تاثیر سن دامنه در سئو

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا سن دامنه روی سئوی سایت تاثیر دارد یا خیر. منظور از سن دامنه، مدت زمانی است که دامنه ثبت شده و یک سایت روی آن بالا آمده است. مثلاً اگر دامنه‌ای یک سال پیش ثبت شده باشد و قبل از آن آزاد بوده باشد، سن دامنه یک سال است. اما در مواقعی ما دامنه‌ای را خریداری می‌کنیم که از قبل برای شخص دیگری بوده است. سن دامنه دقیقاً از زمانی شروع می‌شود که شخص اول دامنه را ثبت کرده است. پس سن این دامنه بیشتر از مدت زمانی خواهد بود که ما آن را خریداری کردیم.

تاثیر سن دامنه در سئو

به طور کلی هر چقدر سن دامنه بیشتر باشد، اعتبار آن برای موتورهای جستجو هم بالاتر خواهد بود. دلیل آن هم کاملاً واضح است. دامنه‌هایی که تازه ثبت می‌شوند، هنوز هویت‌شان زیاد مشخص نیست. برای موتورهای جستجو خیلی مهم است که یک سایت تا الانش چطور کار می‌کرده و بازدید کنندگانش را چطور برای خود حفظ می‌کرده است. به همین دلیل اگر دامنه‌ای با سن بیشتر برای شروع یک کسب و کار انتخاب شود، حتماً تاثیر خوبی هم روی سئوی آن سایت خواهد داشت.

فقط در این حالت که شما دامنه‌ای را برای سایت خود انتخاب می‌کنید که از قبل توسط شخص دیگری ثبت شده است، باید به این نکته دقت کنید که دامنه گذشتهٔ خرابی نداشته باشد! برخی از دامنه‌ها در فهرست سیاه موتور جستجو ثبت می‌شوند که مالک آن هر کاری می‌کند از آن فهرست خارج نمی‌شود. به همین دلیل دست به فروش آن می‌زند. یا حتی آن را تمدید نمی‌کند تا آزاد شود. پس حتماً قبل از خرید یا ثبت یک دامنه به این مورد دقت کافی را داشته باشید.

یک آموزش جذاب دیگه!  استعلام دامنه چیست ؟

حتی ثبت دامنه‌های آزاد هم ممکن است چنین شرایطی را داشته باشند. پس بد نیست که حتی برای ثبت دامنه‌های آزاد هم این بررسی را انجام دهید که اگر قبلاً ثبت شده اند، چه شرایطی داشته‌اند. ممکن است قبلاً شخصی آن را خریداری کرده باشد و بعد از مدتی آزاد شده است.

طبق بررسی‌هایی که توسط متخصصان سئو انجام شده، دیده شده سایتی که روی یک دامنه با سن بیشتر راه‌اندازی می‌شود، برای کلمات کلیدی رتبهٔ بهتری در موتورهای جستجو می‌گیرد. مثلاً فرض کنید یک سایت داریم که از ابتدا روی یک دامنهٔ صفر کیلومتر راه‌اندازی شده است! اما در کنار آن یک دامنه هم داشتیم که از مدت زمان ثبت آن ۷ سال می‌گذرد. سایت اول که تا الان سه سال سابقه و سن دامنه دارد، به کنار. سایت جدیدی که روی دامنهٔ ۷ ساله راه اندازی می‌شود، از سرعت بالاتری برای رتبه گرفتن کلمات کلیدی برخوردار است!

البته باید دانست که در به روز رسانی‌های الگوریتم گوگل، به مانند هر فاکتور دیگری، تاثیر عامل سن دامنه هم می‌تواند کم و یا زیاد شود. یا حتی رفتار الگوریتم با سن دامنه تغییر کند. اما این یک نکتهٔ جالبی است که سن دامنه به هر حال برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو اهمیت دارد و چیزی است که تنها با گذر زمان به دست خواهد آمد. پس شاید با صرف هزینه، بتوان این زمان را خرید و دامنه مسنی را برای سایت خود انتخاب کرد.

یک آموزش جذاب دیگه!  کشف تکنولوژی های سایت های اینترنتی با BuiltWith

از طرف دیگر برخی از متخصصان حتی به تاثیر میزان سال‌هایی که یک دامنه اعتبار دارد و تا آن زمان تمدید شده است هم می‌پردازند. گفته می‌شود هر چقدر دامنه برای مدت زمان بیشتری تمدید شده باشد، نشان از پایداری آن سایت و کسب و کار دارد و باز هم موتور جستجو این را یک امتیاز محسوب می‌کند.

در کل برای سن دامنه می‌توان موضوع را از جهات مختلف بررسی کرد. ولی نباید فراموش کرد که سن دامنه تنها یک عامل از صدها عامل دیگری است که در سئو اهمیت دارد. عوامل دیگر هم باید حتماً در نظر گرفته شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.