ساخت نقشه سایت HTML وردپرس با Simple Sitemap

برای سایت انواع مختلفی از نقشهٔ سایت می‌توان ساخت. نوعی از نقشهٔ سایت که کاربردی مستقیم توسط کاربران سایت دارد، نقشهٔ HTML سایت است. این نقشه که درون یک صفحه از سایت قرار می‌گیرد، شامل پیوندهایی به تمامی نوشته‌ها و صفحات مختلف و پرکاربرد سایت است، که بازدید کننده می‌تواند در کل ساختار کلی سایت را درک کند. علاوه بر اینکه از نقشه HTML سایت برای هدایت بهتر کاربران سایت استفاده می‌شود، برای خزیندن و یافتن بهتر صفحات مختلف سایت توسط خزنده‌های موتورهای جستجو هم کاربرد دارد. افزونه‌ای که قصد معرفی و آموزشش را در این زمینه داریم Simple Sitemap نام دارد.

ساخت نقشه سایت HTML وردپرس با Simple Sitemap

این افزونه تنظیمات خاصی ندارد و پس اصولاً آموزش خاصی هم لازم ندارد! تنها باید از یک کد کوتاه در یک برگه یا نوشته برای نمایش نقشهٔ سایت HTML در آن صفحه استفاده کرد. پس باید نحوهٔ استفاده از کد کوتاه یا همان ShortCode را بیاموزیم، که بعد از فعال سازی افزونه Simple Sitemap صفحه‌ای در گروه صفحات تنظیمات اضافه خواهد شد که آموزش کامل استفاده از تمامی کدهای کوتاه را در خود دارد.

مستندات آموزش استفاده از کدهای کوتاه نقشه HTML سایت

پس به صفحهٔ تنظیمات » Simple Sitemap از پیشخوان می‌رویم. که در این صفحه دو تا جعبهٔ کشویی خواهید دید.

  • Available Shortcodes : شامل کدهای کوتاهی است که می‌توانید استفاده کنید.
  • Shortcode Attributes & Default Values : گزینه‌های تنظیماتی بیشتر هر کد کوتاه، به همراه مقادیر پیش‌فرض هر کدام.
صفحه مستندات افزونه Simple Sitemap

روی دکمهٔ Expand جعبهٔ اول کلیک می‌کنیم. همانطور که گفتم باید تمامی کدهای کوتاهی که می‌توانیم استفاده کنیم را ببینیم. دو تا کد کوتاه اینجا موجود است. بقیهٔ موارد مختص نسخهٔ حرفه‌ای افزونه است.

  • [simple-sitemap] : این کد کوتاه اصلی است که می‌توان از آن استفاده کرد. نقشهٔ سایت را بر اساس نوع نوشته‌ای که مشخص کردیم نشان می‌دهد.
  • [simple-sitemap-group] : اما این یکی کد کوتاه فقط نوشته‌های مختص یک گروه از دسته‌بندی‌ها یا برچسب‌های سایت را نمایش می‌دهد.
یک آموزش جذاب دیگه!  نمایش نقشه گوگل در وردپرس

حالا هر کدام از این کدهای کوتاه برای خود گزینه‌های تنظیماتی هم دارند. ما به این گزینه‌های تنظیماتی «مشخصه» می‌گوییم.

در جعبهٔ Shortcode Attributes & Default Values که آن را هم با کلیک روی دکمهٔ Expand اش می‌توانید باز کنید، ساختار و توضیحات همین مشخصه‌ها موجود هستند. مشخصه‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. گروه اول مشخصه‌هایی هستند که برای کد کوتاه نوع اول کاربرد دارند ([simple-sitemap … ]).

گروه دوم هم مشخصه‌هایی هستند که برای کد کوتاه دوم به کار گرفته می‌شوند ([simple-sitemap-group … ]). دقت داشته باشید، برخی از مشخصه‌ها مخصوص نسخهٔ حرفه‌ای (پولی) هستند که شما قادر به استفاده از آنها در نسخه رایگان نیستید.

به عنوان مثال فرض کنید ما خواسته باشیم یک نقشهٔ سایت ایجاد کنیم که فقط لینک‌های نوشته‌ها و برگه‌های سایت را از تمامی دسته‌ها و برچسب‌ها بسازیم. کد کوتاه زیر این نیاز ما را می‌تواند برآورده سازد.

نحوه استفاده از کد کوتاه افزونه Simple Sitemap

بهتر است یک برگه ایجاد کد و از بلوک کدکوتاه استفاده کرده و کدی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید را در آن وارد کنید.

نتیجه کار افزونه Simple Sitemap

مشخصه‌های کد کوتاه نقشه سایت HTML

مهم‌ترین مشخصه‌هایی که می‌توان برای کد کوتاه [simple-sitemap] استفاده کرد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ‘types’ : نوع نوشته‌هایی که قرار است در نقشهٔ سایت ظاهر شوند
  • ‘show_label’ : نمایش یا عدم نمایش عنوان هر گروه نوشته [‘true’|’false’]
  • ‘links’ : نمایش فهرست نقشهٔ سایت به صورت پیوند شده یا عادی [‘true’|’false’]
  • ‘page_depth’ :‌ سلسله مراتب صفحات فرزند برای نمایش
  • ‘order’ : نوع چینش فهرست [‘asc’|’desc’]
  • ‘orderby’ : تعیین چینش براساس [title|author|date|ID]
  • ‘exclude’ : فهرستی از شناسهٔ نوشته هایی که قصد نبودن‌شان در نقشهٔ سایت را داریم
یک آموزش جذاب دیگه!  چک کردن نقشه سایت XML با XML Sitemap Validator

جمع بندی

حال که طریقه استفاده از افزونه Simple Sitemap را برای ساخت نقشه HTML سایت یاد گرفتید، وقت آن است که خود دست به کار شده و با نصب و فعال سازی Simple Sitemap شروع به ساخت نقشه HTML برای سایت خود کنید. فراموش نکنید که خیلی از خزنده‌های موتور جستجو، از وجود صفحاتی که شامل لینک‌های جامعی به دیگر صفحات سایت هستند، برای پیمایش بهتر کل صفحات و ذخیرهٔ بهتر آنها در پایگاه دادهٔ خود، استقبال می‌کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.