فضای میزبانی یا هاست چیست ؟

با فرض اینکه ما خواسته باشیم یک سایت اینترنتی راه اندازی کنیم، نیاز به یک جایی داریم که پرونده ها و پوشه های سایت خودمان را روی آن قرار دهیم. پس از آن است که بازدید کنندگان با رفتن به نشانیِ اینترنتیِ مسیرِ یک پرونده در اصل یک صفحه ای از سایت ما را تماشا می کنند. به این مکان که میزبان فایل های سایت ماست، فضای میزبانی یا هاست گفته می شود. پس می توان متوجه شد که اصلی ترین نیاز برای راه اندازی یک سایت فضای میزبانی یا هاست است.

فضای میزبانی یا هاست چیست

فضای میزبانی یا هاست چیست؟

فرقی نمی کند چه نوع سایتی، با وردپرس یا با اسکریپتی دیگر، به هر حال داشتن فضای میزبانی لازم است. فضاهای میزبانی انواع مختلفی دارند. اما این گونه نیست که شما را گیج کنند. مثلاً اگر خواسته باشید از وردپرس برای راه اندازی سایت خود استفاده کنید، به دنبال هاست لینوکس باشید، کفایت می کند. نیازی به ریز شدن راجع به امکانات جزئیِ نیست. چون تقریباً همۀ هاست های لینوکس آن چیزی که وردپرس نیاز دارد را ارائه می دهند.

یک فضای میزبانی قیمت زیادی ندارد و شما به صورت سالیانه یا فصلی می توانید یک فضای میزبانی اجاره کنید و سایت خود را روی آن پیاده کنید. برای خرید هم کافی است به یکی از شرکت های ارائه دهندۀ خدمات فضای میزبانی مثل وبنولوگ مراجعه کنید و به صورت آنلاین و آنی هاست خود را تحویل بگیرید.

یک آموزش جذاب دیگه!  هاست لینوکس یا ویندوز

هاست لینوکس یا هاست ویندوز

هاست ها از نظرهای مختلفی دسته بندی می شوند، که یکی از آنها از نظر نوع سیستم عاملی است که روی سرور نصب شده است. سرور همان رایانه ای است که هاست شما روی آن قرار می گیرد. اینکه هاست شما ویندوز است یا لینوکس، هیچ ارتباطی با سیستم عامل رایانۀ شخصی شما ندارد. شاید از خودتان بپرسید که لپ تاپ من ویندوز دارد. من می توانم هاست لینوکس بخرم؟ پاسخ به این سوال مثبت است. اینکه گفته می شود هاست لینوکس، منظور این است که سیستم عامل سروری که فضای میزبانیِ شما روی آن قرار گرفته شده است، لینوکس است که این خود دارای مزیت هایی است. در حال حاضر همین قدر بدانید که برای وردپرس و دیگر اسکریپت هایی که با PHP نوشته شدند، به صرفه تر است که از هاست لینوکس استفاده کنید.

محدودیت منابع فضای میزبانی

فضاهای میزبانی در بسته های مختلفی عرضه می شوند که هر بسته دارای ویژگی هایی هستند. از جمله مهم ترین آنها می توان به حجمی که شما قادرید از آن استفاده کنید، میزبان پهنای باندی که می توانید بهره ببرید، و محدودیت هایی است که برای ساخت هر حساب ایمیل، FTP و … باید رعایت کنید. با توجه به نیاز خود باید یک بستۀ فضای میزبانی مطابق با حجم پروژۀ خود انتخاب کنید.

یک آموزش جذاب دیگه!  ساخت سایت نمایش ویدئو

کنترل پنل فضای میزبانی

هر فضای میزبانی که خریداری می کنید، دارای یک دسترسی به یک کنترل پنل هم هست. این کنترل پنل مرکز کنترل تمامیِ امکاناتی است که در کنار خدمات هاست به شما ارائه شده است. از معروف ترین کنترل پنل ها می توان به cPanel و همچنین DirectAdmin اشاره کرد که محبوب ترین ها برای هاست های لینوکس هستند. ولی عموم کنترل پنل ها نحوۀ استفاده کردنشان شبیه به یکدیگر است و شما نباید نگرانی راجع به نحوۀ استفاده از آنها داشته باشید.

معمولاً هاست فقط هاست نیست!

طبق توضیحاتی که داده شد، کنترل پنل فضای میزبانی شامل امکاناتی نظیر بخش ساخت حساب ایمیل، ساخت و مدیریت حساب FTP، تنظیمات مربوط به امنیت سایت، تنظیمات مربوط به امور دامنه ها، تنظیمات مربوط به پایگاه های داده و تنظیمات مربوط به PHP و وب سرویس است. که به صورت سفارشی می توانید برای سایت خودتان تنظیم کنید. پس شما با خرید یک هاست، فقط یک فضای خالی برای قرار دادن پرونده های سایت خود دریافت نمی کنید. هر آنچه که برای داشتن یک سایت حرفه ای نیاز است به شما تحویل داده خواهد شد. حالا این شما هستید که باید از آن منابع به درستی استفاده کنید.

پس الان می دانیم که یک هاست به عنوان یکی از مهم ترین پیش نیازهای راه اندازی سایت مورد توجه است که باید در اولین مراحل آن را تهیه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.