سیستم همکاری در فروش چیست ؟
همکاری در فروش که به آن Affiliate Marketing هم گفته میشود، نوعی از بازاریابی برای فروش محصولات و افزایش سود کسب و کار است. در این نوع بازاریابی دو سمت وجود دارد. یک سمت که ارائه کننده محصول یا خدمات است که محصولی برای فروش دارد و قصد دارد تا فروش خودش را با استفاده از همکاری در فروش بالا ببرد. سمت دیگر داستان هم بازاریاب است که از طریق همکاری در فروش کسب درآمد میکند؛ یعنی با معرفی و فروش محصولات فروشنده، در این بین درصدی از مبلغ محصول را به عنوان دستمزد برای خود بر میدارد.
پس در این سناریو هر دو طرف سود میکنند و یک معاملهٔ برد برد شکل میگیرد. اما برای اینکه بیشتر با این سبک بازاریابی و کسب درآمد آشنا شوید، ابتدا بحث همکاری در فروش را از منظر یک تولید کننده یا خدمات دهنده بررسی میکنیم و مزیتهای آن را بر میشماریم. سپس به سراغ منظر بازاریاب برای کسب درآمد بدون سرمایه خواهیم رفت.
مزیت همکاری در فروش برای تولید کننده یا خدمات دهنده
فرض میکنیم که شما یک تولید کننده هستید یا خدماتی را برای فروش به صورت اینترنتی یا حتی فیزیکی ارائه میکنید. اگر قصد فروش بیشتر را داشته باشید، باید به سراغ روشهای مختلف تبلیغات و بازاریابی بروید. معمولاً تمامی روشهای بازاریابی نیاز به سرمایه دارند. یعنی اول باید یک میزان پول را برای تبلیغات کنار بگذارید. اما یک روش تقریباً بدون هزینه برای بازاریابی وجود دارد که به آن همکاری در فروش میگویند.
در این روش که شما یک سایت اینترنتی دارید، برای هر محصول یک پیوند (لینک) ارائه میکنید که افراد و حتی سازمانها به عنوان بازاریاب شما، میتوانند آن پیوند را برداشته و برای فروش محصولات روی سایت شما از آن استفاده کنند. پس از خرید مشتری نهایی به واسطهٔ بازاریاب، درصدی از قیمت محصول به عنوان پورسانت به وی داده میشود.
معمولاً سامانههای همکاری در فروش به صورت خودکار عمل میکنند. یعنی نیازی نیست تا فردی تک تک سفارشها را بررسی کند و ببیند که از طریق چه بازاریابی فروش انجام شده است. سامانه به صورت خودکار همهٔ کارها را انجام میدهد. به همین دلیل گفته میشود که همکاری در فروش یک روش بسیار کم هزینه و ساده برای بالا بردن میزان فروش فروشگاهها، مخصوصاً فروشگاههای اینترنتی است.
مزیت همکاری در فروش برای بازاریاب
اما میرویم همکاری در فروش را از منظر بازاریاب بررسی کنیم. فرض میکنیم شما فردی هستید که توانایی فروش محصول یا محصولاتی را در شبکهٔ اینترنت دارید. مثلاً یک گروه یا کانال پر بازدید در شبکههای اجتماعی دارید و میتوانید با تبلیغ یک محصول در آن مکان، فروش خوبی را تجربه کنید. از طرف دیگر قصد ورود به بحث تامین و انبارداری و حسابداری کالا را ندارید. پس به سراغ یک سامانهٔ همکاری در فروش میروید که دارای محصولات مرتبط با موضوع کانال شماست. در آن ثبت نام میکنید و پیوند فروش محصولات را بر میدارید و درون سایت، وبلاگ و یا کانال خود قرار میدهید. حالا با هر فروش به واسطهٔ شما، درصدی به عنوان پورسانت دریافت خواهید کرد.
در این روش کسب درآمد، نیازی به هیچ سرمایهای نیست. در اصل سرمایهٔ شما دانش بازاریابی و کسب بازدید بیشتر است که در نهایت باعث میگردد تا مخاطبان سایت، وبلاگ یا صفحهٔ شما در شبکههای اجتماعی افزایش داشته باشد. هر چند که سرمایهٔ مالی در این روش زیاد نیاز نیست. ولی حتماً باید صبر زیادی داشته باشید که در کنار فعالیت مداوم قادر باشید تا به فروشهای بیشتر دست پیدا کنید.
همکاری در فروش چیست ؟
پس با این توضیحات الان میدانید که همکاری در فروش ایجاد یک ارتباط بین فروشنده و بازاریاب است که هر دو بتوانند از این رابطه سود ببرند. یعنی بازاریاب در فروش یک محصول همکاری میکند و درصدی را برای خود دریافت میکند. اگر کسب و کاری داشته باشید که قصد افزایش فروش را در سر میپرورانید و یا فردی هستید که به دنبال یک روش کسب درآمد خوب با سرمایهٔ تقریباً هیچ میگردید، روی سیستم همکاری در فروش حساب باز کنید!
اگر از وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده میکنید، به واسطهٔ افزونههای جالبی که در این زمینه برای این سامانهٔ مدیریت محتوا نوشته شده است، کارهای زیادی را در زمینهٔ همکاری در فروش میتوانید انجام دهید. با آموزشهای بعدی ما همراه باشید و یک سیستم همکاری در فروش روی وردپرس تان راه بیاندازید.