چگونه بازدید صفحات سایت وردپرس را بالا ببریم ؟

من محتوا و مقالات بسیار جالبی روی سایت خودم دارم. اما نمی دانم چرا بازدید کنندگان قبل از اینکه اندکی از آنها را مطالعه کنند، تا از این جذابیت مطمئن شوند، فوراً سایت را ترک می کنند؟! اگر کمی بیشتر روی سایت بمانند، ارزش آن چیزی که به آنها ارائه شده است را حتماً درک خواهند کرد!

آیا این طرز بیان انتقاد از مشکل کاهش بازدید صفحات سایت برای شما هم آشناست؟ نگه داشتن بازدید کنندگان قبل از اینکه فوراً سایت ما را ترک کنند کار ساده ای نیست. ما باید کاری کنیم تا دیگر محتویات سایت را هم بررسی کنند. وقتی که داده های بازدید کنندگان سایت را بررسی می کنیم، می بینیم که بازدید صفحات یا همان Page View مهم ترین شاخص اندازه گیری برای میزان توجه آنها به محتوای سایت است.

چگونه بازدید صفحات سایت وردپرس را بالا ببریم

چگونه بازدید صفحات سایت وردپرس را بالا ببریم ؟

تعداد کم بازدید صفحه ای که هر بازدید کننده از سایت دارد، می تواند این سیگنال را به ما بدهد که محتوای سایت چندان جالب نیست و باید در انتشار آنجا تجدید نظر کنیم. محتوا باید دارای ویژگی هایی باشد کاربر را مجاب کند تا قبل از ترک فوریِ سایت، بیشتر قسمت های صفحه را بررسی کند و حتی به صفحات دیگر سایت هم سری بزند. پس بدین ترتیب میزان بازدید صفحات سایت بالاتر می رود که این یک سیگنال خوب است.

چرا بازدید صفحه مهم است؟

برای اینکه پی به خوب یا بد بودن یک چیزی ببریم، باید یک معیار داشته باشیم. تا با استفاده از آن معیار قادر باشیم بین موارد مقایسه ای انجام دهیم. مثلاً اگر قصدمان انجام مقایسه ای بین دو تا ماشین است، باید بدانیم که این مقایسه برای سرعت، امنیت یا زیبایی آنها است.

برای مقایسه بین دو سایت هم از نظر کیفیت محتوا می توان به میزان بازدید صفحات استناد کرد. ببینیم که کدام سایت بازدید صفحهٔ بیشتری نسبت به افرادی که وارد سایت می شوند دارد. مطمئناً از محتوای با کیفیت تری برخودار است.

حالا به دلایل مختلفی این میزان بازدید صفحه برای ما باید مهم باشد که دو تا از مهم ترین آنها را خدمت شما عرض می کنم.

  • افزایش درآمد به واسطهٔ انجام تبلیغات روی سایت ما را در پی دارد.
  • افزایش نرخ تبدیل را به دنبال دارد.

مورد اول که کاملاً مشهود است که وقتی میزان بازدید صفحات یا همان Page View سایت بیشتر باشد، افراد بیشتری درخواست گذاشتن تبلیغ روی آن را دارند و سایت از این راه درآمد بیشتری کسب می کند.

دقت داشته باشید که در این میان بازدیدکنندگان یکتا که همان نفراتی هستند که وارد سایت می شوند در برابر بازدیدهای کل صفحات سایت با هم بررسی می شوند. که در نهایت نشان می دهد هر بازدید کنندهٔ یکتا که وارد سایت ما می شود، چه میزان از چه تعداد صفحه بازدید می کند.

خوب، اگر از تعداد بیشتری صفحه بازدید کند و بیشتر در سایت بماند، این خود باعث افزایش نرخ تبدیل هم می شود. نرخ تبدیل یعنی همان تبدیلِ بازدید کننده به فردی که کار خاصی را انجام می دهد که ما می خواهیم. حالا این کارِ خاص، ممکن است خرید یا عضویت در خبرنامه سایت باشد.

