Google Search Console چیست؟
Google Search Console نام یکی از سرویسهای گوگل است که وبمسترها و مدیران سایتها میبایستی برای ظهور بهتر صفحات سایتهایشان در گوگل از آن استفاده کنند. Search Console در اصل یک ارتباط بین موتور جستجوی گوگل و وبمسترها است. ایجاد یک چنین ارتباطی، اولین بار توسط گوگل اجرا شد و دیگر موتورهای جستجو مثل یاهو و بینگ هم به تبعیت از آن این ابزار را برای وبمسترها ایجاد کردند. اما هیچ کدام به کاملی Search Console نشدند. مخصوصاً اینکه حجم وسیعی از بازدیدهای ارگانیک توسط گوگل به سایتها ارسال میشود.
نحوهٔ ثبت نام و ورود به Search Console
استفاده از Search Console برای تمامی وبمسترها رایگان است و نیازی به ثبت نام خاصی ندارد. همین که یک حساب Gmail داشته باشید، با همان حساب هم میتوانید به Search Console وارد شوید و کار کنید. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که به دلیل تحریم ایران توسط شرکتهای آمریکایی، ورود به Search Console توسط آیپیهای ایرانی امکان پذیر نیست و باید حتماً توسط یک ابزار تغییر IP ابتدا هویت خود را مخفی کنید. در غیر این صورت خطای ۴۰۳ دریافت میکنید.
نمایش میزان بازدیدکننده های ارسالی
یکی از اطلاعات جذابی که میتوان از Google Search Console کسب کرد، تعداد کل نمایشهای سایت ما در گوگل و تعداد کلیکهایی که است که روی نتایج مربوط به سایت ما شده است. در کنار این اطلاعات، موارد مهم دیگری هم نشان داده میشوند. که لازم است دانشمان را راجع به هر کدام بالا برده و سعی در استفادهٔ بهینه از آنها به جهت بالا بردن کاربران مفید سایت کنیم.
نمایش خطاهای سایت
مهمترین کاری که Search Console میتواند برای مدیر یک سایت انجام دهد، نمایش خطاهای سایت هنگام خزیدن خزندهٔ گوگل است. یعنی وقتی ربات خزندهٔ گوگل در حال بررسی صفحات مختلف سایت است، اگر به خطایی بر بخورد، نمایش این خطاها برای رفعشان به مدیر سایت، از مهمترین عملکردهای این ابزار شرکت گوگل است.
ثبت نقشهٔ سایت XML
یکی از امکانات Search Console این است که شما با معرفیِ نقشهٔ سایت خود به آن، خزندهٔ موتور جستجو اولین نفر خواهد بود که از انتشار محتوایی درون سایت شما مطلع می گردد. از طرفی نقشهٔ سایت ساختار کلی صفحات سایت را مشخص میکند. پس موتور جستجو به ساختار تمامی صفحات دسترسی خواهد داشت و صفحهای نخواهد بود که از آن غافل مانده باشد.
اما همانطور که گفته شد، سایت شما حتماً باید نقشهٔ XMLای داشته باشد. برای ساخت ان از روشهای مختلفی میتوان استفاده کرد. روش دستی سایت نقشهٔ سایت، ایجاد یک سند xml و به روزرسانی آن بعد از هر بار انتشار نوشته در سایت است. این کار سخت و زمانبر است.
اما سایت های پویا و سیستمهای مدیریت محتوای نوین، مثل وردپرس، دارای امکانات و افزونههای خوبی به جهت ساخت و بهروزرسانی خودکار نقشهٔ سایت هستند. فقط کافی است افزونهٔ آن را، به عنوان نمونه افزونهٔ Google XML Sitemaps را نصب کنیم و تنظیمات آن را انجام دهیم. بعد از آن نشانی آن را به Search Console میدهیم.
جمع بندی
با این توضیحات به نظر میرسد الان تا حد لازم اطلاعات خوبی راجع به Search Console گوگل به دست آوردید. در ادامهٔ ماجرا لازم است اطلاعات خود را راجع به نحوهٔ استفاده از تک تک قسمتهای این سرویس گوگل افزایش داده تا با کاهش خطاهای سایت، همچنین معرفی بهتر سایت خود به خزندهٔ گوگل، زمینه ساز فهرست شدن بهتر و نمایش سریعتر صفحات سایت خود در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل باشید.
سئو و بازاریابی
بدون دیدگاه
آموزش گوگل وبمستر، گوگل سرچ کنسول، هشدارهای گوگل برای سئوی سایت