نرخ تبدیل سایت چیست ؟ نکاتی که باید راجع به نرخ تبدیل بدانید!
در حیطهٔ بازاریابی و کسب و کار، باید بتوانیم نتیجهٔ کارهایی که انجام دادیم را بررسی کنیم. در حالت های مرسوم این بررسی را با شاخصی با عنوان نرخ تبدیل (Conversion Rate) انجام خواهیم داد. نرخ تبدیل سایت به درصد کاربرانی از سایت گفته می شود که در نهایت کاری را انجام خواهند داد که جزء هدف اصلی ماست. مثلاً وقتی از صد نفری که وارد سایت ما می شوند، ۲ نفرشان اقدام به خرید از کالایی که ما برای فروش روی سایت گذاشتیم می کنند، یعنی اینکه نرخ تبدیل روی سایت ما برای این فروش ۲ درصد بوده است. نرخ تبدیل بالا یعنی موفقیت در امر بازاریابی و طراحی سایت اصولی. این یعنی کاربران را به درستی هدف گذاری کردید و به خوبی به سمت سایت خود کشیده اید و در نهایت با در دسترس قرار دادن مسیری که باید طی کنند، آنها را به خوبی برای رسیدن به خانهٔ آخر هدایت کردید.
نرخ تبدیل برای چه کاری ؟
برای اندازه گیری نرخ تبدیل، اول باید ببینیم که قصد ما از هدایت کاربران به سایت چیست. این قصد می تواند خرید باشد و یا عضویت در خبرنامه سایت. یا حتی یک کار دیگر. حتی خیلی از مدیران سایت ها، هدف نرخ تبدیل را روی افزایش تعداد صفحاتی که کاربر بازدید می کند می گذارند. یعنی می خواهند با کمپینی که راه اندازی کردند، نرخ پرش سایت را کاهش داده و نمایش صفحه (Page View) را بالا ببرند.
حالا این زیاد مهم نیست که نرخ تبدیل در رابطه با چه کاری است. چیزی که مشخص است، نتیجه باید قابل اندازه گیری باشد. تا ما بتوانیم متوجه شویم با افزایش نرخ تبدیل توانسته ایم به هدف مان نزدیک تر شویم.
نرخ تبدیل خوب کدام است؟
نرخ تبدیل برای هر نوع صنعت و مدل کسب و کاری متفاوت است. با مشاهدهٔ تصویر زیر می توانید ببینید که نرخ تبدیل برای تبلیغات ADWORDS گوگل برای صنایع مختلف به چه صورتی است.
البته این فقط مربوط به ADWORDS گوگل است. طبیعتاً بسته به اینکه بازدید کنندگان از کجا می آیند، باز این خود می تواند نرخ تبدیل را تغییر دهد. برخی اوقات با دیدن رقبا و همچنین همکاران میتوان به یک پیشنهاد حدودی از نرخ تبدیل ایده آل کسب و کار رسید.
چگونه نرخ تبدیل را بهبود دهیم؟
برای بهبود نرخ تبدیل، دو تا عامل از همه مهم تر است:
- طراحی سایت و مخصوصاً صفحهٔ فرود چندان نامناسب و غیر اصولی؛ هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربردی
- پیشنهاد نه چندان سنجیده که یا خیلی گران قیمت است و یا ارزش کافی را برای مخاطب ندارد.
بهبود سایت برای بالا بردن نرخ تبدیل یعنی اینکه ظاهر سایت را طوری طراحی کنیم که کاربر را سوق دهد تا کاری را انجام دهد که ما می خواهیم. مثلاً دکمه ای که باید کاربر روی آن کلیک کند تا به صفحهً دریافت خدمات یا عضویت در خبرنامه برود، باید به قدری بزرگ و جذاب باشد که در یک لحظه به دید آید.
از تست A/B هم حتماً باید برای بهترین جایگذاری عناصر مختلف صفحه استفاده کرد. تمامی عناوین هم باید کاملاً شفاف و آگاهی بخش باشند. عناصر اصلی صفحه حتماً باید در بالاترین قسمت صفحه قرار گیرند. از تصاویر با کیفیت محصولات استفاده شود. از ویدیو هم در صفحه فرود استفاده شود. سایت و مخصوصاً صفحه فرود باید در گوشی های هوشمند هم به خوبی نشان داده شوند.
اما راجع به پیشنهادی که می خواهید به کاربر ارائه دهید هم باید گفت؛ پیشنهاد به تناسب نوع کاری که ما از کاربر انتظار داریم ممکن است متفاوت باشد. برای عضویت در خبرنامه سایت، شاید یک کتاب مفید مناسب باشد. یا برای خرید بستهٔ آموزشیِ ویدیویی باید یک چند تا نمونه ویدیوی آموزشی مناسب به آنها تقدیم کنیم. یا برای خرید یک محصول، می توانیم کد تخفیف بدهیم. این پیشنهادات باید بهینه انتخاب شوند. پیشنهادات غیر بهینه سبب کاهش نرخ تبدیل خواهند شد.
نرخ تبدیل را چگونه اندازه گیری کنیم؟
برای اندازه گیری نرخ تبدیل فرمول خاصی وجود ندارد. باید دید که چطور می توانید بازدید کاربران را به دست آورید که طبیعتاً این کار توسط سرویس های آمارگیری انجام می شود. کار هدف که می تواند خرید مشتری باشد را هم می بایستی از روش های دیگر به دست آورد. حالا با مقایسهٔ این دو، به نرخ تبدیل پی خواهیم برد.
گفته شد که بسته به نوع کار هدف و همچنین نوع سایت و خدماتی که ارائه می شود، نرخ تبدیل بهینه متغیر است. پس نحوهٔ اندازه گیری آن هم متفاوت خواهد بود.
جمع بندی
بدین ترتیب با مطالعه این مقاله، با توجه به درک مفهوم نرخ تبدیل ، الان می توانید با اندازه گیری آن روی سایت خود فعالیت های بهتری را برای بهبود نرخ تبدیل سایت در نظر بگیرید و به آنها عمل کنید.
سئو و بازاریابی
بدون دیدگاه
افزایش فروش سایت، بالا بردن نرخ تبدیل در سایت، ترفندهای افزایش فروش، فروشگاه دانلود فایل