پیش نیازهای وردپرس برای راه اندازی سایت

اگر قصد راه اندازی سایت با وردپرس را دارید، بهتر است با پیش نیازهای انجام این کار در همین ابتدا آشنا شوید. به همین منظور خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم. پیش نیازهای وردپرس برای راه اندازی سایت به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. یک دسته از پیش نیازها مربوط به مسائل فنی است و یک دستۀ دیگر مربوط به مسائل جانبی. که در این صفحه به طور کامل شما را روشن خواهیم کرد!

پیش نیازهای وردپرس برای راه اندازی سایت

پیش نیازهای وردپرس برای راه اندازی سایت

هدفتان را مشخص کنید

داشتن هدف به آدمی انگیزه می دهد. تا زمانی که ندانید قرار است چه کاری را به پایان برسانید، کار شما ناقص خواهد شد. چه بسیار کسانی که کاری را شروع کردند، اما هرگز نتوانستند آن را به سرانجامی برسانند. و این نتیجۀ بی هدفی است. یک هدف کلی و اهداف جزء برای خود تعریف کنید و حتی آنها را روی کاغذ بیاورید. پس از آن مسیر برای شما روشن خواهد شد و انگیزه پیدا خواهید کرد. در هر مرحله از مسیر هم می دانید دقیقاً قرار است چه کاری را انجام دهید.

برای راه اندازی یک سایت با وردپرس هم باید به این موضوع دقت داشته باشید. شاید با خودتان بگویید؛ “معلوم است دیگر، هدف من کسب درآمد است.” خوب، این هدف چندان دقیق و حرفه ای نیست. اگر قصدتان این است که فعلاً آزمون و خطا بکنید تا بعدها ببینید که چه ایده ای به ذهن تان می رسد که هیچ. اما اگر همین الان یک دغدغۀ ذهنی برای تان ایجاد شده است، چه بهتر که به دنبال برنامه ریزی باشید.

در کل باید بدانید که قرار است چه کاری را انجام دهید. ملزوماتش هم آن است که دانش اولیه و کافی را کسب کنید. پس مطالعه باید کار هر روزۀ شما باشد.

پیش نیازهای فنی وردپرس

وردپرس از نظر فنی نیاز به دو پیش نیاز کلی دارد. این پیش نیازها شامل هاست و دامنه است. بقیۀ موارد نیازهای اولیه ای هستند که حتماً باید داشته باشید؛ مثل دسترسی به یک رایانه و یک خط اینترنت.

یک آموزش جذاب دیگه!  انتخاب موضوع برای سایت

فضای میزبانی (هاست)

فضای میزبانی حکم زمین برای یک ساختمان را دارد. زمینِ راه اندازیِ سایت همان فضای میزبانی است که به آن هاست (Host) هم می گویند. هاست به معنای میزبان است و به دلیل اینکه میزبان فایل های سایت ما است، به این اسم هم شناخته می شود. شرکت های زیادی هستند که به ارائۀ خدمات هاست می پردازند و شما در ابتدایی ترین قدم برای نصب وردپرس باید یک فضای میزبانی تهیه کنید. انواع مختلفی از فضاهای میزبانی وجود دارند که از نظر فنی هر کدام دارای امکاناتی هستند. به عنوان مثال هاست لینوکس دارای سیستم عامل لینوکس و هاست ویندوز دارای سیستم عامل ویندوز است. و این ویندوز یا لینوکس بودن هیچ ارتباطی با رایانۀ شما ندارد! راجع به این موضوع در مقالات دیگر به طور کامل توضیح داده شده است.

فضای میزبانیِ شما به طور کلی حتماً باید شامل امکانات زیر باشد:

  • PHP نسخۀ ۵٫۲٫۴ به بالا
  • پایگاه دادۀ MySQL نسخۀ ۵٫۰٫۱۵ به بالا یا پایگاه دادۀ MariaDB

موارد زیر هم بهتر است که پشتیبانی گردد.

  • ماژول mod_rewrite آپاچی به جهت کار کردن پیوندهای یکتا در وردپرس
  • پشتیبانی از HTTPS برای امنیت بیشتر سایت

این موارد هر چند که برای راه اندازی وردپرس لازم نیستند. اما برای پیشرفت هر چه بیشتر سایت شما ضروری اند. البته بیشتر هاست های لینوکس از آنها پشتیبانی می کنند. پس با وجود اینکه وردپرس را شما می توانید روی هاست ویندوز هم نصب کنید، اما حتماً هاستی که تهیه می کنید از نوع لینوکس باشد. برای خرید هاست لینوکس می توانید به سایت webnolog.net مراجعه نمایید.

زمانی که شما هاستی را خریداری می کنید، دسترسی یک کنترل پنل به شما داده خواهد شد. به عنوان مثال کنترل پنل cPanel یا DirectAdmin. که با استفادۀ از آن می توانید از امکانات فضای میزبانیِ خود استفاده کنید. به عنوان مثال وردپرس را با استفاده از این کنترل پنل باید نصب کنید. حالا طریقۀ نصب تفضیلیِ آن را در ادامه به شما آموزش خواهیم داد.

یک آموزش جذاب دیگه!  انواع هاست و دامنه

دامنه (نشانی سایت)

دامنۀ سایت هم از الزامات بعدی برای نصب وردپرس است. همزمان با خرید فضای میزبانی، می توانید دامنۀ خود را انتخاب و به اسم خود ثبت کنید. دقت داشته باشید که هر سایت باید یک دامنه داشته باشد. مثلاً دامنۀ سایت ما wptutorial.ir است. دامنه ها دارای پسوندهای مختلفی هستند که هر کدام دارای کاربردهایی هستند. اما شما هر نوع پسوندی را می توانید ثبت کنید و محدودیتی از این بابت وجود ندارد. ولی پیشنهاد می شود که اگر سایت شما به زبان فارسی است از دامنه های ملی ir استفاده کنید.

همانطور که گفته شد، دامنه و هاست را هم زمان می توانید سفارش دهید. اما قادر به خرید این موارد از دو جای مختلف و اتصال آنها بهم هم هستید. فقط باید از طریق کنترل پنل دامنه، NSهای آن را روی NSهای هاست مقصد تنظیم کنید.

 

با توجه به نکاتی که تا به اینجا مطرح شد، شما برای راه اندازی سایت با وردپرس نیاز به یک فضای میزبانی لینوکس و یک دامنه دارید. معمولاً تمامی هاست های لینوکس از وردپرس پشتیبانی می کنند و از این بابت نگرانی وجود ندارد. اما هاست های ویندوز محدودیت هایی را از این بابت دارند. که پیشنهاد عدم خرید هاست ویندوز برای نصب وردپرس را به شما داریم.

هر زمان که فضای میزبانی و دامنۀ خود را تحویل گرفتید، فوراً می توانید وردپرس را روی آن نصب کرده و نتیجۀ کار خود را شاهد باشید. در مقالات آموزشیِ دیگر آموزش نحوۀ نصب و استفاده از آن را در دستور کار داریم. پس با ما همراه باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.