیوندهای یکتا به کاربر خود ارائه میشود. شما میتوانید تنظیمات این بخش را به طور دلخواه تغییر دهید. برگهی مربوط در مسیر تنظیمات » پیوندهای یکتا در دسترس است.
یکی از بهترین کارهایی که میتوانید برای بهبود سئوی خود بکنید، این است که تنظیمات پیشفرض را به نام نوشتهتان تغییر دهید، یعنی /%postname%/. این کار به خاطر سپردن آدرس برگه را برای مخاطبین سایتتان راحتتر میکند. علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز کار آسانتری برای قرار دادن برگههای شما در فهرستهایشان دارند.
چند مثال:
پیوند یکتای نامناسب (تنظیمات پیشفرض در وردپرس):
www.yoursite.com/?p=3423
پیوند یکتای مناسب:
www.yoursite.com/this-is-easy-to-read (استفاده از نام نوشته)
www.yoursite.com/2015/02/this-is-easy-to-read-too (استفاده از تاریخ بارگذاری و نام نوشته)
۲- یک نقشه سایت بسازید
وبسایت شما میتواند از صدها برگه تشکیل شده باشد. برای فهرست شدن برگه هایتان توسط گوگل، باید ساختمان سایت خود را به آن نشان دهید. ساختن یک نقشه Google XML برای سایت بسیار ساده است. وردپرس افزونهای به نام Google XML Sitemap دارد که با استفاده از آن میتوانید نقشه سایت خود را به آسانی طراحی کرده و به موتورهای جستجو در یافتن محتوای مفید در سایتتان کمک کنید.
۳- از Google Analytics استفاده کنید
Google Analytics یک ابزار محبوب تحلیل داده است که توسط گوگل توسعه داده شده و ارائه میشود. استفاده از این ابزار کاملا رایگان است. با این ابزار میتوانید روی آمار بازدید از سایتتان نظارت داشته باشید. از قابلیتهای این ابزار، جمعآوری اطلاعاتی دربارهی منبع بازدید، چگونگی دیده شدن سایت توسط کاربر و نشانههای دیگری است که به شما کمک میکند نوع و سطح مخاطبین خود را تعیین کنید.
۴- از پوستههای بهینه شده برای موتورهای جستجو استفاده کنید
انواع و اقسام پوستههای زیبا و جذاب وردپرس در اینترنت قابل دسترس هستند. اما بهتر است علاوه بر زیبایی پوسته، به این نکته توجه کنید که پوستهی مورد نظرتان با موتورهای جستجو بهینه شده است یا خیر. پوستهی بهینه شده برای سئو دو ویژگی اصلی دارد: سرعت و کد. پوستهای که با آخرین تغییرات سئو هماهنگ بوده و خوب نوشته شده باشد، به صاحب سایت این اطمینان را میدهد که رباتهای گوگل میتوانند با کد سایت هماهنگ شوند و آن را در فهرست خود قرار بدهند.
موارد مهمی که باید در نظر بگیرید:
- نمودار اتصالات متاتگها را باز کنید تا اشتراک محتوایتان در شبکههای اجتماعی بهبود پیدا کند.
- استفاده صحیح از متاتگ تایتلها و عناوین
- ساختار واضح و تمیز که از HTML معتبر و مناسب استفاده میکند.
- استفاده صحیح از متاتگهای استاندارد URL
۵- از افزونه های سئو استفاده کنید
از افزونههای خوب سئو در وردپرس میتوان به Yoast SEO و SEO Friendly Image اشاره کرد. با استفاده از این افزونهها، انگیزه میگیرید که از وبسایتتان نگهداری کرده و از متاتگها، توضیحات متا، برچسبهای متا و کلمات کلیدی استفاده کنید. اکثر افزونههای خوب تمام قابلیتهایی که از سئو برای وردپرس در دسترس هست را پوشش میدهند.
افزونه Yoast SEO:
به دلایل زیادی، این افزونه محبوبیت قابل توجهی در میان کاربران وردپرس پیدا کرده است. Yoast به شما کمک میکند تا اهمیت بیشتری برای کلمهی کلیدی کانونی در یک نوشته قائل شوید و از توضیحات متا، متاتایتلها و متاتگها استفاده کنید. شما حتی با بخش تحلیل محتوای این افزونه میتوانید نوشته یا برگهی خود را بهینه کرده و آن را با سئو سازگارتر کنید.
افزونه SEO Friendly Image:
همانطور که از نام این افزونه مشخص است، با SEO Friendly Image میتوانید تصاویرتان را برای موتورهای جستجو بهبود بدهید و از طریق موتورهای جستجوی مخصوص تصاویر، بازدید بیشتری برای سایتتان پیدا کنید. این افزونه به شما کمک میکند تا نشانههای ALT را در تصاویرتان کامل کنید. هرچند، مراقب باشید که نام تصاویر را به خوبی با سئو هماهنگ کنید.
