۹ نکته مهم برای بهبود سئوی سایت وردپرس
امروزه هدف تمامی صاحبان سایت این است که وبسایتشان بازدید زیاد و واقعی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، باید سئوی سایت تقویت شود. هر چقدر سئو بالاتر باشد، رتبهی سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بالاتر است و هر چقدر به بالای صفحه نزدیکتر باشید، کاربران بیشتری وبلاگ، خدمات یا محصولات شما را پیدا میکنند.
سئو چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟
کلمهی سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینهسازی برای موتور جستجو است. گوگل از یک الگوریتم پیچیده برای برای دستیابی به محتوا، عناصر صفحه، برچسبها و … یک سایت استفاده میکند تا تصمیم بگیرد کدام سایت به خواستهی جستجوگر نزدیکتر است. اگر میخواهید سایتتان توسط کاربران دیگر دیده شود، باید از این مطمئن شوید که ربات گوگل علاوه بر این که سایت شما را پیدا میکند، از آن خوشش بیاید. اگر گوگل سایت وردپرس شما را پیدا نکند، وبسایتتان در فهرست آن قرار نخواهد گرفت و شانستان برای رسیدن به صفحهی اول جستجو صفر خواهد بود. در این صورت، تنها راهی که کاربران میتوانند به وبسایت شما برسند، دانستن آدرس یا نام سایتتان است.
خوشبختانه، با امکاناتی که وردپرس به کاربر خود ارائه میدهد، میتوان ربات جستجوگر گوگل را از سایت راضی کرد. قابلیتهای این پلتفرم، موتور جستجو را به سمت برگهها، نوشتهها و دستههای خاص سایت هدایت میکند. این موضوع باعث میشود که جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برای ربات آسانتر شود و SERP سایت بالاتر رود. ابزارهای کلیدی سئو به شما کمک میکنند که کاربران را به وبسایتتان جذب کنید و به گوگل چیزی را بدهید که به دنبال آن است. در این جا نکات و ابزارهایی را برایتان میگوییم که میتوانند به بهبود رتبهی گوگل شما کمک کنند.
از چشم گوگل نگاه کنید
افزونهی قدرتمند Yoast، بازخورد آماری محتوایتان را به شما ارائه میدهد. با استفاده از قابلیتهای این افزونه، شما میتوانید عملکرد خوب واژهی کلیدی، برچسب خوردن صحیح تصاویر و خوانایی مناسب نوشتهتان را بررسی کنید. همچنین، پیشنمایشی از نحوهی نمایش لینک نوشته در SERP به شما نشان داده خواهد شد و شما نمایش کلمه کلیدیتان را در عنوان، محتوا و توضیح کوتاه متن مشاهده میکنید.
از برچسبهای جایگزین برای بهبود تصاویر استفاده کنید
این مورد هنگام بارگذاری تصاویر در سایت برای شما نمایش داده میشود. تصاویری که کیفیت بالایی دارند، علاوه بر منتقل کردن احساس خوب به کاربر سایت، باعث میشوند که گوگل هنگام فهرست کردن، استفاده از این تصویر را نیز در نظر بگیرد. رایانهها تنها قادر به خواندن کلمات هستند بنابراین مطمئن شوید که گوگل تصویر شما را با برچسبهایی حاوی بهترین کلمات کلیدی ممکن پیدا میکند. برای مثال، اگر تصویر کفش زنانه را بارگذاری میکنید، بهتر است نام تصویر خود را از IMG0002309 به «womens-purple-sandal» تغییر دهید.
از محتوای تکراری بپرهیزید
سایتتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید هر آدرس خاص، محتوایی مخصوص خود و غیرتکراری دارد. اگر یک محتوا بیش از یک بار بکار برده شود، جریمه میشوید. برای مثال، از یک متن برای توضیح برگههای «کفش زنانه»، «کفش آبی زنانه» و «پاپوش زنانه» استفاده نکنید.
