بازاریابی محتوایی چیست ؟
بازاریابی به عبارتی ساده، یعنی معرفی محصول و خدمات برای فروش هر چه بیشتر. برای این کار هم روشهای مختلفی وجود دارد و یکی از تاثیرگذارترین روشهای بازاریابی، بازاریابی محتوایی است. طبق همان تعریفی که از بازاریابی ارائه کردم، اگر از محتوا برای معرفی محصول و یا خدماتمان استفاده کنیم، یعنی در حال استفاده از روش بازاریابی محتوایی هستیم. بر اساس انواع محتوایی هم که وجود دارد، به همان تعداد انواع مختلف بازاریابی محتوایی داریم. یعنی اگر از متن و نوشته برای تولید محتوا به جهت بازاریابی استفاده کنیم، این نوع بازاریابی محتوایی متنی است. به غیر از متن، تصویر و ویدیو و صوت و … هم هستند که برای تولید این قبیل محتوا میتوانند خیلی به ما کمک کند.
همیشه هدف تولید محتوا، رساندن اطلاعات یا داده به مخاطب مد نظر است. حالا این محتوا میتواند متن یا فیلم یا صوت یا تصویری باشد که هم جذابیت دارد، هم حاوی اطلاعات مفیدی است. اگر از تولید محتوا برای معرفی محصول و خدماتمان بتوانیم استفاده کنیم، ما از بازاریابی محتوایی به بهترین شکل استفاده کردیم.
به دلیل اینکه خودِ تولید محتوا معمولاً کار سخت و هزینهبرداری است، نوع خاص بازاریابی محتوایی هم زمانبر و هزینهبردار است. باید از نظر دانشی، تسلط کاملی روی فنون بازاریابی داشت و علاوه بر آن از نظر فنی هم دانش تولید محتوای جذاب را در اختیار داشت. مثلاً اگر قصد تولید یک ویدیوی با کیفیت است، باید بتوان با دوربینهای به روز کار کرد و فیلمهای ضبط شده را توسط نرم افزارهای رایانهای به یک کلیپ یا ویدیوی جذاب تبدیل کرد. در اینجا دانش فنی کار با سخت افزارها و نرم افزارها بسیار مهم و اساسی است.
البته همیشه تولید محتوا برای بازاریابی محتوایی به این سختی نیست! چون ما نوع دیگری از محتوا مثل عکس و یا متن هم داریم که تولید آنها خیلی راحتتر است. همین متنی که در حال خواندن آن هستید، یک محتوای متنی است که اگر داخل آن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم محصول یا خدماتی را هم به شما معرفی کنم، این کار خودش یک نوع بازاریابی محتوایی است. یا تولید یک عکس توسط یک نرم افزار ویرایش تصویر که حتی روی گوشی هوشمند شما نصب شده است، خیلی راحت و ساده است. البته عکسی که حاوی اطلاعات مفید و البته خودش جذاب باشد.
البته نتیجهٔ کار روی بازاریابی محتوایی خودش را به صورت آنی نشان نمیدهد! یعنی باید برای مدتی کار کرد و محتوای اصولی تهیه کرد. محتوایی هم که تولید میکنیم، باید با خدمات و محصولات ما مرتبط باشد. یعنی خودمان را جای مخاطب بگذاریم که اگر این محتوا را دید، آیا علاقهای هم به دیدن محصول ما دارد؟ اگر داشت، یعنی در تولید محتوا به درستی هدفگذاری کردیم.
علاوه بر آن، با رصد و بررسی بازخوردهایی که از محتواهایی که تا الان تولید و منتشر شدند، باید همیشه در جهت بهبود کیفیت آنها تلاش کرد. اگر عکسی را منتشر کردید که در شبکههای اجتماعی بازدید زیادی داشته است، ببینید چه عاملی باعث جذب این تعداد مخاطب شده است. از همان ویژگی برای تولید دیگر محتواهای خودتان استفاده کنید.
و نکتهٔ آخر هم این است که در بازاریابی محتوایی باید صبر داشت. اینکه شما همین الان دو تا کلیپ یا متن یا فیلم تولید کنید و منتشر کنید، نمیتوان انتظار داشت که هر چه سریعتر فروشتان دو برابر شود! گاهی اوقات نیاز است چند سال روی تولید محتوا کار کنید و از تکنیکهای دیگر مثل SEO و … استفاده کنید تا بیشتر دیده شوند. پس از آن نتیجه خودش را به صورت یک نمودار رشد با شیب ملایم نشان میدهد.