آموزش افزونه ساخت پرسشنامه Quiz Maker در وردپرس

برای بالا بردن کیفیت سایت با خلاق بود! خلاقیت هم یعنی افزودن امکانات خوب و جذاب به سایت، طوری که کاربر رضایت کامل از آن داشته باشد و یک چیز مفید هم کسب کند. بنابراین با افزونه‌های خوب وردپرسی خیلی راحت‌تر از آن چیزی که فکرش را بکنید می‌توان به این مهم رسید. یکی از انواع خوب افزونه‌های وردپرس، افزونه های ساخت پرسشنامه است. پرسشنامه‌هایی که کاربر را درگیر پاسخ دادن به سوالاتی می‌کند که شما تهیه کردید و در آخر هم نتیجه را به وی نشان می‌دهد. همیشه پاسخ دادن به سوالاتی که در زمرهٔ علاقه مندی‌های ماست، می‌تواند جذاب باشد. به هر حال در این مقاله آموزش افزونهٔ Quiz Maker برای ساخت پرسشنامه روی سایت وردپرس را در دستور کار داریم. بد نیست با من همراه باشید.

افزونه وردپرس ساخت پرسشنامه Quiz Maker

افزونهٔ QUIZ MAKER دارای دو نسخهٔ رایگان و پولی است. نسخه‌ای که ما قصد آموزش آن را در این مقاله خدمت شما داریم، نسخهٔ رایگان است که امکانات به نسبت خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر قصد ساخت یک آزمون و یا پرسشنامه آنلاین را روی وردپرس خود دارید، به راحتی از انواع متخلف زیر برای مطرح کردن سوالات قادرید استفاده کنید:

  • دکمه‌های رادیویی برای سوالات چند گزینه‌ای، که تنها یک گزینهٔ آنها صحیح است.
  • چک باکس برای سوالات چند گزینه‌ای یک بیش از یک گزینه صحیح هستند.
  • فهرست کشویی برای سوالات چند گزینه‌ای که پاسخ صحیح به صورت یک فهرست کشویی به نمایش گذاشته می‌شود.
  • جعبهٔ متنی که فرد پاسخ دهنده باید متنی را درون جعبهٔ متنی وارد کند.
  • متن کوتاه که مثل گزینه قبلی است، با این تفاوت که متن وارد شده می‌تواند کمی بلندتر از آن باشد.
  • عدد، که پاسخ باید به صورت عددی وارد شود.
  • تاریخ، که پاسخ نیاز است از طریق یک تقویم درون فرم انتخاب گردد.

با مطالعهٔ این ویژگی‌ها، حتی ممکن است ایده‌های خوبی برای طراحی یک آزمون روی سایت وردپرس به ذهن‌تان خطور کرده باشد که الان وقت آن است طبق آموزش زیر اقدام به نصب و ساخت اولین پرسشنامه یا آزمون برخط با Quiz Maker کنید. به طور کلی از نوع آزمونی از قبیل آزمون تستی، تشریحی، صحیح و غلط و حتی ترکیبی را می‌توانید با آن پیاده سازی کنید.

آموزش کار با افزونه Quiz Maker برای ساخت آزمون آنلاین

حالا وقت آن است که به صورت عملی وارد پیشخوان وردپرس و مراحل نصب و ساخت اولین آزمون شوید، تا بهتر از عملکرد Quiz Maker مطلع شوید. پس از صفحهٔ افزونه‌ها » افزودن، عنوان Quiz Maker را جستجو کنید و آن را نصب کنید. پس از نصب هم از همان جا روی دکمهٔ فعال کردن کلیک کنید تا افزونه روی وردپرس فعال گردد.

روال کار افزونه Quiz Maker

قبل از شروع عملی، بد نیست به صورت تئوری با روال کار این افزونه آشنا شوید. این کار هم بسیار ساده است. از بین گروه صفحاتی که با عنوان Quiz Maker در پیشخوان وردپرس ظاهر می‌شوند، ما بیشتر با صفحات Quizzes و Questions کار داریم. ابتدا باید سوالات مد نظر خود را از صفحهٔ Questions به افزونه اضافه کنیم. سپس از قسمت Quizzes آزمون‌های مد نظر را ساخته و از بین سوالاتی که از قبل تعریف کردیم، به آزمون اضافه می‌کنیم.

البته صفحات دیگری مثل Quiz Categories و Question Categories هم دارید که برای دسته بندی آزمون‌ها و سوالات کاربرد دارند که در ادامه با آنها هم آشنا خواهیم شد.

