فایل کانفیگ وردپرس چیست ؟

هر نرم افزاری دارای یک سری تنظیمات پایه ای و اساسی است که اگر آن تنظیمات نباشد اصلاً کار نخواهد کرد! نرم افزارهای تحت وب هم چنین تنظیماتی دارند که معمولاً درون یک پروندۀ متنی ذخیره می شود که به آن فایل کانفیگ یا پروندۀ پیکربندی گفته می شود. وردپرس هم دارای چنین پرونده ای هست که اطلاعات مربوط به اتصال به پایگاه داده، نحوۀ کار با پایگاه داده و تنظیمات اصلی سایت که در جای دیگری قابل تنظیم نیست را در خود گنجانده است. در ادامه با فایل کانفیگ وردپرس بیشتر آشنا می شویم.

فایل کانفیگ وردپرس چیست

فایل کانفیگ وردپرس چیست؟

اگر پروندۀ فشردۀ وردپرس را دریافت کنید و از حالت فشرده خارجش کنید، یک فایل در اولین مسیرش وجود دارد با عنوان wp-config-sample.php . این پرونده همان فایل پیکربندیِ وردپرس است که البته باید تغییر نام داده شود به wp-config.php . این تغییر نام زمانی که وردپرس را با استفاده از نصاب وردپرس نصب می کنید، خودکار انجام می شود و نیازی به انجام این کار نیست. حتی نیازی هم نیست که دستی آن را باز کنید و مقادیر مختلف آن را تغییر دهید. چرا که زمانی که نصاب وردپرس را راه اندازی می کنید، در صفحۀ اتصال به پایگاه داده، مقادیری که وارد می کنید در اصل جایگزین مقادیر در فایل کانفیگ وردپرس می شود.

یک آموزش جذاب دیگه!  بازتاب و دنبالک یا Pingback و Trackback در وردپرس چیست؟

پس تا اینجا فهمیدیم که پروندۀ wp-config.php در ریشۀ سایت وردپرس، همان فایل کانفیگ وردپرس است و در حین نصب وردپرس، نیازی به ویرایش دستی آن نیست. البته که می توانید از طریق ویرایش این پرونده هم وردپرس را نصب کنید. بخشی از این فایل که برای اتصال به پایگاه داده باید آن را تغییر دهید در زیر آمده است.

// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define('DB_NAME', 'database_name_here');

/** MySQL database username */
define('DB_USER', 'username_here');

/** MySQL database password */
define('DB_PASSWORD', 'password_here');

/** MySQL hostname */
define('DB_HOST', 'localhost');

/** Database Charset to use in creating database tables. */
define('DB_CHARSET', 'utf8');

/** The Database Collate type. Don't change this if in doubt. */
define('DB_COLLATE', '');

مقداری که برای ثابتِ DB_NAME باید قرار دهید همان نام پایگاه داده است، DB_USER نام کاربری پایگاه داده و DB_PASSWORD رمز عبور کاربرِ پایگاه داده است. ۳ ثابتِ دیگر را بهتر است دست نزنید. اما اگر می دانید که قرار است چه کار کنید، مشکلی نیست.

یک مقدار دیگر هم درون این پرونده هست که باید از اول تنظیم گردد و آن پیشوند نام جداول وردپرس در پایگاه داده است. به طور پیش فرض مقدار _wp برای آن در نظر گرفته شده است که برای افزایش امنیت اگر آن را تغییر دهید بهتر است. مثلاً به _wpf9 یا چیز دیگری که فقط برای خودتان قابل تشخیص باشد.

$table_prefix = 'wp_';

پس از اینکه مقادیر مورد نظر در فایل کانفیگ وردپرس را تنظیم کردید، حالا نشانی سایت خود را درون مرورگر باز کنید. خواهید دید که صفحۀ نصاب وردپرس از امتحان به اتصال به پایگاه داده کار را شروع خواهد کرد و شما باید بقیۀ مراحل نصب وردپرس را طی کنید.

یک آموزش جذاب دیگه!  پیشخوان وردپرس چیست ؟

کارایی پروندۀ wp-config.php در وردپرس به همین جا ختم نمی شود. بلکه با تعریف مقادیر دیگری در این پرونده می توانید کنترل کاملی روی سایت وردپرسی خود داشته باشید. به عنوان مثال برای غیر فعال کردن ویرایشگر متنیِ قالب و افزونه ها که درون محیط پیشخوان وردپرس وجود دارد، باز باید به سراغ فایل کانفیگ وردپرس بروید. ولی همانطور که این پرونده به این قدرتمندی است، اگر اشتباهی در تنظیم آن به وجود آید، سایت شما از دسترس خارج خواهد شد و احتمالاً خطای ۵۰۰ به شما و بازدید کنندگان دهد. پس در دست بردن درون آن کاملاً دقیق باشد.

2 دیدگاه برای “فایل کانفیگ وردپرس چیست ؟”

  1. زینب گفت:

    سلام. من در ریشه هاست هم پرونده wp-config_sample.PHP رو دارم و هم پرونده wp_config.PHP رو. کدومشون فایل پیکربندی هست؟ اگه اولی رو حذف کنم مشکلی پیش نمیاد؟ اینکه فقط فایل wp_config.PHP باقی بمونه.

    1. جمال گفت:

      سلام. سند wp-config_sample.php عملا کاری انجام نمی دهد و یک نمونهٔ برای نسخهٔ پشتیبان از سند wp_config.php است. سند پیکربندی اصلی wp_config.php است و اگر اولی رو حذف کنید مشکلی پیش نخواهد آمد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.