دامنه اینترنتی چیست ؟

در دنیای پیرامون ما، هر مکانی برای خود دارای نشانی ای است. یک مغازه، خانه، مسجد، ایستگاه آتش نشانی و … دارای نشانی برای خود هستند. در دنیای مجازی هم هر سایت باید برای خود یک نشانی داشته باشد که این نشانی برای دسترسی به صفحات مختلف آن سایت مورد نیاز است. این نشانی دامنه اینترنتی نام دارد. علاوه بر سایت های اینترنتی، هر چیزی که روی این شبکه واقع شده است، دارای یک نشانی برای خود است. دامنه های اینترنتی دارای انواع مختلفی هستند و مشخصات کاربردهای متفاوتی دارند.

دامنه اینترنتی چیست

دامنه اینترنتی چیست ؟

در تصویر بالا شما ساختار یک نشانیِ اینترنتی را می بینید که با http شروع شده است. http قسمت اول آن است که نشان دهندۀ پروتکلی است که باید از آن استفاده شود. قسمت دوم آن www است که در اصل یک زیر دامنه از دامنۀ اصلی است و می تواند این قسمت وجود نداشته باشد. قسمت سوم که در تصویر بالا با عنوان example مشخص شده است نام دامنه است. و قسمت آخر هم (com) پسوند دامنه است. در تصویر بالا نام دامنه و پسوند دامنه از قسمت های اصلیِ تشکیل دهندۀ یک دامنه هستند.

پسوندهای مختلفی برای دامنه های اینترنتی وجود دارند که بسته به کاربردی که می توان از آن داشت، می توان دامنه ای را با پسوندی خاص ثبت کرد. برای استفاده از یک دامنه باید آن را ثبت کرد یا اصطلاحاً خریداری کرد. دورۀ زمانی ثبت یک دامنه از یک سال کمتر نمی شود و تا هر زمان که مورد استفاده باشد، مالک آن می تواند آن را تمدید کند. هر شخص حقیقی یا حقوقی هم می تواند به تعداد نامحدود دامنه برای خود ثبت کند.

یک آموزش جذاب دیگه!  سامانه مدیریت محتوا چیست ؟

دامنه ها خود به تنهایی کار زیادی برای ما انجام نمی دهند. دامنه را باید به یک هاست یا سرور متصل کنیم تا با قرار دادن فایل ها و پوشه ها روی آن هاست یا سرور متصل به دامنه، هر کدام از ان محتویات یک نشانی برای خود بگیرند. این گونه است که آن محتویات با استفاده از نشانیِ دامنه از طریق شبکۀ اینترنت از هر کجای دنیا قابل دسترس است.

ما یه ظوز کلی دو نوع دامنه ملی و بین المللی داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم. دامنۀ ملی با پسوند ir متمایز ار دامنه های بین المللی است. هر کشوری برای خود یک پسوند برای دامنه های ملی اش دارد. اما دامنه های بین المللی معمولاً برای کسب و کارهای بین المللی توسط افراد مختلف از سرتاسر جهان ثبت می شوند. این دست از دامنه ها را شرکت های ثبت کنندۀ دامنه ثبت می کنند.

اگر شما هم خواسته باشید برای سایت خود یک دامنه ثبت کنید، باید از طریق شرکت های خدماتی هاست و دامنه اقدام به خرید دامنه کنید. که البته هاست و دامنه را می توانید به طور همزمان خریداری نمایید تا این دو به یکدگیر متصل شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.