۶- رسانه خود را بهینه کنید
تصاویر و فیلمها از بخشهای مهم هر سایت محسوب میشوند. بسته به نحوهی استفاده از آنها، این ابزارها قابلیت این را دارند که یک وبسایت را ویران کرده و یا باعث محبوبیت آن بشوند. برچسبگذاری و نامگذاری صحیح تصاویر وبسایت در رتبهی سئوی سایت تاثیر میگذارد. با برچسبهای قوی و نامهای مربوط، شانس شما برای رتبه آوردن در موتوهای جستجوهای مخصوص تصاویر بالاتر میرود.
برای بهبود سئوی خود، از نامهای پیچیده برای تصاویر سایتتان استفاده نکنید. هنگامی که یک تصویر را در سایت بارگذاری میکنید، گزینههایی برای تغییر دادن نام آن، افزودن یک نوشتهی کوتاه و توضیح خواهید داشت. بکارگیری صحیح این موارد میتواند رتبهی خوبی در موتورهای جستجو برای شما به ارمغان بیاورد.
۷- محتوای قابل اشتراک بارگذاری کنید
در چند سال اخیر، شبکههای اجتماعی محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کردهاند. امروزه تقریبا تمام کاربران نت در یک یا چند شبکهی اجتماعی فعالیت دارند. محتوای قابل اشتراک شما میتواند توسط خوانندگانتان در شبکههای اجتماعی دست به دست شده و بازدید زیادی برای سایت به همراه داشته باشد. با افزودن ابزار اشتراک در شبکههای اجتماعی در سایت، اعتبار و ترافیک وبسایتتان افزایش پیدا میکند. قدرت شبکههای اجتماعی را دست کم نگیرید.
۸- از پیوندها و لنگر متنها درست استفاده کنید
افزودن پیوند به نوشتهها کار مهمی است و باید انجام شود. اما راههایی که از این طریق بتوان سئوی سایت را بهتر کرد چه؟
به نوشتههای خودتان پیوند بزنید: غالبا خیلی از سایتها فراموش میکنند که میتوانند در نوشتهشان از پیوند نوشتههای قدیمیترشان نیز استفاده کنند. پیوند زدن نوشتههای خودتان به کاربر سایت احساس بهترین از گذراندن وقت در سایت شما میدهد و علاوه بر آن، باعث بهبود سئوی سایت نیز میشود. البته، ضروریت این کار، زمانیست که نوشتههای قدیمیترتان به محتوای جدید مرتبط باشد. هیچ وقت بیهوده با پیوندها بازی! نکنید.
طی سالهای متمادی، طرز کار موتورهای جستجو آشکار شده است. برای همین، آنها معیارهای دیگری را برای رتبه دادن به سایتها کشف کردهاند. با این حال، ارتباط بین پیوندها نیز یک معیار است و بین دیگر معیارها زبانزد. این پیوند توسط انکر تکست (anchor text) یا متن لینک و محتوای برگهی منبع تعیین میشود. پیش از بروزرسانی پنگوئن شرکت گوگل در سال ۲۰۱۲، انکرتکست راحتترین راه برای گوگل بود تا میزان مرتبط بودن هر سایت را بررسی و تعیین کند. با این حال، این مورد امروزه به راهی تبدیل شده که گوگل از طریق آن میتواند شما را جریمه کند.
اما نه این که انکرتکست به هیچ دردی نخورد!
گوگل به طور مداوم در حال بررسی چگونگی به کار گرفته شدن انکرتکستها توسط صاحبان سایت است. با توجه به این که استفاده نادرست از این مورد میتواند کار دست نویسنده سایت بدهد،بایدها و نبایدهایی هست که باید هنگام ساخت یک انکرتکست به آنها توجه کرد.
انکرتکست یا لنگر متن چیست؟
با استفاده از یک مثال قضیه را باز میکنیم: فرض کنید فردی میخواهد دربارهی واقعیتهای صفحههای فرود نوشتهای بنویسد. نویسنده ساعتها صرف این میکند که مطالب نویسندگان دیگر را بررسی کند و نظرات کاربران را ببیند. تصور کنید پس از خواندن چیزی، حقایقی دربارهی تاثیر روانشناختی رنگها در صفحههای فرود به ذهن نویسنده میرسد و سپس با انگیزه شروع به نوشتن دربارهی آن میکند.
واضح است که او نوشتهی اصلی را به عنوان منبع در نظر میگیرد و نوشتهی خود را به آن پیوند میزند. نویسنده تصمیم میگیرد از انکرتکست برای اشارهی پیوندی به مقالهی مورد نظر استفاده کند. یعنی خواننده میتواند با کلیک روی «برای اطلاعات بیشتر به این صفحه بروید» یا «تاثیرات روانشناختی رنگها در صفحههای فرود» به مقالهی اصلی منتقل شود.
بنابراین، این متن کوتاه میتواند برای موتورهای جستجو نیز جالب واقع شود تا بفهمند مطلب هدف دربارهی چه چیزی است.
