ثبت سایت با HTTPs یا بدون HTTPs در Search Console

اگر خواستار ارتباط منطقی بین سایت خود و گوگل هستید، حتماً می‌بایستی سایت خود را در Search Console ثبت نمایید. Search Console نام سرویس گوگل است که به وبمسترها امکان مدیریت و کنترل نمایش صفحات سایت خود در صفحات نتایج جستجوی گوگل را می‌دهد. با ثبت سایت خود در این سامانه، کنترل خوبی روی سئوی سایت و خطاهای آن خواهید داشت.

اما برای ثبت سایت در Search Console در اولین مرحله باید نشانی سایت را وارد کنیم. نشانی سایت هم می‌تواند با https باشد. هم بدون آن. سایت‌هایی که گواهینامه SSL روی آنها فعال است، با HTTPs باز می‌شوند و ارتباط بین آنها و کاربران‌شان کاملاً امن است. باید دانست که از نظر گوگل یک سایت با https با بدون آن دو سایت کاملاً متفاوت تلقی می‌شود. یعنی سایت https://wptutorial.ir با http://wptutorial.ir کاملاً متفاوت است.

پس یا شما باید هر دوی آنها را در Search Console ثبت کنید و هر کدام از این سایت‌ها هم محتوای کاملاً متفاوتی داشته باشند. یا اینکه یکی از نسخه‌های با یا بدون HTTPs را ثبت کنید که اولیت اصلی شماست. حالا مورد بعدی را به اولی ارجاع دهید. یعنی اگر سایت شما با HTTPs باز می‌شود، حتما سایت‌تان را با HTTPs ثبت کنید. در ضمن تمامی بازدید کنندگانی که از نسخهٔ HTTP سایت بازدید می‌کنند را هم به صورت خودکار باید به نسخهٔ HTTPS ارجاع دهید (با استفاده از قابلیت Redirect در وب سرور).

یک آموزش جذاب دیگه!  کاربرد فایل Robots.txt چیست ؟

انتقال سایت از HTTP به HTTPS

حالا با فرض اینکه شما از ابتدا سایت خود را به صورت HTTP در Search Console ثبت کردید، اگر امروز یک گواهینامهٔ SSL روی سایت خود نصب کردید و سایت را به صورت امن بالا آوردید، باید یک تغییراتی هم در Search Console بدهید. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شود:

  1. انتقال کامل سایت از http به https (به همراه ارجاع‌ها و اصلاحیه‌ها در جای‌جای سایت)
  2. ثبت سایت جدید با https در Search Console
  3. صدور دستور انتقال سایت از نسخهٔ http به https

شما به محض اینکه سایت خود را با HTTPS بالا بیاورید، از اگر از قبل سایت خود را در Search Console ثبت کرده باشید، شاهد ریزش میزان نمایش و کلیک‌های سایت خواهید بود. به تصویر زیر نگاه کنید:

ثبت سایت با HTTPs یا بدون HTTPs در Search Console

اما جای نگرانی نیست. این موضوع به این دلیل است که از نظر گوگل دیگر این نشانی وجود ندارد و به جای آن از نسخهٔ https نشانی‌های صفحات سایت شما در نتایج گوگل استفاده می‌کند. البته اگر به درستی ارجاع ۳۰۱ را ایجاد کرده باشید. این کار خیلی خیلی مهم است.

بعد از اینکه سایت خود را با HTTPS درون Search Console ثبت کنید، در چند روز اول اطلاعاتی نیست که به شما نشان داده شود و پیشنهاد می‌گردد که چند روز آینده به این بخش سر بزنید. پس از چند روز خواهید دید که اطلاعات نسخهٔ HTTPS سایت جمع آوری شده و به شما نشان داده می‌شود.

یک آموزش جذاب دیگه!  سئوی سایت چیست ؟

تاثیر موقتی روی ترافیک سایت

این کار تاثیری هر چند شاید متوسط روی ترافیک سایت شما خواهد گذاشت. ممکن است بازدید سایت کاهش پیدا کند. اما طبق گفته‌های خود گوگل، این تاثیر موقتی است و بعد از مدتی اگر کار انتقال و نصب SSL روی سایت به درستی انجام شده باشد، حتی رتبهٔ سایت ما هم بیشتر از قبل خواهد شد. پس طبیعتاً بازدید سایت تان هم افزایش پیدا خواهد کرد.

پس نگران این کاهش ترافیک نباشید و روی کیفیت محتوای سایت خود کار کنید. از طرفی مدام به Search Console سر بزنید و مطمئن شوید خطایی وجود نخواهد داشت. همچنین برای سایت جدید طبق آموزش معرفی نقشهٔ سایت به گوگل هم حتماً عمل کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.