چطور از آمار یک سایت سر در بیاریم؟

به عنوان شخصی که مدیر یک سایت نیستید و امکان دسترسی به آمار محرمانۀ آن سایت را ندارید، باید دانست که روش هایی وجود دارد تا من و شما بفهمیم بازدید یک سایت چقدر است و از نظر محبوبیت در چه سطحی قرار گرفته است. البته هر چند که اطلاعات دریافتی به روش های غیر مستقیم است، بنابراین به اندازه ای که خودِ مدیر سایت از آمار بازدیدهای سایتش آگاه است، ما نمی توانیم به آن اندازه اطلاعات دقیقی به دست آوریم. اما به هر حال این روشی هایی که در ادامه خدمت شما عرض خواهد شد، راه های مرسوم و تقریباً معتبری هستند که به ما در پی بردن به آمار بازدید یک سایت کمک می کنند.

چطور از آمار یک سایت سر در بیاریم

چطور از آمار یک سایت سر در بیاریم

در مواقعی ممکن است مدیر سایت برای اینکه محبوبیت سایتش را به همگان نشان دهد، یک آمارگیر روی سایت خود نصب کند و لینک آن را در تمامی صفحات بگذارد. یا از ابزارک های نمایش آمار در قسمت های خاصی از سایت خود استفاده کند و بازدید امروز و افراد آنلاین و بازدید کل سایت را نمایش دهد. در این حالت می توان پی به بازدید آن سایت برد. مخصوصاً اگر از آمارگیرهای عمومی و معتبر استفاده کرده باشد. هر چند که حتی امکان دستکاری چنین آماری هم وجود دارد و شاید تنها اکتفا کردن به چنین اعداد و ارقامی عقلانی نباشد. بهتر است از چندین شاخص استفاده کنیم و یک نتیجه کلی بگیریم.

ما براساس سرویس های دسته بندی و رتبه بندی که سایت های مختلف را دسته بندی می کنند، می توانیم پی به میزان بازدید یک سایت ببریم. از جمله این سرویس ها سایت الکسا است.

سرویس رتبه بندی سایت ها Alexa

کمتر کسی است که اسم سرویس الکسا یا Alexa را نشنیده باشد. این سرویس که به تمام سایت های اینترنتی یک رتبه ای را اختصاص می دهد، هر چقدر بازدید یک سایت بیشتر باشد، رتبه بهتری به یک سایت داده می شود. در کل از منظر میزان بازدیدهای سایت های مختلفی آنها را رتبه بندی می کند. هر چقدر این عدد الکسای یک سایت کمتر باشد، رتبۀ آن بالاتر است و در صدر فهرست قرار می گیرد.

یک آموزش جذاب دیگه!  ۷ افزونه برتر وردپرس برای جمع آوری و نمایش آمار سایت

برای پی بردن به رتبۀ الکسای یک سایت روش های مختلفی وجود دارد. اولین و مهم ترین آنها نصب نوار ابزار الکسا است که روی مرورگر نصب می شود. حالا با بازدید هر صفحه از هر سایت، الکسای آن سایت به ما نشان داده می شود. یک روش دیگر برای پی بردن به الکسای یک سایت ورود به سایت alexa.com است. سپس به دنبال قسمتی از صفحه بگردید که به مانند تصویر زیر است. در نسخه های مختلف الکسا این جعبه ممکن است در جاهای مختلفی قرار گرفته باشد. باید آن را پیدا کنید.

مشاهده رتبه سایت در Alexa

مشاهده رتبه سایت در Alexa

حالا نشانی یک سایت را در آن می نویسیم و روی Find کلیک می کنیم. نتیجه به صورت یک نمودار و چند تا اعداد و ارقام نشان داده می شود. دو تا عدد در صفحه مقصد از بقیه داده ها مهم تر است. اول رتبه سایت در بین کل سایت های جهان. دوم رتبۀ سایت در بین سایت های یک کشور خاص که همان کشوری است که سایت به همان زبان کشور خاص ساخته شده است. این دو تا عدد هر چقدر کمتر باشند، بهتر است و نشان از رتبۀ بهتر سایت می‌دهد.

از آن جایی که الکسا بر اساس میزان بازدیدهای صفحات سایت کار می کند و رتبه بندی خودش را انجام می دهد، هر چقدر بازدیدهای یک سایت بیشتر باشد، رتبۀ آن بهتر و عدد الکسای آن کمتر است. حالا با مقایسه یک چند تا سایت که الکسای مختلف و نزدیک به همی دارند، می توان پی برد که سایت مد نظر ما که می خواهیم از آمار آن سر در بیاوریم، تقریباً چقدر بازدید دارد.

البته الکسا خطا هم دارد. به این معنی که اگر مدیر یک سایت با روش هایی مثل پاپ آپ حجم عظیمی بازدید را به سایت خود ارجاع دهد، الکسای آن سایت بهبود می یابد. در حالی که بازدیدهای آن سایت اصلاً مفید نیستند. پس خودِ الکسا هم به تنهایی و در یک دورۀ زمانی کوتاه نمی تواند شاخص دقیقی از میزان بازدیدهای یک سایت باشد. ولی در کل یک سرویس معتبر است و حداقلش برای مایی که در حال کار روی سایت خودمان هستیم و می دانیم که هیچ کلکی نمی زنیم، می توانیم سایت مان را با دیگر سایت ها به صورت نسبی مقایسه کنیم.

یک آموزش جذاب دیگه!  اطلاع از آمار بازدید یک سایت

گوگل پیج رنگ Google Page Rank

این سرویس هم از قدیمی ترین سرویس های رتبه بندی سایت ها براساس تعداد لینک های ورودی بود که یک سایت داشت. این سرویس وابسته به شرکت گوگل است. سایت ها را در بازه عددیِ ۰ تا ۱۰ دسته بندی میکند که هر چقدر یک سایت پیج رنگ بالاتر و نزدیک به ۱۰ داشته باشد بهتر است.

اما نکته مهم این است که این سرویس برای مدت زمان زیادی است، تقریباً از سال ۲۰۱۳ تا الان که به روز رسانی نشده و شاخص خوبی برای سنجش میزان بازدیدهای یک سایت نیست. در کل این عدد دیگر برای همگان به صورت عمومی قابل دسترس نیست. هر چند که گوگل هنوز رتبه بندی سایت ها را براساس تعداد لینک های ورودی که دارند انجام می دهد و لینک های ورودی ارزش خود را حفظ کرده اند.

سرویس های متفرقه رتبه بندی سایت های اینترنتی

به غیر از این دو مورد که در بالا ذکر شد، سرویس های دیگر و متفرقه ای وجود دارد که بیشتر آنها هم وابسته به نوار ابزار هستند و شاید هم به طور مستقل اقدام به رتبه بندی نکنند. یعنی از تجمیع رتبه های دیگر سایت، یک عدد به دست می آورند که در مجموع برای سنجش میزان بازدید سایت میتوان از آن استفاده کرد.

سایت های پر بازدید معمولاً اسم و رسم خودشان را تکثیر می کنند و روز به روز شناخته تر می شوند. برای ***اطلاع از آمار بازدید یک سایت هم هر چند که روش های محدودی وجود دارد. اما حتماً با کسب تجربه و آزمون و خطا می توان میزان محبوبیت یک سایت را کشف کرد. با دیگر مقالات آموزشی ما در دسته بندی سئو و بهینه سازی سایت همراه ما باشید تا بیشتر شما را با این امر آشنا سازیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.