پس می بینیم که افزایش بازدید صفحات سایت در ازای بازدید کنندهٔ یکتا، که همان میانگین تعداد صفحاتی است که هر فرد از سایت مشاهده می کند، چقدر معیار مهمی است که نشان از کیفیت سایت و رضایت کاربران سایت دارد. ما باید تمام هم و غم خودمان را بگذاریم تا این Page View را افزایش دهیم.

حالا چطور بازدید صفحات را در سایت افزایش دهیم؟

پس متوجه این موضوع شدید که ما باید کاری کنیم تا بازدید کننده را بیشتر روی سایت نگه داریم. تا الان شاید کارهایی را انجام می دادیم که اشتباه بوده. شاید هم نیاز است با دید دیگری به ایجاد تغییرات روی سایت بپردازیم. در هر صورت بهتر است ادامه داستان را مطالعه کنید.

آن چیزی که قابل اندازه گیری باشد قابل کنترل هم هست!

قبل از اینکه وارد ترفندهای افزایش بازدید صفحات سایت شویم، بهتر است بدانیم برای اینکه بازدید صفحه را افزایش دهیم، باید به روشی آن را اندازه گیری کنیم! پس باید به دنبال روش اندازه گیری بازدید صفحه سایت بود.

بدین ترتیب سرویس های آمارگیر زیادی در وب در دسترس همه هستند که خیلی از آنها هم رایگان است. بهترین آن در بین وبمسترها Google Analytics می باشد که امکانات خوبی دارد و آمارش نسبت به دیگر آمارگیرها دقیق است.

برای کار با Google Analytics نیاز است تا آموزش های دیگر ما را هم مطالعه کنید تا بدانید که چطور از این امکان حرفه ای گوگل برای دریافت بازدید و بازدید صفحات سایت استفاده کنید.

اندازه گیری Page Views در Google Analytics

بازدید کنندگان به دنبال چه هستند؟

اولین چیزهایی که در زمان طراحی و بهینه سازی سایت باید در نظر داشته باشید این است که ظاهر سایت شما زیبا و کاربرپسند باشد. از طرف دیگر از نظر محتوایی هم چیزی را داشته باشد که مخاطب به دنبال آن است. سایت باید طوری باشد که مخاطب هر چه سریعتر به آنچه که نیاز دارد برسد. اگر مخاطب یک چنین احساسی را داشت، مطمئن باشید هم در بازدید اول و هم در بازدیدهای بعدی از صفحات بیشتری از سایت بازدید خواهد کرد.

ابهام همیشه کار را خراب می کند. اگر سرویسی را ارائه می‌کنید، توضیحات و راهنمایی ها باید دقیقاً همانطوری باشد که بازدید کننده به دنبال آن است. بهترین کار این است که خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید که آیا در سایت شما راحت هست یا خیر. سایت باید همان چیزی که مخاطب انتظار دارد را در اختیارش قرار دهد.

یک آموزش جذاب دیگه!  آموزش بالا بردن آمار بازدید سایت

برداشت اول بازدید کننده چیست؟

وقتی یکی وارد یک سایت می شود، در مدت زمان اندکی از روی ظاهر قضاوت می کند که آیا در سایت بماند یا خیر. طبق تحقیقات ۹۴ درصد بازدید کنندگان یک چنین تصمیمی را برای ماندن یا ترک کردن سایت می گیرند. اینکه برداشت اول بازدید کننده از سایت چی باشد خیلی مهم است.

این برداشت اول هم معمولاً از روی ظاهر است. پس باید کاری کرد که سایت شلوغ به نظر نرسد، از نظر رنگ بندی اصول رعایت شده باشد، اندازه ها درست انتخاب شده باشند، استفاده از گرافیک سر جای خودش باشد. حالا که کاربر از ظاهر سایت خوشش آمد، به دنبال این است که آیا محتوایی که به دنبالش بود در این صفحه یافت می شود یا خیر.

