چطور CTR سایت را با Google Search Console بهبود دهیم؟
به تعداد کلیک هایی که نسبت به تعداد نمایش های آن در موتور جستجو می شود، CTR گفته می شود. CTR یکی از مهم ترین شاخص های کیفیت نمایش اطلاعات سایت ما در صفحات نتیجۀ جستجو است. مثلاً اگر CTR یک سایت کم باشد، نشان از بی کیفیت بودن یکی از مولفه های عنوان سئو، توضیحات سئو و یا هر دوی آنها است. چرا که این دو از مهم ترین اجزاء تشکیل دهندۀ اطلاعات سایت ها در صفحات نتایج جستجوی گوگل است. حالا در این نوشته میخواهم به شما نحوه بهبود CTR با استفاده از Google Search Console را آموزش دهم.
Google Search Console نام همان ابزار گوگل برای وبمسترها است که اطلاعات خوبی را ارائه میکند. یکی از این اطلاعات CTR است که در بند اول این مقاله راجع به آن توضیح داده شد. CTR را باید تا جایی که می توانیم بالا ببریم. البته بسته به نوع و موضوع سایت ممکن است CTR ایده آل برای سایت های مختلف، متفاوت باشد. پس یک عدد واحد نیست که بگوییم این CTR برای همۀ سایت ها مناسب است و همه باید سعی کنند تا به آن نزدیک شوند!
همانطور که می دانید، زمانی که موردی از صفحات سایت ما در صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر می گردد، در بالاترین قسمت آن، عنوان سئوی صفحه که در برچسب title صفحه جای گرفته است قرار می گیرد. دومین مورد نشانی یا همان url صفحه است که آن هم مهم است که کوتاه و حاوی کلمات کلیدی باشد. آخرین جزء هم توضیحات سئو است که در برچسب Description کدهای صفحات سایت جای گرفته است.
اگر این سه جزء را برای تک تک صفحات سایت مان طوری ساماندهی و تعیین کنیم که نظر کاربران بیشتری به آنها جلب گردد، سبب بهبود CTR سایت شما می شود. این اصل قضیه و ماجرای اصلی بود. پس همین این را به یاد داشته باشید.
اما به طور کلی برای بهبود CTR سایت باید روی موارد زیر تمرکز نمایید:
- دقت داشته باشید که کلمات کلیدی مهم در meta description یا همان توضیحات سئوی صفحات سایت وجود داشته باشد.
- دقت داشته باشید که مهم ترین کلمات کلیدی در ابتدای عنوان صفحه در برچسب title وجود داشته باشد.
- توضیحات سئوی صفحاتی که CTR کمتری دارند را بازنویسی کنید و سعی کنید از عبارات جذاب و بهتر استفاده نمایید.
- سعی شود توضیحات سئو کاملاً مطابق با موضوع صفحه تعیین گردد.
- سعی شود توضیحات سئو از ۱۳۵ – ۱۶۰ نویسه بیشتر نشود.
- دقت کنید که بلندی عنوان صفحه در برچسب title بین ۵۰-۶۰ حرف باشد؛ البته با احتساب فضاهای خالی
- دقت داشته باشید که سرتیترهای مثل <h1> متفاوت است برچسب title صفحه باشند.
- توضیحات سئو و عنوان سئوی تکراری در سایت خود را شناسایی و این ایراد را رفع کنید.
- از rich snippets یا همان اعتبارهای اضافی صفحه که در صفحات نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شود استفاده کنید. از مهم ترین rich snippets ها می توان به امتیاز ستاره ای یا انواع دیگر که اطلاعات آن به صورت کد در منبع صفحات برای ربات گوگل یافت می شود اشاره کرد.
این موارد بالا را به عنوان یک پروژه که باید روی سایت تان انجام بدهید، در نظر گرفته و بعد از گذشت حدوداً یک ماه میتوانید نتایج را با بررسی CTR در Google Search Console مشاهده کنید. به احتمال زیاد باید CTR سایت شما بهبود یافته باشد.
البته یکی دیگر از مولفه های مهم برای بالا بردن CTR تبدیل کردن نشانی و عنوان سایت به یک برند است. با این کار خود به خود کسانی که عنوان یا نشانی سایت ما را در گوگل می بینند، بیشتر سعی می کنند روی آن کلیک کنند. چون سایت ما به یک برند تبدیل شده و به دلیل اینکه از قبل هم از محتوای سایت ما استفاده کردند و راضی بودند، حتماً هم در دفعات بعدی مجدد به سایت ما مراجعه می کنند.
امیدوارم این مطلب مهم در رابطه با سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به خصوص گوگل، برای شما مفید بوده باشد. ما سعی می کنیم هر هفته نکات خوبی را راجع به مبحث SEO خدمت شما آموزش دهیم.