نوتیفیکیشن تحت وب چیست ؟

گوشی هوشمند خود را روشن می کنید، پس از لحظه ای که آن را به دست گرفتید، نوارهای هشدار دهنده ای در بخش اطلاع رسانی سیستم عامل گوشی تان، نمایش داده می شود. مثلاً هشداری مبنی بر اینکه یک پیامک برای شما ارسال شده است یا هشدار استفادۀ بیش از حد دیتای شبکه به وسیلۀ نرم افزاری خاص. به این جعبه های هشداری نوتیفیکیشن گفته می شود. البته این نوتیفیکیشن ها در بین نرم افزارهای رایانه ای، خود را هم به سیستم عامل هایی مثل ویندوز هم رساندند که روی رایانه های شخصی کاربرد دارند. یا حتی نرم افزارهایی که روی سیستم عامل نصب می شوند، مثل مرورگرها هم توانسته اند از چنین قابلیتی بهره بگیرند.

نوتیفیکیشن تحت وب چیست

نوتیفیکیشن تحت وب چیست ؟

نوتیفیکیشن (Notification) به هشدارهای کوچکی گفته می شود که کارشان اطلاع رسانی سریع و چابک است. از زمانی که گوشی های هوشمند وارد زندگیِ ما شده است، معنای نوتیفیکیشن را بیشتر با ارتباط دادن بین نرم افزارهای موبایلی درک می کنیم. بله، نوتیفیکیشن در اصل هشدارهایی است که نرم افزارهای مختلف روی گوشی ما به صور نوارهایی به ما می دهند تا عملی را انجام دهیم. البته برخی از آنها هم واقعاً جنبۀ اطلاع رسانی دارند و نیازی به انجام کار خاصی نیست. ولی با وجود بی نهایت نرم افزار تجاری، نوتیفیکیشن هایی هم که نمایش داده می شوند، جنبۀ تبلیغاتی به خود گرفتند و از ما می خواهند که “پول” خرج کنیم!

یک آموزش جذاب دیگه!  ارسال نوتیفیکیشن به اعضای سایت با افزونه SendPulse

نمی دانم تا حالا شده در گوشه و کنار یک سایت علامتی به صورت زنگوله یا هر چه دیگر دیده اید که با کلیک روی آن از شما خواسته می شود تایید کنید تا نوتیفیکیشن برای تان نمایش داده شود؟ یا در همان ابتدایی که وارد می شوید این اجازۀ دسترسی را از شما می خواهد. این همان نوتیفیکیشن های تحت وب است که سایت ها و سرویس های اینترنتی از شما طلب می کنند که نمایش آنها را قبول کنید. معمولاً هم محتوای جدید سایت یا تخفیف های فروش شان را به شما اطلاع رسانی می کنند.

در بحث طراحی سایت و برنامه نویسی، یکی از بخش هایی که جدیداً توسعه دهندگان را سرگرم کرده تا یک سایت جذاب تر با بازدید کنندۀ بیشتر طراحی کنند، همین Notification ها هستند. Notification هایی که معمولاً به واسطۀ مرورگر کاربران با استفاده از قابلیت هشدار دهندۀ سیستم عامل، موضوعی را با کاربرانی که از این چنین قابلیتی استقبال کردند، در میان می گذارد؛ حتی اگر فرد از صفحۀ آن سایت خارج شده باشد و در محیط دیگری باشد.

حالا این سیستم عامل می تواند سیستم عامل گوشی هوشمند مثل اندروید یا iOS باشد و یا سیستم عامل رایانه های قابل حمل و رومیزی. که مرورگر از این قابلیتِ سیستم عامل استفاده می کند و به سبک سیستم عامل، هشدار خود را به سمع و بصر بازدید کننده می رساند.

یک آموزش جذاب دیگه!  ارسال نوتیفیکیشن در وردپرس با افزونه OneSignal

حالا چرا توسعه دهندگان سایت ها و طراحان ساید باید از این امکان استفاده کنند؟ با توجه به گسترده تر شدن رقابت بین سایت ها و اپلیکیشن های مختلف، مهم است که همیشه از روش ها و ترفندهای جدیدی استفاده شود، تا برای مخاطبان جذابیت خود را داشته باشد و آنها کاری را انجام دهند که مدیر سایت می خواهد. در نهایت باعث افزایش سطح سود سایت خواهد شد. یکی از این روش های جدید، استفاده از نوتیفیکیشن است که همان پنجره های کوچک هشداری در گوشۀ صفحۀ نمایش در سیستم عامل هایی مثل ویندوز و یا نوارهای اطلاع رسانی در سیستم عامل هایی مثل اندروید است که روی گوشی های هوشمند نصب می شود.

به هر حال نوتیفیکیشن ها راه جدیدی را برای جلب نظر بیشتر مخاطبانی از سایت که قبلاً وارد یک سایت شدند و با دریافت نوتیفیکیشن موافقت کردند، ایجاد کرده است. توسعه دهندگان باید با ظرافت و هوشیاری به خصوصی از این امکان بهره بگیرند. کاربران وردپرس هم با استفاده از افزونه های رایگان می توانند از این امکان خاص برای جلب نظر بیشتر استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.