آموزش تصویری نصب وردپرس

نصب وردپرس اولین کاری است که پس از مهیا کردن پیش نیازهای وردپرس باید انجام گیرد، تا پس از آن با بررسی تنظیمات سایت و اضافه کردن موارد ثانویه، تولید محتوا روی سایت را شروع کنیم و سایت را توسعه دهیم. نصب وردپرس آن قدر ساده است که به آن نصب ۵ دقیقه ای هم گفته می شود. البته اگر زیاد این کار را انجام داده باشید، کمتر از ۵ دقیقه هم می توانید نصب وردپرس را تجربه کنید. پس در این صفحه از سایت آموزش وردپرس، با آموزش تصویری نصب وردپرس با شما خواهیم بود.

آموزش تصویری نصب وردپرس

آموزش تصویری نصب وردپرس

از روش های مختلفی می توانید استفاده کنید تا وردپرس را روی فضای میزبانیِ خود نصب کنید. اما روشی که ما در اینجا به شما آموزش خواهیم داد، روشی است که روی تمامیِ شرایط کار خواهد کرد. اما به غیر از این روش، ابزارهای خودکاری هم هستند که با استفاده از آنها و با چند کلیک ساده می توانید وردپرس را روی فضای میزبانیِ خود نصب کنید. البته این ابزارها همیشه وجود ندارند. به همین دلیل هم هست که ما این روش را خدمت شما آموزش خواهیم داد.

ابزارهایی مثل Softaculous یا موارد مشابه که روی کنترل پنل های فضای میزبانی از طرف شرکت های هاستینگ نصب می شود، اجازۀ نصب خودکار وردپرس یا دیگر اسکریپت های مشابه را می دهند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که اسکریپت مورد نظر خود را انتخاب کرده، مشخصات سایت تان را بدهید و پس از چند ثانیه همه چیز را آماده تحویل بگیرید.

مواد لازم برای نصب وردپرس

  • فضای میزبانی برای نصب وردپرس روی آن
  • دامنه اینترنتی به عنوان نشانی سایت
  • مرورگر اینترنتی به روز به همراه دسترسی به اینترنت
  • علاقه به وردپرس و راه اندازی سایت!

کنترل پنل فضای میزبانی

ما با فرض اینکه کنترل پنل فضای میزبانیِ ما cPanel می باشد، مراحل نصب را طی خواهیم کرد. ولی باید بدانید که ممکن است کنترل پنل دیگری در اختیار شما باشد که خواسته باشید با استفاده از آن وردپرس را روی هاست خود نصب کنید. به عنوان مثال DirectAdmin هم از دیگر کنترل پنل های هاست های لینوکس است که کار کردن با آن به شدت شبیه cPanel است. پس اگر در این جا ما از تصاویر مربوط به کنترل پنل cPanel برای آموزش استفاده کردیم، به این معناست که روی دیگر کنترل پنل ها هم می توانید مراحل را طی کنید. فقط باید درک کنید که در هر مرحله چه اتفاقی افتاده است.

آموزش تصویری نصب وردپرس

ما تمامی مراحل نصب را روی مرورگر اینترنتی خود انجام خواهیم داد. پس نیاز است که از یک مرورگر خوب و پر سرعت مثل فایرفاکس یا کروم استفاده کنیم.

دریافت پروندۀ وردپرس

در اولین قدم ما باید پروندۀ وردپرس را دریافت کنیم که برای این کار کافی است به صفحۀ دانلود وردپرس برویم و روی دریافت کلیک کنیم. آخرین نسخۀ وردپرس روی رایانۀ ما ذخیره خواهد شد. در مرحلۀ بعدی این پروندۀ فشرده شدۀ zip را باید روی فضای میزبانی خود قرار دهیم.

یک آموزش جذاب دیگه!  جلسه ۴ : آموزش نصب وردپرس

بارگذاری پروندۀ وردپرس

حال وارد حساب cPanel خود می شویم و روی ابزار File Manager کلیک می کنیم. این ابزار مختص ویرایش کردن پرونده های موجود روی فضای میزبانی است. که در حال حاضر ما قصد داریم پروندۀ zip وردپرس را روی فضای خود بارگذاری کنیم.