محتوا هنوز می تواند حکومت کند

بعد از اینکه کاربر از ظاهر سایت احساس رضایت کرد، حالا به دنبال محتوایش می گردد. حالا این کیفیت محتوا است که باعث می شود کاربر تصمیم بگیرد در سایت بماند یا روی دکمه برگشت کلیک کند! محتوا انواع مختلفی دارد. باید بر اساس نوع آن، محتوا از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

اگر بازدید کننده از چیزی که یافته است خوشحال شود، از صفحات دیگر سایت هم بازدید می کند و برای دفعات بعدی هم نشانی سایت را به خاطرش می سپارد یا آن را علامت گذاری می کند. در ضمن احتمال اینکه در صفحات خودش در شبکه های اجتماعی هم به اشتراک بگذارد بسیار زیاد است.

پس محتوا هنوز هم پادشاه است و حکمرانی می کند! چون ممکن است شخصی در نگاه اول از ظاهر سایت خوشش نیاید ولی محتوای آن صفحه را ببیند. اما اگر محتوایی در یک صفحه وجود نداشته باشد، حتی اگر بهترین ظاهر را هم دارا باشد، ترک فوریِ سایت اینجا حرف اول را می زند.

تجربهٔ کاربر چگونه است؟

طبق تعاریف موجود، تجربهٔ کاربری به معنای احساسات و حالت شخص در هنگام مواجه با یک سرویس، محصول یا شیئ است. این تجربه هم تنها به ظاهر بر نمی گردد. بلکه همهٔ اجزاء باید به درستی کنار یکدیگر تنظیم شوند تا این حس و حالت خوب را به بیشتر کسانی که وارد سایت می شوند انتقال دهد.

بنابراین باید از آخرین تجربه های افراد و متخصصان امر استفاده کرد و تکنولوژی را هم به کار برد، تا تجربهٔ بهتری از کار کردن با سایت به کاربر تزریق گردد. همین باعث افزایش بازدید صفحه خواهد شد.

برای بازدید کنندگان کار را از این هم ساده تر کنید!

تا اینجا راجع به ظاهر و محتوا که بخش های مهمی از ساخت تجربهٔ کاربری بود گفتیم. اما باید کار را از این هم ساده تر کنید. دسترسی به منابع دیگر که تا به حال در سایت تان منتشر شده است، می تواند بازدید صفحه را بالاتر ببرد. در بین مقالهٔ خود کلماتی که راجع به آنها از قبل مطلب نوشتید را پیوند کنید. یا در انتهای هر نوشته به کاربر بگویید که دیگر چه چیزهایی برای خوانده شدن دارید!

در این میان برای وردپرس افزونه های کاربردی زیادی وجود دارد. مثلاً ‌افزونه نمایش نوشته های مشابه به روش های مختلف بسیار مفید است. یک روش ممکن است همان کلمات کلیدی را به صورت خودکار لینک کند. روش دیگر نوشته های مشابه را به همراه عکس در زیر یا لابلای نوشته قرار می دهد. کاربر همیشه باید یک روشی برای کلیک روی یک پیوند و ورود به یک صفحهٔ دیگر با محتوای مفیدتر داشته باشد.

نامتناقض نباشید!

هماهنگی کامل بین اجزا یکی دیگر از اصول کار طراحی سایت و انتشار محتوا روی آن است. به عنوان مثال ناوبری و جابجایی در بین قسمت های مختلف سایت یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید به آ» فکر کنید. البته سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس، از قبل راجع به این فکر کرده اند. آنها از یک سیستم پیش فرض برای این منظور استفاده می کنند که در گاهی از مواقع ممکن است توسط شما نیاز به بهبود داشته باشند.

دقت کنید اگر شخصی برای اولین بار است که وارد سایت شما می شود، باید زمان بگذارد و یاد بگیرد که چطور باید با آن کار کند؛ چطور باید از یک بخش به بخش دیگری برود؛ چطور باید چیزی را که به دنبالش است را بیابد.

