سامانه مدیریت محتوا چیست ؟

سامانه مدیریت محتوا که به آن CMS هم گفته می شود، یک نرم افزار یا مجموعه ای از ابزارهای به همه پیوند است که برای مدیریت محتوای یک سایت به کار می رود. البته به این معنا نیست که سامانه مدیریت محتوا از نرم افزار سایت ساز مجزا است. که دقیقاً برعکس آن است. تعریف دیگری که از سامانۀ مدیریت محتوا می شود، این است که؛ نرم افزاری است برای راه اندازی سایت بدون دانش فنی! پس اینکه گفته می شود به جهت مدیریت محتوای منتشر شده می توانیم از چنین چیزی استفاده کنیم، منظور این است که با استفاده از CMS ما می توانیم فقط تمرکز خود را روی انتشار و ساخت صفحات مختلف سایت مان بگذاریم و روز به روز به قوت آن اضافه کنیم.

سامانه مدیریت محتوا چیست

سامانه مدیریت محتوا چیست ؟

ماموریت سامانه مدیریت محتوا

کار اصلی که یک سامانه مدیریت محتوا باید انجام دهید ساده کردن امر تولید محتوا است. منظور از تولید محتوا نوشتن یک مقاله، تولید یک عکس و تدوین یک فیلم و از این دست کارها است. به متن، عکس و فیلمی هم که در این بین تولید می شود، محتوا گفته می شود. از آن جایی که بحث تولید محتوا و طراحی سایت دو مبحث جداگانه هستند، اگر یک نفر خواسته باشد روی هر دوی این مباحث تمرکز کند، نه می تواند در تولید محتوا خوب عمل کند و نه در طراحی سایت.

همین جاست که ماموریت سامانه مدیریت محتوا خودش را نشان می دهد. شما با یک CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا فقط روی انتشار تمرکز می کنید. به صفحۀ افزودن نوشتۀ بخش مدیریت سایت می روید و بخش های مختلف را پر می کنید و در آخر روی “انتشار” کلیک می کنید. کار شما به عنوان یک مدیر سایت که می خواهد یک دسته محتوای خاص را روی اینترنت منتشر کند، با استفاده از یک سامانه مدیریت محتوا به مراتب ساده تر خواهد شد.

یک آموزش جذاب دیگه!  سایت یا وبلاگ

مزیت های سامانه مدیریت محتوا

اگر معادل دیگری خواسته باشیم برای سامانه مدیریت محتوا پیدا کنیم، نرم افزار سایت ساز عامیانه ترین آن هاست. حالا اینکه استفاده از این روش برای راه اندازی سایت چه مزیت هایی دارد، در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

  • نصب و راه اندازی ساده
  • گزارش گیری و رفع ایراد راحت
  • پشتیبانی از قالب ها برای تغییر ظاهر سایت
  • پشتیبانی از افزونه ها و ماژول ها برای افزایش امکانات سایت
  • امکان ساخت سایت عضوگیری
  • امکان مدیریت گروهی سایت
  • احتیاج اندک به دست بردن در کدهای سایت
  • صرفه جویی در زمان به دلیل عدم شروع از صفر برای نوشتن نرم افزار سایت ساز
  • عمدتاً رایگان یا ارزان

سامانه مدیریت محتوا چطور کار می کند؟

برای اینکه موضوع بیش از پیش روشن گردد، بهتر است با طریقۀ کار کردن سیستم مدیریت محتوا آشنا شوید. در اولین گام که باید یک فضای میزبانی و دامنه تهیه کنید و سامانۀ مدیریت محتوا را روی آن نصب کنید. پس از آن وارد بخش مدیریتی سایت شوید. این بخش با استفاده از رمز عبور از دسترسی افراد ناشناس مصون است. پس از وارد شدن به بخش مدیریتی سایت می توانید تنظیمات سایت را انجام دهید و سپس محتوای خود را متنشر کنید. انتشار محتوا به صورت کاملاً گرافیکی است و شما باید عنوان، متن، عکس و دیگر اجزای نوشتۀ خود را تعیین کنید و در جعبه های متناظر وارد کنید. سپس با کلیک روی انتشار نوشتۀ شما منتشر می شود.

یک آموزش جذاب دیگه!  هاست لینوکس یا ویندوز

تمامی این کارهایی که گفته شد، فعالیت هایی بود که شما باید انجام می دادید. بقیۀ کارها را خود سیستم مدیریت محتوا برای شما و همچنین بازدید کنندگان سایت شما انجام می دهد. حالا فرض می کنیم یک نفر یکی از صفحات سایت شما را باز می کند. این کار CMS یا همان سامانۀ مدیریت محتوا است که صفحه را آماده برای دیده شدن کند.

نمونه هایی از سامانه مدیریت محتوا

  • WordPress
  • Drupal
  • Joomla!
  • ExpressionEngine
  • TextPattern
  • Radiant CMS
  • Cushy CMS
  • SilverStripe

موارد بالا از معروف ترین CMS ها هستند که وردپرس اولین آنها را تشکیل می دهد. موضوع اصلی سایت wptutorial.ir هم در رابطۀ با آموزش های مرتبط با وردپرس است که اگر علاقه مند به یادگیری این سیستم مدیریت محتوا هستید، بهتر است که با مقالات آموزشی دیگر ما هم همراه باشید.

در انتها باید این را بدانید که کار کردن با CMS به منزلۀ این نیست که به هیچ عنوان نیازی به دانستن نکات فنی ندارید! این افسانه ای بیش نیست. کسانی بودند که نرم افزار مدیریت سایت خود را نصب کردند و سفارش طراحی قالبی را هم داده اند. پس از آن با تصور اینکه کار تمام شده است، با انبوهی از مسائل غیر قابل حل روبرو شدند. حداقلش این بود که فرد با نحوۀ انتشار یک نوشته با استفاده از همان عناصر گرافیکی هم آشنا نبود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.