فروش محتوا چیست ؟

موضوعی که در این ساعت می خواهیم راجع به آن بحث کنیم، فروش محتوا است. محتوا هم مثل هر چیز دیگری که دارای حدی از ارزش است، قابلیت خرید و فروش دارد. کسی که محتوای مفیدی تولید می کند، می تواند آن را به خریدارش بفروشد و کسی که قصد خرید دارد می توانید از کسی که بهترین محتوا را تولید می کند خریدش را انجام دهد. محتوا را در هر کجایی می توان یافت. پس نتیجه می گیریم که خرید و فروش محتوا باید بازار داغی داشته باشد. یک محتوا می تواند روی کارت ویزیت، روی یک صفحه وبلاگ، روی مجله و روزنامه، روی گوشی تلفن همراه و هر جایی که قابلیت حمل محتوا را دارد وجود داشته باشد. و این موجودیت در انواع مختلفی است. پس اطراف من و شما پر از محتوایی که گاه و بی گاه شاید کمی به آن توجه کنیم. در حالی که از کنار آنها رد می شویم یا آنها از کنار ما عبور می کنند. پس دانستیم که با این حجم فراگیرِ عظیمِ محتوا در دنیای ما، باید بازار پر تلاطمی داشته باشد که همین طور هم هست.

فروش محتوا چیست

فروش محتوا چیست ؟

برای اینکه بتوان فروش محتوا را به خوبی تعریف کرد، ابتدا باید دانست که محتوا چیست و دارای چه انواعی است و چطور دسته بندی می شود؟ تعاریف زیادی برای محتوا شده و می توانید آنها را بیابید. همچنین آگاهی از انواع مختلف محتوا هم وجود دارد و البته ممکن است با توجه به رشد فناوری، به تعداد آنها افزوده شود. مثلاً تا زمانی که دوربین اختراع نشده بود، محتوای ویدیویی معنی نداشت. اما امروزه می بینیم که نوع بسیار جذاب و تاثیر گذار محتوا، ویدیوهایی هستند که همه جا یافت می شوند. اما می رسیم به دسته بندی کردن محتوا که با این همه رشد، شاید کمی سخت بتوان انواع محتوا را دسته بندی کرد. چون از جنبه های بسیار زیادی می بایستی این کار صورت گیرد و به دلیل گستردگی استفادۀ محتوا در دنیای پیرامون ما، این کار سختی است.

از آنجایی که گفتیم محتوا می تواند در هر کجایی یافت شود، در دنیای مدرن امروزی میتوان کل محتواها را به دو دستۀ محتوای دیجیتال و غیر دیجیتال دسته بندی کرد. آنهایی که در دنیای مطبوعات و چاپی یافت می شود، محتوای غیر دیجیتال و آنهایی که در دستگاه های الکترونیکی ذخیره سازی و نمایش داده می شوند، محتوای دیجیتال نام دارند. هر دو نوع این محتوا هم قابلیت خرید و فروش دارند. اگر خواسته باشم مثالی راجع به این موضوع بزنم، مقاله نویس روزنامه ای را در نظر بگیرید که با نوشتن مقالات درون یکی از روزنامه های صبح، درآمدی کسب می کند که این نوعی از فرآیند فروش محتوا است. یا حتی متن و اجزای گرافیکی که یک گرایفیست روی یک کارت ویزیت طراحی می کند تا چاپ شود نوعی فروش محتوا است. از طرف دیگر در دنیای مجازی کسانی که مقاله می نویسند، کتاب الکترونیکی تولید می کنند، فیلم و ویدیو می سازند، پادکست منتشر می کنند، همگی معمولاً در قبال کسب درآمد این فعالیت ها را دارند. پس به نوعی کار فروش محتوا را انجام می دهند.

یک آموزش جذاب دیگه!  سایت فروش محتوا

فعالیت هایی که در بالا از آنها نام برده شد و مصداقی از فروش محتوا بودند، در همین بین هم می توان انواع کمی از محتوا در محیط های مختلف را درک کرد. مثلاً یک کتاب الکترونیکی محتوایی متنی یا تصویری می تواند باشد. یک فیلم محتوایی ویدیویی است و یک پادکست هم محتوایی صوتی است. با همین توضیحات کمی با انواع محتوا و روش های دسته بندی کردن آنها آشنا شدیم.

فروش محتوا، چطور؟

اما حالا می رسیم به فروش محتوا که با توجه به تعریفی که از نوع محتوا و انواع آن تا بدین جا داشتیم، خیلی راحت تر می توانید درک کنید که فروش محتوا یعنی چه؟ اگر خواسته باشم راجع به روش های مختلف فروش محتوا برای تان بنویسم، باید یک کتاب تهیه کرد! اما مهمترین روش ها را در اینجا با هم بررسی می کنیم که هم در وقت شما صرفه جویی شود، هم خیلی ساده موضوع را درک کنید.

محیط اینترنت را در نظر بگیرید. افراد در این محیط خیلی ساده تر و همه گیرتر قادرند محتوای خود را به فروش برسانند. روش های فروش محتوا هم بسته به نوع آن و مکانی که قصد عرضۀ آن را دارند متفاوت است. معمولاً هستۀ اصلی فعالیت برای فروش محتوا، یک سایت یا وبلاگ است. حالا یا اینکه شخص محتوای خودش را که می تواند متن، عکس، فیلم و یا صوت باشد به رایگان منتشر کند و از جذب بازدید از روش های دیگر کسب درآمد کند که این خودش نوعی فروش محتوا است. یا اینکه مستقیماً از مخاطب سایت پول طلب کند تا متن، عکس، فیلم و یا صوتی را برای او ارسال کند. سایت هایی که دارای عضویت پولی هستند، که کاربر باید پول بپردازد و عضو سایت شود تا برخی از صفحات سایت را ببیند، از این دست محسوب می شوند.

