۵ اشتباهی که سئوکارهای بی تجربه انجام می دهند!

اگر تجربهٔ کافی را در امر سئو نداشته باشید، به راحتی دچار اشتباه می‌شوید و سایت شما آن چنان که باید موفق نخواهد شد. در ادامهٔ این مطلب به ۵ اشتباه رایج که سئوکارهای تازه وارد مرتکب می‌شوند را خدمت شما معرفی می‌کنیم که با دوری از آنها رتبهٔ بالاتری را در موتورهای جستجو از آن خود خواهید کرد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یک مسیر مهارتی عالی است. چیزی حدود ۱.۹۸ میلیارد وب سایت در جهان وجود دارند که هر کدام نیاز به رشد در زمینهٔ سئو در موضوع کاری‌شان دارند. برای این منظور نیاز به مهارت‌های گوناگونی است که البته در این میان باید از ارتکاب اشتباهات هم خودداری نمود.

اشتباهات سئو کارهای بی تجربه

این ۵ اشتباه جزء مواردی است که معمولاً افراد نوپا انجام می‌دهد. بعد از اینکه از این اشتباهات دوری جستید، حالا می‌توانید به سراغ تکنیک‌های پیشرفته‌تر مثل بک‌لینک و link-building بروید.

۱. شما رقبای خودتان را نمی‌شناسید.

گام اول شناخت است؛ شناخت رقبایی که قصد جلو زدن از آنها را دارید. نه فقط قابلیت‌های فنی رقبا، بلکه استراتژی‌های بازاریابی و هدفگذاری کلمات کلیدی آنها هم باید برای شما مهم باشند.

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که سایت‌های آنها را به همراه محتوایش بررسی کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید که رقبا تمرکز خود را در کجاها معطوف کرده‌اند. از طرف دیگر گزارش‌های موتورهای جستجو در رابطه با سایت‌های مختلف هم از جملهٔ منابع شناخت رقبا است.

همچنین شما می‌توانید از ابزارهای پولی مثل Google Ads Keyword Planner و Moz Pro هم استفاده کنید که البته در رابطه با سایت‌های فارسی باید به پشتیانی از زبان فارسی آنها هم توجه کنید.

ابزارهایی مثل SEMrush هم پیش نمایش خوبی از میزان ترافیک رقبا و رتبهٔ سایت‌ها در موتورهای جستجو به شما خواهد داد. با شناخت نقاط قوت و ضعف، شما می‌تانید تاکتیک‌های سئوی موثری را بچینید که نتیجهٔ آن بالا آمدن رتبهٔ سایت شما در موتورهای جستجو است.

۲. شما نمی دانید که الگوریتم موتورهای جستجو چطور کار می کنند.

سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و برای انجام این بهینه سازی نیاز است تا با طریقهٔ کار کردن الگوریتم‌های موتورهای جستجو آشنا باشید که خیلی از تازه‌کارها با این الگوریتم‌ها آشنایی ندارند. اشتباهات رایج راجع به این موضوع را در ادامه خدمت شما عرض می‌کنیم.

اشتباه اول تمرکز روی پرداخت به ازای کلیک یا PPC به جای تمرکز روی بهینه سازی داخلی صفحات سایت است. تبلیغات کلیکی روشی خوبی برای بالا بردن بازدید صفحات سایت است. اما اگر بازدید کننده با ورود به سایت شما، با صفحات غیربهینه مواجه شود، هزینه کرد شما نتیجهٔ بسیار کمی خواهد داشت. یا اصلاً نخواهد داشت.

اشتباه دوم انتخاب سطح کلمات کلیدی اشتباه است. وقتی در حال انتخاب کلمات کلیدی برای سایت خود هستید، باید مطمئن شوید که سطح کلمات کلیدی به درستی انتخاب شدند. باید کلمات کلیدی را انتخاب کرد که در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو بتوان هدف گذاری مجدد را به بهترین نحو انجام داد.

یک آموزش جذاب دیگه!  چگونه سایت را به Google Search Console متصل کنیم؟

اشتباه سوم این است که روی چندین منبع ترافیک تمرکز می کنید که از منبع اصلی باز خواهید ماند. گاهی اوقات البته که باید روی چندین منبع کار کرد که این بستگی به نوع پویش تبلیغاتی دارد. منابع ورودی ترافیک می‌تواند موتور جستجو، بازاریابی ایمیلی، شبکه‌های اجتماعی و … باشد.

اشتباه سوم بهینه سازی بیش از حد است که روال کاری سایت را از حالت عادی خارج می‌کند. یعنی مثلا شما پیوندها بیش از نیاز درون پست خود قرار می‌دهید که همین خود می‌تواند باعث جریمه موتورهای جستجو از جمله گوگل خواهد شد. یا از کلمات کلیدی به افراط استفاده می‌کنید که باز هم همین نتیجه را دارد.

اشتباه چهارم رصد نکردن وضعیت پیشرفت یا پسرفت کارهایی است که تا الان انجام دادید. اگر روی کلمات کلیدی خوبی هدفگذاری کرده باشید و ساختار سایت خود را به خوبی تعیین کرده باشید، باید رتبهٔ سایت را مدام در بازه‌های زمانی مناسب بررسی کنید تا مطمئن شوید که مسیر را درست می‌روید. ابزارهای زیادی مثل گوگل آنالیتیکز و دیگر آمارگیرهای وب می‌توانند به کمک شما آمده تا مثلا با استفاده از شاخص‌هایی مثل CTR متوجه شوید که چقدر پیشرفت داشتید.