نکته : در مواردی که زبان وردپرس خود را فارسی انتخاب کرده باشید، ممکن است به علت راست‌چین بودن ساختار افزونه Quiz Maker روی سایت‌های فارسی، در حالی که در بین صفحات افزونه باشید، کل پیشخوان سایت را به صورت راست‌چین مشاهده کنید. در این حالت به احتمال زیاد خیلی از عناصر به هم ریخته است و ظاهر چندان جالبی نخواهد داشت! از طرف دیگر افزونه هنوز به طور کامل به فارسی ترجمه نشده است و ممکن است در جاهایی اصلاً به درستی ترجمه نشده باشد. به همین دلیل ما در این آموزش زبان افزونه را به همان حالت انگلیسی برگرداندیم که برای این کار باید فایل زبان فارسی را از بین اسناد زبان موجود در پوشهٔ افزونه حذف کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به آموزش‌های دیگر سایت مراجعه کنید.

یک آموزش جذاب دیگه!  ساخت آزمون آنلاین در وردپرس با Quiz Maker

ایجاد سوالات مورد استفاده در آزمون

همانطور که خدمت شما عرض کردم، اولین مرحله برای ایجاد یک آزمون آنلاین با استفاده از این افزونه، این است که سوالات خود را به صورت تک به تک اضافه کنیم. برای این منظور به صفحهٔ Questions مراجعه کنید و روی دکمهٔ Add New در بالا سمت راست یا چپ صفحه کلیک کنید. البته به صورت پیش فرض، سه تا سوال خیلی ساده از قبل در اینجا موجود است که به راحتی هم می‌توانید آنها را ویرایش کنید و هم حذف کنید و از نو همه چیز را برپا کنید.

حالا ما در مرحلهٔ تعیین جزئیات سوالی هستیم که قصد استفاده از آن درون یک یا چندین آزمون را داریم. پس ابتدا سوال خود را در جعبه‌ای که امکان ویرایش متن در ان فراهم شده است، وارد کنید. این سوال می‌تواند شامل یک عکس هم باشد که برای این منظور می‌توانید روی دکمهٔ Add Image کلیک کنید و یک عکس هم از روی رایانه شخصی یا گالری عکس وردپرس انتخاب نمایید.

گزینهٔ بعدی انتخاب نوع سوال است که الان در حالت Radio یعنی دکمه‌های رادیویی قرار گرفته است. در این حالت کاربر فقط می‌تواند از بین چند گزینه، یک گزینه را انتخاب کند. حالت‌های دیگری مثل Checkbox (انتخاب چندین گزینه) و Dropdown (فهرست کشویی) و Text (متن) و دیگر موارد هم وجود دارند که خیلی راحت از عکس پیش نمایشی که کنار هر مورد وجود دارد، می‌توان فهمید که کدامیک به کار ما خواهد آمد. نکتهٔ مفید اینجاست که بسته به نوع پاسخی که در اینجا انتخاب می‌کنیم، تنظیمات دیگر اجزاء صفحه فرق می‌کند. مثلاً الان Radio انتخاب شده، پس چند تا گزینه می‌توان تعیین کرد.

ساخت و یا ویرایش سوال در Quiz Maker

از قسمت Answers یعنی پاسخ‌ها، شما می‌توانید پاسخ‌هایی را مشخص کنید. برای حذف و اضافه هم روی دکمه‌های ـ و یا + کلیک کنید. متن خود را در جعبهٔ ستون ANSWER وارد کنید. گزینه‌ای که صحیح است را از طریق ستون CORRECT انتخاب نمایید. برای تغییر جایگاه نمایش هر گزینه هم، با گرفتن و کشیدن اهرم‌های موجود در ستون ORDERING این کار را می‌توانید انجام دهید.

پس این تنظیمات مربوط به یک سوال چند گزینه‌ای بود که کاربر از بین چند گزینه فقط می‌توانست یکی را انتخاب کند. برای دیگر انواع سوالات همین طور می‌توانید اقدام کنید. مهم این است که الان با روال کلی طرح کردن سوالات آشنا شدید. فراموش نکنید که در انتها روی دکمهٔ Save در پایین یا بالای صفحه کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند. همچنین می‌توانید روی Save and new کلیک کنید که علاوه بر ذخیره سوال جاری، یک صفحهٔ تازه برای طرح یک سوال دیگر باز گردد.

سوال‌ها را که یکی یکی ایجاد کردید، الان وقت آن است که ساختار یک آزمون را مشخص کنید و سوالات طراحی شده را به آن اختصاص دهید.

ایجاد آزمون در Quiz Maker

آزمون های ایجاد شده در Quiz Maker

برای مشاهدهٔ تمامی آزمون‌هایی که تا الان ایجاد شده، باید به صفحهٔ Quizzes مراجعه کنید. در این صفحه همانطور که در تصویر بالا شاهد هستید، یک آزمون با نام Mathematic Quiz ساخته شده که سه تا سوال سادهٔ ریاضی دارد. با کلیک روی عنوان آن می‌توانید ویرایشش کنید. یا روی دکمهٔ Add new در بالا یا پایین صفحه کلیک کنید تا بتوانید یک آزمون تازه بسازید. من این کار را می‌کنم.

