تگ در وردپرس چیست ؟
در وردپرس مفاهیمی وجود دارند که دانستن آنها برای تازهکارها از اولویتها است. تا زمانی که این مفاهیم برای ما گویا نشوند، امکان استفادهٔ بهینه از وردپرس وجود ندارد. پس همانطور که میدانید ما در سایت WPTutorial.ir همیشه بخشهایی را برای توضیح راجع به مفاهیم پایهای وردپرس گذاشتیم که عمدتاً در دسته بندی «کار با وردپرس» قرار میگیرند. یکی از اصلاحات مهم وردپرس تگ ها هستند که در ادامه توضیحات کاملی را راجع به آن خدمت شما ارائه خواهیم کرد.
همیشه وقتی حرف از نظم به میان میآید، ما باید بدانیم که اجسام یا محتویات را چطور باید دسته بندی کنیم. محتوای یک سایت هم همین طور است. برای نظم بخشیدن به محتوای یک سایت، که با وردپرس ساخته شده است، این نرم افزار باید دارای قابلیت یا قابلیتهایی به جهت دسته بندی محتوای سایت باشد. یکی از امکانات لازم برای دسته بندی محتوای سایت تگ ها هستند.
حالا شاید از خودتان بپرسید که تگ چیست ؟ تگ از کلمهٔ Tag انگلیسی گرفته شده. به فارسی که ترجمهاش کنیم می شود «برچسب». به همین دلیل هم هست که شما در پیشخوان وردپرس چیزی به نام تگ نخواهید دید. اما در عوض در جای جای پیشخوان وردپرس و حتی بخشهایی که بازدید کنندگان سایت شاهدش هستید، عبارت برچسب دیده میشود.
زمانی که نویسندهٔ سایت قصد انتشار یک نوشته را داشته باشد، یکی از کارهایی که باید برای آن نوشته انجام دهد، الصاق یک یا چند تا برچسب (تگ) برای آن نوشته است. برچسبها کار دسته بندی ریز یک نوشته را انجام میدهند. حالا بماند اینکه خیلی از وبمسترها و نویسندگان از آن برای این منظور استفاده نمیکنند! ولی باید بدانیم که روش اول دسته بندی نوشتههای سایت وردپرس، استفاده از دسته بندی ها است. دسته بندیهای سایت معمولاً محدود هستند و تعداد آنها بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ عدد معمولاً بیشتر نمیشود.
اما برچسبهای سایت این محدودیت را ندارند و شما حتی برای هر نوشته میتواند چند تا برچسب اختصاصی بزنید که تا به حال به هیچ نوشتهٔ دیگری اختصاص داده نشده است. زمانی که برچسبی را برای یک نوشته خلق میکنید، از آن برچسب برای دیگر نوشتههای سایت هم میتوانید استفاده کنید. اگر دسته بندی های سایت را به مانند قفسههای یک کتابخانه در نظر بگیرید، برچسب ها را میتوان در حکم تکه برچسبهای کاغذیای دانست که به هر کتاب متصل میکنیم تا مثلا در طبقهٔ کتابهای تاریخی، کتابهای تاریخ ایران را بهتر بتوانیم پیدا کنیم. امیدوارم با این مثالی که زدم، بهتر مفهوم برچسب یا تگ را درک کرده باشید.
تصویر زیر مربوط به جعبهٔ افزودن و اختصاص برچسب به یک نوشتهٔ خاص است که در ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس وجود دارد. در ویرایشگر کلاسیک هم یک چنین چیزی هست. شاید کمی شکل و شمایلش متفاوت باشد.
زمانی هم که بازدید کنندهای برچسبی را در جایی از سایت ببیند و روی آن که به صورت پیوند شده است، کلیک کند، به صفحهٔ نوشتههایی هدایت خواهد شد که تمامی آنها با آن برچسب درون سایت منتشر شدند. یعنی همان نوشتههای که دارای همان برچسب هستند فهرست میشوند. این طوری هدف اصلی تگ ها در وردپرس که همانا یافتن بهتر محتوا روی سایت برای بازدید کنندگان است، محقق میگردد.
البته برچسب ها یا همان تگ ها نقش مهمی هم در سئو کردن سایت و یا به عبارتی دیگر برای جذب بازدید کنندهٔ بیشتر از موتور جستجوی گوگل ایفا میکنند. که این موضوع را در دیگر مقالات به صراحت توضیح دادیم و جای این موضوع در اینجا نیست.