پس تا جایی که می توانید باید استراتژی جابجایی کاربر یا همان ناوبری را طوری بچینید که شکل سایت های متعارف روز دنیا باشد تا وی زمان کمتری برای پی بردن به نحوه گشت و گذار در سایت بگذارد. اگر هر بار که کاربر وارد سایت شما می شود مجدد باید این زمان را بگذارد، مطمئن باشید از اولویتش می افتد. حتی اگر از نظر محتوایی و ظاهری یک سایت درجه یک داشته باشید!

۴۶ درصد کاربران موبایل اظهار مشکل با کار با سایت ها روش گوشی هوشمند خود می کنند و ۴۴ درصد هم از ناوبری بد شکایت می کنند! این یک هشداری است که باید برای کاربران موبایل، که تعدادشان هم بسیار بیشتر از دیگر کاربران است، زمان بیشتری بگذارید تا تناقضات را برطرف کنید.

از طرف دیگر استفاده از ترفندهای برندسازی هم خود باعث یکپارچگی بیشتر و افزایش بازدید صفحه خواهد شد. نمایش لوگو در بالا و پایین صفحات سایت، انتخاب رنگ بندی و … خود باعث شکل گیری یک نوع برند برای سایت و سرویس های شما خواهد شد.

همین یکسان بودن برندینگ در تمامی بخش های سایت شما، یک اعتمادی به کاربر می دهد که با خیال راحت تر به گشتن در سایت می پردازد. البته این برندسازی یک شبه اتفاق نمی افتد و کاربر باید با آن ظاهر و نمادها آشنا شود. اگر کاربری وارد یک صفحه از سایت شما شود و تشخیص ندهد که آن صفحه جزئی از سایت شماست، مطمئناً شما در این کار موفق عمل نکردید.

یک آموزش جذاب دیگه!  آیا امکان داره با مناسبت های خاص بازدید سایت تغییر کنه؟

سرعت سایت را بالاتر ببرید

۴۰ درصد کاربران اگر وارد سایتی شوند و باز شدن کامل آن بیشتر از ۳ ثانیه به طول بیانجامد، سایت را ترک می کنند! حالا به امتیاز دهی موتور جستجو به سایت های سرعت بالا کاری نداریم، که آنها هم به سایت های با سرعت بیشتر امتیاز بیشتری می دهند.

راه های زیادی برای اندازه گیری سرعت سایت وجود دارد. که یکی از آنها سرویس Pingdom است. به غیر از آن خود گوگل هم سرویس سنجش سرعت سایت دارد. یا حتی خودِ مرورگر شما هم می تواند یک نمایی از سرعت سایت شما بدهد که باید از ابزار Web Developers استفاده کنید.

بهینه سازی اجزاء صفحات و قرار دادن آنها به طور اصولی در سایت، خود نقش زیادی در افزایش سرعت سایت شما دارد. تا جایی که می توانید می بایستی موارد اضافی را حذف کنید. شاید برای این کار نیاز داشته باشید کمی کدنویسی و برنامه نویسی یاد بگیرید! اما حتی اگر هم یاد ندارید، در وردپرس افزونه های خوبی برای انجام این ماموریت وجود دارند. از افزونه های افزایش سرعت سایت وردپرس استفاده کنید. از جمله افزونه های Cache که یک نسخه ایستا از صفحات را ذخیره می کنند و آن را به دیگر بازدید کنندگان تحویل می دهند.

راهی برای فرار از SEO نیست!

اگر شما فکر کردید که با رعایت همین چند نکته که تا اینجا خدمت شما گفته شد، می توانید تعداد بازدید صفحات سایت تان را به طرز معجزه آسایی بالا ببرید، بدون اینکه از ترفندهای دیگر سئو استفاده کنید، سخت در اشتباهید! البته این زیاد هم بد نیست. رسیدن به موفقیت باید تا حدی سخت باشد که هر شخص بی لیاقتی نتواند به آن برسد.