برخی از اوقات هم شخص برای یکی دیگر محتوایی را تولید می کند و به ازای میزان مشخصی پول دریافت می کند. مثلاً نوشتن مقاله برای سایت های بزرگ و کوچک معمولاً بسته به اندازۀ مقاله که چند کلمه دارد، دستمزد دارد. یا طراحی بنر تبلیغاتی و عکس های گرافیکی نوعاً از این دست محسوب می شوند. در هر صورت مهارت شخص تولید کنندۀ محتوا در میزان درآمد او بسیار تاثیر گذار است. نویسندگان معروف و گرافیست های خبره که اسم و رسمی دارند، معمولاً دستمزد بیشتری طلب می کنند. برخی از انواع محتوا هم مثل ویدیو کار هر کسی نیست که تولید کند. پس با در نظر گرفتن سختی کار، شاید درآمد بیشتری هم در تولید این دست محتوا وجود داشته باشد. در رابطه با تمامی این مثال ها، باید به این نکته توجه داشت که همیشه این طور نیست به محض تولید، محتوای شما فروخته شود. بلکه باید شناخته شد و در خیلی از مواقع باید برای مدتی رایگان محتوا تولید کرد و در سایت ها و سامانه های مختلف بازنشر کرد.

در بین سایت های اینترنتی، فروشگاه سازهای اینترنتی هم هستند که به مانند وبلاگ امکان ساخت فروشگاه مجازی برای هر شخصی که محتوایی برای فروش دارند را می دهند. مثلاً شما کتاب، مقاله یا فیلم یا هر چیزی دیگری که خواستار دارد را روی فروشگاه خود بارگذاری می کنید. سیستم فایل شما را می فروشد و درصدی به عنوان کارمزد برداشته و بقیه را به حساب شما واریز می کند. این ابزارهای کمکی، کار را برای فروش محتوا روی شبکۀ اینترنت برای همگان ساده می کنند. البته یک سری معایبی هم برای خود دارند. مثلاً اینکه دست شما در ایجاد تغییرات روی فروشگاه تا حد زیادی بسته است. همچنین امکان انتقال فروشگاه به سادگی فراهم نیست. با این توصیف خیلی ها ترجیح می دهند که به سمت ساخت فروشگاه اختصاصی خودشان بروند. مثلاً وردپرس را نصب می کنند و با نصب افزونه های جانبی فروش فایل و محتوا یا حتی افزونه های عضویت پولی، اقدام به اجرایی کردن ایدۀ خود برای فروش محتوا می کنند. به عنوان مثال افزونه Users Ultra یک چنین کاری را هم می تواند انجام دهد.

یک آموزش جذاب دیگه!  افزونه عضویت پولی وردپرس Paid Memberships Pro

این نمونه هایی که تا اینجا آورده شد، در محیط وب کاربرد داشت. اما در دنیای حقیقی، نوشتن یک کتاب و به فروش رساندن آن می تواند بارز ترین مثالی باشد که همگان آن را درک می کنند. حتی استخدام شدن در یک موسسۀ فرهنگی که از کارمندانش می خواهد محتوا تولید کنند، می تواند نوعی فروش محتوا باشد. خیلی از افراد تخصص شان همین است و از این راه به راحتی کسب درآمد می کنند.

فروش محتوا با وردپرس

به دلیل اینکه سایت ما راجع به وردپرس است، بد نیست که کمی هم راجع به نقش و تاثیر وردپرس در فروش محتوا در محیط وب با شما صحبت کنم. وردپرس تاثیر بسیار زیادی در امر فروش محتوا گذاشته است. همانطور که در مثال های بالا خدمت شما عرض شد، میتوان با نصب کردن وردپرس و استفاده از افزونه های آن، سایتی را ساخت که در اصل یک فروشگاه است. تقریباً تمامی روش های فروش محتوا را هم می توان روی آن پیاده سازی کرد. از فروش فایل های مجازی که می تواند کتاب، متن، صوت و ویدیو باشد گرفته، تا عضویت های پولی که فرد باید با پرداخت هزینه عضویت از صفحات و محتوای سایت استفاده کند.

وردپرس و بیشتر افزونه های آن رایگان هستند و به همین دلیل رشد استفاده از وردپرس برای فروش محتوا بسیار پر سرعت است. البته این بدین معنا نیست که هیچ نوع سختی یا مشقتی در این کار نباشد! بلکه باید با مطالعه و کسب دانش روز، آزمون و خطا کرد و درس گرفت و زمان گذاشت. تا اینکه نتیجه کم کم حاصل شده و در امر تولید و فروش محتوا موفق عمل کنیم.

با این توضیحاتی که در این مقاله تقدیم شما شد، امیدوارم دید عمیق و خوبی نسبت به فروش محتوا در جاهای مختلف، به خصوص محیط وب به دست آورده باشید. اگر شما هم خواسته باشید وارد این عرصه شوید، ابتدا باید یاد بگیرید که چطور محتوای خوب و جذاب تولید کند. سپس باید بیاموزید که چطور برای آن بازاریابی کنید. یعنی کاری کنید که دیگران برای دریافت آن پول بدهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.