۹- محتوای با کیفیت تالیف کنید
رایجترین تاکتیک سئو برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو، محتوایی با کیفیت بالا و جذاب برای مخاطب است. فرقی نمیکند که نویسندهی یک وبلاگ شخصی هستید یا یک سایت کسب و کار. باید از محتوای باکیفیت برای بهبود رتبهتان در موتورهای جستجو کمک بگیرید. کیفیت یک محتوا را، عاری بودن آن از غلطهای املایی و فنی تعیین میکند. همچنین، میزان جذابیت موضوع برای مخاطب و ترغیب او برای ادامه دادن مطلب نیز مهم است.
محتوای باکیفیت … :
یکتا است: گوگل از سارقین ادبی متنفر است و هیچ گاه رتبهی آنها را بالا نمیبرد. نقل قول کردن یک جمله و پیوند کردن آن به وبسایت دیگری مورد قبول است، اما نه سرقت کردن محتوا یا نوشتهی یک سایت به طور کامل. شما میتوانید دربارهی موضوع مشابه یک نوشتهی دیگر مطلب بنویسید و ایدهی آن را در نوشتهی خودتان پوشش بدهید. اما هرگز کار کس دیگری را ندزدید.
قابل اشتراک است: همانطور که پیشتر گفتیم، محتوایی که قابل اشتراکگذاری باشد جز محتوای باکیفیت به حساب میآید. کاربران شما این محتوا را با دوستان و دنبالکنندگانشان در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. شما میتوانید مطالب شخصی، طنز و یا داستان بنویسید که مخاطبین عاشق به اشتراک گذاشتن آنها باشند.
مفید و آموزنده است: در واقع، مردم از اینترنت استفاده میکنند تا محتوای باارزش به دست بیاورند. کلید موفقیت در سئو، تقدیم کردن چیزی به مخاطب است که دنبال آن میگردد. محتوای آموزشی، درسنامهها، مطالبی که با «چگونه …» شروع میشوند و … بسیار مفیدند و مخاطب زیاد دارند. این گونه مقالات به کاربر کمک میکنند تا چیزی که به آن علاقه دارد را یاد بگیرد یا مشکلی را حل کند. اگر میتوانید محتوایی بنویسید که آموزشی باشد، مشکلی را حل کند یا اطلاعات مخاطب را بالا ببرد، معطل نکنید.
۱۰- به طور صحیح از برچسبهای عنوان استفاده کنید
بسیار مهم است که بکارگیری برچسبهای عنوان به طور صحیح و درست انجام شود. شما برچسبهای عنوان یا Heading Tags را در ویرایشگر خود خواهید دید و میتوانید از عنوان یک (Heading 1) تا عنوان شش (Heading 6) استفاده کنید.
کدام را انتخاب کنیم؟
برچسب H1 باید همیشه برای عنوان نوشته انتخاب شود. خیلی مهم است که H1 شما واضح باشد و اطلاعات اولیه را دربارهی موضوع نوشته به مخاطب منتقل کند. عنوان باید به گونهای باشد که مخاطب با خواندن آن ترغیب شود که متن کامل نوشته را بخواند. بعد از استفاده صحیح از H1، از H2 برای عناوین اضافی و از H3 و H4 برای زیرعنوانها استفاده کنید.
با استفاده از برچسبهای عنوان، نه تنها سئوی سایت بهبود مییابد بلکه مخاطبین نیز بیشتر برای سایت وقت خواهند گذاشت. این برچسبها به کاربران تصور خوبی دربارهی محتوای شما میدهند و در کمترین زمان توجهشان را جلب میکنند.
۱۱- هاست وبسایت
از سال ۲۰۱۶، سرعت بالا آمدن یک برگه به ملاکهای گوگل برای تعیین رتبهی آن اضافه شده است. در کنار بکارگیری نکات رایج سئو، باید از یک هاست خوب و مورد اعتماد استفاده کنید. هاستی که از درایوهای SSD استفاده میکند میتواند گزینهی مناسبی باشد. برخی از سایتها هنوز از هارد درایوهای سنتی استفاده میکنند که سرعت سایت را کاهش میدهد. بنابراین از هاستی استفاده کنید که درایو SSD داشته باشد.
نتیجه گیری:
با گشتن در جهان آنلاین، میتوانید نکات و استراتژیهای زیادی پیدا کنید که به بهبود سایت وردپرس شما کمک کنند. اما مواردی که در بالا ذکر شدند، بهترینهایی هستند که میتوانید برای شروع، بکار بگیرید.
مهم است که بتوانید محتوای خود را به گونهای تنظیم کنید که بیشترین شانس را برای ظاهر شدن در صفحهی اول موتور جستجو از آن خود کند. از نکاتی که پیدا میکنید بهترین استفاده را بکنید. همچنین، علاوه بر بهبود سئوی سایت برای جذب مخاطب از موتورهای جستجو، قدرت شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید.
امیدواریم که از این مقاله لذت برده و استفاده کرده باشید.
سئو و بازاریابی
۱ دیدگاه
بهینه سازی سایت وردپرس، ترفندهای سئوی وردپرس، سئو حرفه ای وردپرس
بسیار خوب و مختصر و مفید بود