وقتی حرف از سئو می زنیم، یعنی بهبود سایت هم از نظر درونی و هم بیرونی، طوری که بازدید بیشتری از طرف موتورهای جستجو برای ما ارسال شود. حالا باید روی این بازدیدی که برای ما ارسال شده طوری کار کنیم که بیشتر روی سایت ما بماند. برای این کار باید ترفندهایی را به کار ببریم که در این مقاله به شما گفته شد.

راهی برای فرار از SEO نیست

پس می بینید که راهی برای فرار از سئو نیست! البته خبر خوب این است که بیشتر چیزهایی هم که در اینجا خدمت شما گفته شد، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روی سئوی سایت شما هم تاثیر دارد. از افزونه های سئوی وردپرس هم غافل نشوید و هر روز دانش خود را راجع به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بالا و بالاتر ببرید.

همیشه آزمایش کنید

در ابتدای این آموزش به شما گفته شد که حتما باید روشی برای اندازه گیری میزان بازدید صفحات سایت داشته باشید. که بهترین آن هم نصب یک آمارگیر دقیق روی سایت بود. این کار برای این خوب است که به شما کمک می کند تا ببینید آیا در حال پیشرفت هستید یا پسرفت!‌

حالا باید دست به کار شوید و اصولی که یاد گرفتید را روی سایت خود پیاده کنید. برخی از آنها سریع جواب می دهند. برخی دیگر باید صبر کنید و ببینید چه پیش خواهد آمد. اما همین امتحان کردن ها است که به تجربهٔ شما می افزاید. خیلی از کسانی که کار سئو انجام می دهند، چیزی جز تجربه ندارند و تجربه هم با اشتباه کردن های زیاد به دست می آید.

یکی از این امتحان ها، تست A/B است. در این تست ما وقتی قصد ایجاد یک تغییر روی سایت مان را داریم، اول نتیجهٔ اولیه را ثبت می کنید که مثلاً در حال حاضر فلان مقدار Page View داریم. بعدش تغییر مد نظرمان را روی سایت اعمال می کنیم. مثلاً سعی عنوان اصلی سایت را تغییر می دهیم. بعد از آن و با فاصله زمانی های خاصی نتیجه را بررسی می کنیم.

اما از این هم بهتر، آن است که سایت را به دو قسمت تقسیم کنیم. روی یک قسمت یک عنوان، و روی قسمت دیگر عنوان دیگری را قرار دهیم و نتیجه این دو تغییر را که در یک زمان رخ داده اند با هم مقایسه کنیم. ممکن است سرویس های آنلاین مفیدی هم برای انجام این دست آزمایش ها وجود داشته باشند که با کمی جستجو بهترین آنها را پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

بالا بردن میزان بازدید صفحات به ازای بازدید کنندگان، مزایای بسیاری دارد. از افزایش میزان درآمد از جذب بازدید سایت گرفته تا بالا رفتن نرخ تبدیل هدف که به همین دو دلیل مهم روی آن تمرکز می کنیم.

برای این نوع بهبود، شاید کار زیاد سختی در پیش نداشته باشید، البته اگر صبور باشید! تنها باید در یک زمان یک مرحله را طی کنید و صبر کنید تا نتیجه پدیدار گردد. که ببینید آیا موفق بودید یا خیر. نتیجه کارهایی که برای بالا بردن میزان بازدید صفحات انجام می‌دهیم، خیلی سریع خودشان را نشان می دهند. پس کار کردن روی آن خیلی راحت تر است.

اگر از ترفندهای گفته شده در این مقاله استفاده کردید و نتیجهٔ دلخواه خود را نگرفتید، دلسرد نشوید. ممکن است برخی از آنها روی سایت شما جواب ندهند. بالاخره نمی توان یک نسخه نوشت و آن را برای تمامی سایت ها تجویز نمود!

به هر حال اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید، آن را با دیگر کاربران سایت WPTutorial.ir در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید. از این کار شما استقبال خواهیم کرد!

1 دیدگاه برای “چگونه بازدید صفحات سایت وردپرس را بالا ببریم ؟”

  1. نازیشا گفت:

    بسیار عالی و مفید بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.