عمدتا چیزهایی که گفته شد، اشتباهاتی هستند که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند که البته در رابطه با شناخت الگوریتم‌های موتورهای جستجو، اشتباهات به همین جا ختم نمی‌شود. البته الگوریتم‌های موتورهای جستجو به دلیل پویا بودن، مدام در حال تغییر هستند با مطالعه و بررسی وضعیت سایت می‌توانید تغییرات را تا حد زیادی درک کنید.

۳. روی کلمات کلیدی اشتباه تمرکز می‌کنید.

اشتباهاتی که در زمینهٔ انتخاب و اعمال کلمات کلیدی می‌توان دید بسیار زیاد است. در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

در آن واحد نباید روی تعداد خیلی زیادی کلمهٔ کلیدی کار کرد. در بیشتر موارد باید کلمات کلیدی را محدود کرد تا انرژی بیشتری روی تعداد کلمات کلیدی کمتری بگذارید که خود باعث افزایش بهره‌وری خواهد شد.

گاهی اوقات ممکن است روی کلمات کلیدی کار کنید که ارزش چندانی ندارد. اشکالی ندارد. اوایل کار این مشکل رخ خواهد داد. اما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که چه کلمات کلیدی ارزش کار کردن دارد یا خیر.

پرس‌وجوی کلمات کلیدی را هم باید به درستی انجام داد. استفاده از ابزارهایی مثل Google Trends یا AdWords Keyword Planner البته آن هم به درستی، می‌بایستی در نظر قرار گیرد.

همانطور که نباید روی حیطهٔ وسیعی از کلمات کلیدی کار کرد، روی محیط وسیعی از منظر جغرافیایی هم نباید تمرکز کرد. اگر سایت شما فعالیت منطقه‌ای دارد، تمرکز روی منطقه‌ای که می‌تواند بیشترین بهره را داشته باشد، در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد کرد.

یک آموزش جذاب دیگه!  ثبت سایت با HTTPs یا بدون HTTPs در Search Console

اگر تمامی موارد مذکور را رعایت کرده باشید، اما خود محتوای سایت شما کیفیت مناسبی نداشته باشد، عمدتاً با وجود ورود تعداد زیادی بازدید کننده به سایت، ممکن است نظر آنها را جلب نکند و حتی اعتماد را از آنان سلب نماید. بنابراین باید روی محتوای با کیفیت کار زیادی انجام دهید.

۴. روی نتایج کوتاه مدت به جای اهداف بلند مدت تمرکز می‌کنید.

سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است و نیاز دارید که مطمئن شوید که اهداف شما همتراز با مسیر صنعت سئو است. یکی از اشتباهاتی که اغلب تازه کارها انجام می‌دهند، این است که به جای تمرکز روی اهداف بلند مدت روی اهداف کوتاه مدت کار می‌کنند. مثلاً برخی از کلمات کلیدی ممکن است در زمان کمتری ورودی خوبی برای سایت شما داشته باشند. اما پس از مدتی از تاثیرشان کم می‌شود و دیگر نتیجه‌ای نخواهند داشت.

خیلی‌ها هم فکر می‌کنند ترفندهایی مثل Link Building یا ایجاد لینک‌های برگشتی به سایت به صورت تصنعی می‌توانند رتبهٔ خوبی را کسب نمایند. غافل از اینکه همین خود می‌تواند منجر به ضربه زدن به سئوی سایت شود. اما با این ذهنیت که با لینک سازی می‌توانند در کمترین زمان نتیجهٔ خوبی بگیرند، این اشتباه را مرتکب می‌شوند. البته که شاید در کوتاه مدت هم کمی نتیجه بگیرند. اما در بلند مدت کار را خراب می‌کنند.

۵. پویش‌های‌تان (Campaign) مناسب با مخاطبان‌تان نیست.

کل سئو یعنی هدفگذاری افراد به سمت پیام صحیح و اگر نتوانید این کار را انجام دهید، گویی بزرگ‌ترین اشتباه را انجام می‌دهید. اگر خواسته باشیم در عمل این اشتباه را شرح دهیم، باید به هدفگذاری تودهٔ عظیمی از افراد اشاره کنیم که شاید تمامی این افراد مناسب پویش ما نیستند. بنابراین باید دایرهٔ انتخاب خود را محدودتر کنیم و روی کلمات کلیدی محدودتر اما موثرتر تمرکز کنید.

هزینه‌های تبلیغات بر اساس کلمات کلیدی بسیار بالا است. پس پویش‌ها را متناسب با مخاطب‌ها انتخاب تنظیم کنید تا در هزینه‌های خود صرفه جویی نمایید. همیشه هزینهٔ بیشتر جواب بهترین نخواهد داد. برخی از تحقیقات بازار نشان می دهد که تبلیغات با هزینه‌های گزاف حتی باعث صدمه به ترافیک وب سایت هم خواهد شد.

جمع بندی

با این تفاسیر اینها مهم‌ترین اشتباهاتی بود که افراد تازه کار در زمینهٔ سئو مرتکب می‌شوند. برخی از آنها از اهمیت زیادی برخوردارند که باید مدام چشم‌تان به آنها باید که اگر انجام دادید، تکرارش نکنید. حتی اگر دیگر مطالب سئوی سایت را هم مطالعه کرده باشید، خواهید دید که خیلی از این نکات تکراری است. چون اهمیت بالایی دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.