استراتژی دستههای وردپرس را بکار ببرید
دستهبندیها مانند برچسبها به شما کمک میکنند تا پستهای مربوط به هم را طبقهبندی کنید. همچنین، آنها به کاربران سایت نشانههایی دربارهی مقاله و محتوا میدهند و پیدا کردن نوشتههای مربوط به یک موضوع را برای کاربر آسانتر میکنند. استفاده از برچسبها در وردپرس کاملا اختیاری است (هرچند که ما پیشنهاد میکنیم اصلا آنها را نادیده نگیرید) اما دستهبندیها به شدت مورد نیاز است. برای مثال، در موضوع کفش، میتوان دستهها را «پاپوش» و «کفش زنانه» انتخاب کرد و برچسب را «آبی».
پیوندهای یکتای تاثیرگذار بسازید
تحقیقات نشان میدهد که کاربری که برای خواندن یک مقاله به سایت شما جذب میشود، اعتنایی به الگوریتم رتبهی سایت نمیکند. برای همین پیوندها را در حد ۵ کلمه نگه دارید. اگر عنوان نوشتهی شما «۱۰ مدل برتر کفش تابستانه» است، پیوند یکتای خود را به trending-shoe-styles-for-summer محدود کنید. فراموش نکنید که به جای زیرخط دار کردن نشانهها، از خط تیره استفاده کنید. گوگل «زیرخط دار» شدن کلمه را به عنوان بلندتر شدن آن تلقی میکند. این میتواند رباتها را گیج کرده و رتبهی برگه را پایین بیاورد.
رابطه پیدا کنید
این که یک وبسایت زیبا و با عملکرد عالی بسازید مهم است. اما به همراه آن باید روابط آنلاین خود را برای برتری در رقابتهای بین وبسایتها حفظ کنید. وردپرس ابزاری مانند پینگبکها را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید ارتباط ایجاد کنید. در صورتی که شما یک مقاله را به نوشتهی خود پیوند کنید، پینگبکها به نویسندهی آن مقاله هشدار ارسال میکنند. مهم این است که روی این پیوند کردن مقالات نظارت داشته باشید. این گونه میفهمید که کدام محتوای خارجی روی رتبهی شما تاثیر میگذارد. هنگام تعیین کردن میزان محبوبیت شما در بین جستجوگران وب و وبسایتهای رقیب، گوگل این روابط را نادیده نخواهد گرفت.
هاست خود را به دقت انتخاب کنید
اگر سایت شما افت بازدید داشته باشد، گوگل نمیتواند شما را پیدا کند و اگر گوگل نتواند شما را پیدا کند، برگههای سایتتان فهرست نخواهند شد. سرمایهگذاری در یک هاست قابل اعتماد مرحلهی مهمی از پیدا کردن بازدید واقعی برای سایت است.
یک نقشه سایت XML بسازید
با استفاده از سازندهی نقشهی سایت، گردش در سایتتان را برای یاهو، گوگل و بینگ راحت کنید. تنها کاری که باید بکنید، نوشتن آدرس سایتتان در جعبهی متن این ابزار است. سپس مناسبترین پاسخ را برای سه سوالی که پرسیده میشود انتخاب کنید و صبر کنید تا سازنده، نقشهی سایت شما را طراحی کند.
از تعداد کم و مفید کلمات کلیدی استفاده کنید
اگر کلمات کلیدی شما با محتوایتان همخوانی نداشته باشند نمیتوانید به رتبهی اول صفحهی موتور جستجو دست پیدا کنید. از شماره تلفن و اطلاعات جغرافیایی و زنجیرههای مضحک کلمات کلیدی که هیچ ارزشی به نوشتهتان نمیدهند به عنوان کلمهی کلیدی استفاده نکنید. ابزار کلمات کلیدی خوبی وجود دارند که با وردپرس سازگارند. همچنین شما میتوانید خودتان متنتان را با دقت بخوانید و کلمات کلیدی مناسب را از آن استخراج کنید.
امیدواریم که این مقاله به شما در بهبود سئوی وبسایت وردپرس خود کمک کرده باشد. شاید مایل باشید از مطلب ما در زمینهی نکاتی راجع به انتخاب قالب مناسب سایت نیز دیدن کنید.