یک آموزش جذاب دیگه!  ساخت آزمون آنلاین در وردپرس با Quiz Maker

در اینجا ما سربرگ‌های زیادی در اختیار داریم که کار اولیهٔ ما از سربرگ اول یعنی General شروع می‌شود. پس کار را با یک عنوان خوب در جعبهٔ Title شروع می‌کنیم. سپس یک عکس با کلیک روی Add Image به آزمون خود اضافه می‌کنیم. در قسمت Description توضیحاتی که لازم است تا کاربر بداند را می‌نویسیم. از دکمه‌های ویرایش استایل متن هم می‌توان استفاده کرد.

از طریق فهرست کشویی Category یک دسته بندی را که از قبل ایجاد کردیم را می‌توانیم انتخاب کنیم. دسته بندی‌های آزمون‌ها را از صفحهٔ Quiz Categories می‌توان ایجاد کرد. از قسمت Status وضعیت آن که می‌تواند منتشر شده (Published) یا منتشر نشده (Unpublished) باشد را انتخاب کنید.

در نهایت باید روی دکمهٔ Add questions کلیک کرد و از بین سوالاتی که تا به الان ایجاد کردیم، هر کدامیک را که خواستیم انتخاب کنیم. آنها را انتخاب می‌کنیم و روی Select questions کلیک می‌کنیم. اینها مهم‌ترین گزینه‌های تنظیمات ساخت یک آزمون بودند. در سربرگ‌های بعدی تنظیمات بیشتری از آزمون را می‌توان انجام داد. مثلاً سربرگ Styles حاوی تنظیمات سبک و شکل و شمایل آزمون ماست؛ اینکه چه رنگی باشد و چطور نمایش داده شود.

سربرگ Settings دارای تنظیمات بیشتری است که مثلاً با انتخاب Enable randomize answers می‌توان کاری است که پاسخ‌ها به صورت تصادفی نمایش داده شوند.

نکته: در جاهای مختلف این افزونه ممکن است عبارت PRO version را دیده باشید که به معنای عدم فعال بودن آن گزینه است. این قابلیت‌ها در نسخهٔ پیشرفته و پولی افزونه قابل دسترس هستند. اما روی نسخهٔ رایگانی که شما از مخزن وردپرس دانلود و نصب کردید، قابل استفاده نیستند.

در یادتان باشد خدمت شما عرض کردم که در صفحهٔ Quizzes فهرست تمامی آزمون‌ها وجود داشت. در این صفحه در ستون Shortcode کد کوتاهی برای هر آزمون به شما داده می‌شود که این کد را می‌توانید درون یک برگه یا نوشته قرار دهید تا مثل تصویر زیر، آزمون طراحی شده با تنظیماتش خاصی به کاربران سایت نشان داده شود.

نتیجه ساخت یک آزمون در Quiz Maker

کاربر باید روی دکمهٔ Start کلیک کند تا سوالات یکی یکی برای وی نمایش داده شود و او به آنها پاسخ دهد. حالا بسته به تنظیماتی که شما در حین ساخت یک آزمون تعیین کردید، در هر مرحله می‌تواند خطاهای خود را ببیند و در انتها هم نمرهٔ نهایی‌اش را دریافت کند.

و نکتهٔ آخر اینکه اگر در این آموزش در تصاویر شما عبارت‌های انگلیسی مشاهده کردید، به این دلیل بود که من زبان افزونه را به انگلیسی تغییر دادم که تا ساختار یکپارچهٔ آن حفظ شود و شما در امر آموزش گیج نشوید. اما اگر زبان وردپرس شما فارسی است، احتمالاً بیشتر عبارت‌های موجود در جای جای افزونه به زبان فارسی است و از این بابت نباید مشکلی وجود داشته باشد.

امیدوارم که این آموزش بتواند به شما کمک کند تا در کمترین زمان ممکن آزمون‌های خوبی را بر بستر وردپرس روی سایت اینترنتی خود طراحی کنید و با این کار کیفیت سایت خود را بالا ببرید. از این ایده‌های ساده که بتوانید مخاطبان سایت را سرگرم کنید بسیار زیاد است. در آموزش‌های دیگر سایت خودآموز وردپرس راجع به آنها توضیح دادم. در ضمن در آینده ویدیوی آموزشی Quiz Maker هم در سایت منتشر خواهد شد که به صورت عملی‌تر بتوانید یادش بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.