ما باید وردپرس را روی ریشه هاست خود نصب کنیم. ریشۀ هاست ما در لینوکس public_html است. پس وارد این پوشه می شویم و هر چه پرونده و پوشه درون آن وجود دارد را حذف کنید (آنها را انتخاب کرده و روی دستور Delete از بالای صفحه کلیک کنید).

بارگذاری پرونده وردپرس روی هاست

بارگذاری پرونده وردپرس روی هاست با File Manager

حالا روی دستور Upload کلیک کنید تا وارد یک صفحۀ دیگری شده تا بتوانید از طریق آن پروندۀ فشردۀ وردپرس را روی فضای میزبانی خود قرار دهید. در این صفحه کافی است پروندۀ وردپرس را از روی رایانۀ خود بگیرید و به مرکز صفحۀ آپلود، درون مرورگر رها کنید. سپس صبر کنید تا عملیات بارگذاری به اتمام برسد.

خارج کردن پروندۀ وردپرس از حالت فشرده

خارج کردن پروندۀ وردپرس از حالت فشرده

پس از اتمام بارگذاری از پایین صفحه روی Go Back … کلیک کنید تا مجدد به صفحۀ File Manager منتقل شوید. حالا پروندۀ zip وردپرس را خواهید دید که باید آن را از حالت فشرده خارج کنید. پس آن را انتخاب کنید تا به رنگ آبی درآید. سپس روی دستور Extract کلیک کنید. مسیر را همان /public_html انتخاب کنید و روی Extract File(s) کلیک کنید.

تعیین محل خارج شدن وردپرس از حالت فشرده

تعیین محل خارج شدن وردپرس از حالت فشرده

حالا خواهید دید که در کنار فایل فشردۀ وردپرس یک پوشه با عنوان wordpress هم ساخته شده که پرونده های اصلیِ وردپرس که چند لحظه پیش از حالت فشرده خارج شدند، درون آن قرار گرفتند. الان می توانید پروندۀ zip وردپرس را حذف کنید. دیگر به آن نیازی نداریم.

پروندۀ zip وردپرس را حذف کنید

سپس وارد پوشۀ wordpress شده و تمامی فایل های درون آن را با کلیک روی دستور Select All از بالای صفحه انتخاب کنید. حالا دستور Move را از بالای صفحه بزنید. و مسیر public_html/ را وارد جعبۀ مسیر مقصد کنید و روی Move File(s) کلیک کنید. ما این کار را برای جابجایی فایل های وردپرس به ریشۀ هاست خود کردیم. حالا که پوشۀ wordpress خالی شد، می توانید آن را حذف کنید. در حال حاضر مسیر ریشۀ هاست شما (public_html) باید حاویِ پوشه ها و پرونده های اصلی وردپرس باشد.

ساخت پایگاه داده

همانطور که می دانید وردپرس نیاز به یک پایگاه داده هم دارد. این پایگاه داده برای ذخیرۀ اطلاعات سایت ما از قبیل تنظیمات و متن نوشته های سایت ما کاربرد دارد. ساخت پایگاه داده را می توانید از طریق cPanel انجام دهید. کافی است به بخش MySQL Databases وارد شده و نام پایگاه داده را وارد کنید و روی Create کلیک کنید. همچنین یک کاربر پایگاه داده هم نیاز است. پس از آن باید این کاربر را به پایگاه داده متصل کنید تا وردپرس بتواند با استفاده از این کاربر از پایگاه داده استفاده کند.

برای آموزش کامل ساخت پایگاه داده کافی است به مقالۀ ساخت پایگاه داده برای وردپرس مراجعه کنید. در آنجا به طور کامل طریقۀ ساخت پایگاه داده توضیح داده شده است. دقت کنید که پس از ساخت پایگاه داده، نام پایگاه داده، نام کاربر و همچنین رمز عبور آن را در جایی یادداشت کنید تا به نصاب وردپرس بدهیم.

