تغییر دامنه در پایگاه داده وردپرس

یکی از دردسرهایی که ممکن است با آن مواجه شوید، دردسر تغییر دامنه سایت وردپرس است. مثلاً فرض کنید که به این نتیجه رسیده اید که دامنه فعلی به درد شما نمی خورد و یا دامنه فعلی از کنترل شما خارج شده است. در این حالت است که باید رو به سوی تغییر دامنه وردپرس بیاورید. برای این کار هم باید مراحلی را پشت سر هم بگذارید که یکی از این مراحل جایگزین کردن هر دامنه قدیمی با دامنه جدید در پایگاه داده وردپرس است. اگر این کار را انجام ندهید، با تغییر دامنه سایت، سایت شما باز نخواهد شد. پس تغییر دامنه در پایگاه داده وردپرس یکی از مهم ترین کارهایی است که باید با دقت تمام انجام گیرد. در ادامه به شما خواهم گفت که چطور باید یک چنین کاری را انجام دهید.

تغییر دامنه در پایگاه داده وردپرس

تغییر دامنه در پایگاه داده وردپرس

همانطور که گفته شد اگر قصد تغییر دامنه سایت به صورت کامل را داشته باشیم، باید مراحلی را به صورت متوالی انجام دهیم و بعد از آن عیب یابی را شروع کنیم که مبادا در جایی از کار عیبی وجود داشته باشد. یکی از مراحل هم مربوط به تغییر دامنه در دیتابیس یا همان پایگاه داده وردپرس است. برای این منظور باید بگردیم و هر چه رشته با نام دامنه قبلی را یافته و آن را با رشتۀ دامنه جدید جایگزین کنیم. بعد از انجام این کار است که سایت بدون هیچ مشکلی با دامنه تازه کار می کند. در غیر این صورت باید منتظر ایجاد اشکال در جاهایی از سایت بود.

یک آموزش جذاب دیگه!  تغییر رمز دیتابیس در وردپرس

تغییر دامنه در پایگاه داده وردپرس توسط phpMyAdmin

یک راه ساده این است که از نرم افزار phpMyAdmin که روی کنترل پنل هاست به ما داده می شود استفاده نمایید. این نرم افزار برای مدیریت دیتابیس های MySQL به صورت گرافیکی مورد نیاز ماست. در این مورد هم باید وارد این نرم افزار شده و وارد پایگاه داده مربوط به وردپرس خود شوید. حالا باید روی جدولی با نام wp_options کلیک کنید. این اصلی ترین جدول برای تغییر دامنه سایت است. باید بگردید دنبال دامنه های قدیمی و آن را با دامنه جدید جایگزین کنید.

بهترین ابزار برای یافتن و جایگزین کردن در phpMyAdmin هم Search است. بعد از اینکه وارد محیط جدول مربوطه شدید، روی همین پیوند در بالای صفحه کلیک کنید. بعد از آن روی پیوند Find and replace کلیک نمایید. حالا باید چیزی مثل تصویر زیر داشته باشید.

Find and replace در phpMyAdmin

Find and replace در phpMyAdmin

در جعبه اول از سمت چپ یعنی Find باید دامنه قدیمی، و درون جعبۀ دوم با نام Replace with دامنه جدید را وارد کنید و از فهرست کشویی Column هم option_value را انتخاب کنید که ما می خواهیم روی این ستون جستجو و جایگزینی انجام شود. در نهایت هم روی Go کلیک کنید. بعد از آن ردیف هایی که دستخوش تغییر می شوند فهرست می گردند و باز هم در پایین صفحه باید روی Go کلیک کنید.

یک آموزش جذاب دیگه!  جایگزین کردن یک عبارت در کل وردپرس با Better Search Replace

با انجام این مراحل، دامنه قدیمی در اصلی تری جدول پایگاه داده وردپرس، یعنی جدول تنظیمات اصلی سایت، تغییر می کند. همین کار را هم باید برای جدول wp_posts هم انجام دهید. البته برای ستون post_content انجام دهید. دیگر جداول وردپرس راه به همین ترتیبی که گفته شد، باید تغییر دهید.

تغییر دامنه در پایگاه داده وردپرس توسط SQL Query

اما برای اینکه از کدهای SQL استفاده کنیم، بنده چند خط کد را تقدیم شما می کنم که باید در همان phpMyAdmin وارد دیتابیس مربوطه شده و روی SQL از بین لینک های بالای صفحه کلیک کنید. با این کار ما مستقیم با وارد کردن کدهایی که روی پایگاه داده اجرا می شوند، قصد جستجو و جایگزینی دامنه را داریم.

UPDATE wp_options SET option_value = replace(option_value, 'http://olddomain.ir', 'http://newdomain.ir') WHERE option_name = 'home' OR option_name = 'siteurl';

UPDATE wp_posts SET guid = replace(guid, 'http://olddomain.ir','http://newdomain.ir');

UPDATE wp_posts SET post_content = replace(post_content, 'http://olddomain.ir', 'http://newdomain.ir');

UPDATE wp_posts SET post_excerpt = replace(post_excerpt, 'http://olddomain.ir', 'http://newdomain.ir');

UPDATE wp_postmeta SET meta_value = replace(meta_value, 'http://olddomain.ir', 'http://newdomain.ir');

کاری که باید انجام دهید این است که تمامی olddomain.ir ها و newdomain.ir ها را با موارد خودتان تعویض کنید و سپس این دستورات را اجرا کنید. بهتر است یکی یکی و خط به خط اجرای شان نمایید. برای این کار هم خط دستور را کپی پیست می کنید و بعد از اصلاحیه ای که گفته شد، روی Go کلیک می کنید. دستور جستجو و جایگزینی انجام می پذیرد.

بدین ترتیب شما توانستید تغییر دامنه در پایگاه داده وردپرس را انجام دهید که یکی از مهم ترین مراحل برای تغییر دامنه سایت وردپرس است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.