یک آموزش جذاب دیگه!  فضای مورد نیاز وردپرس

اجرای نصاب وردپرس

حال که کار بارگذاری پرونده های وردپرس و همچنین ساخت پایگاه داده را به اتمام رساندید، وقت آن است که دامنۀ سایت خود را درون مرورگر وارد کنید تا نصاب وردپرس برای شما ظاهر گردد. نصاب وردپرس صفحات پی در پی ای است که باید گزینه های مختلف آن را پر کنید.

شروع نصب وردپرس

شروع نصب وردپرس

روی “بزن بریم!” کلیک کنید تا وارد مرحلۀ بعدی شوید. در این مرحله باید مشخصات پایگاه داده را به وردپرس بدهید تا بتواند به آن متصل گردد.

  • نام پایگاه داده : نام پایگاه داده را که در مرحلۀ ساخت پایگاه داده وارد کردید را در اینجا وارد کنید.
  • نام کاربری : نام کاربر پایگاه داده را که ساختید در اینجا وارد کنید.
  • رمز : رمز عبور دسترسی به پایگاه داده را وارد کنید.
  • میزبان پایگاه داده : همان localhost را قرار دهید. به این معنی است که پایگاه داده روی همان سروری است که فایل های سایت شما واقع شده است.
  • پیشوند جدول : عبارتی است که قبل از نام جداول وردپرس قرار می گیرد. برای افزایش امنیت سایت بهتر است یک عدد تصادفی پس از عبارت wp وارد کنید.
دادن مشخصات پایگاه داده به نصاب وردپرس

دادن مشخصات پایگاه داده به نصاب وردپرس

در نهایت روی “فرستادن” کلیک کنید، تا اگر همه چیز درست بود، به شما صفحۀ زیر نشان داده شود. در غیر این صورت باید خطا را برطرف کنید و مجدد تلاش کنید.

اتمام اتصال وردپرس به پایگاه داده

اتمام اتصال وردپرس به پایگاه داده

با کلیک روی “اجرای نصب” نصب وردپرس به اتمام می رسد. حالا شما باید مشخصات سایت خود را درون جعبه های صفحۀ بعدی وارد کنید و روی “راه اندازی وردپرس” کلیک کنید.

صفحه راه اندازی وردپرس

صفحه راه اندازی وردپرس

  • عنوان سایت : عنوان سایت را وارد کنید. پس از نصب هم قابل ویرایش است.
  • نام کاربری : نام کاربری برای ورود به بخش مدیریت سایت را وارد کنید که باید غیر قابل حدس باشد. امکان تغییر آن از پیشخوان وجود ندارد!
  • رمز : رمزی قوی که به شما پیشنهادش را داده شده در جایی ذخیره کنید.
  • ایمیل شما : ایمیل تان را برای ارتباط وردپرس با شما وارد کنید.
  • نمایش به موتورهاس جستجو : اگر می خواهید سایت تان از موتورهای جستجو مثل گوگل بازدید کننده نداشته باشد این گزینه را فعال کنید. در فعال کردن این گزینه نهایت دقت را داشته باشید!

با کلیک روی راه اندازی وردپرس، شما وارد صفحۀ ورود به پیشخوان خواهید شد. نشانی آن صفحه را به یاد داشته باشید که همان صفحۀ ورود به پیشخوان ورردپرس است. نام کاربری و رمز عبوری که برای ورود به وردپرس تعیین کردید را باید در این جا وارد کنید تا وارد پیشخوان، بخش مدیریت سایت، شوید.

این بود از آموزش تصویری نصب وردپرس . امیدواریم که بتوانید با استفاده از این آموزش سایت وردپرسی خود را راه اندازی کرده و پا در عرصۀ دنیای مجازی بگذارید. این چیزی که شما در این مقاله از سایت ما آموختید، اولیه های کار بود. به شما پیشنهاد می کنیم با آموزش های دیگر سایت wpturorial.ir هم همراه باشید تا شما را به یک کاربر حرفه ای وردپرس تبدیل کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.