دیتابیس وردپرس چیست ؟

دیتابیس در دنیای رایانه به محلی برای ذخیره داده ها گفته می شود. پایگاه داده معادل فارسی Database است. دیتابیس وردپرس هم محلی روی هاست برای ذخیرۀ اطلاعات سایت است. تا اینجا چند تا جملۀ مهم راجع به دیتابیس گفتیم که برای درک بیشتر، بهتر است که مجدد آنها را مطالعه کنید. دیتابیس ها انواع مختلفی دارند و بسته به کیفیت و محل استفاده باید بهترین پایگاه داده را برای کاربردمان پیدا کنیم. وردپرس از نوعی از پایگاه داده با نام MySQL بهره می برد و روی فضای میزبانی که خریداری می کنید باید چنین قابلیتی وجود داشته باشد.

دیتابیس وردپرس چیست

دیتابیس وردپرس چیست ؟

کنترل پنل فضای میزبانی سایت شما امکان ساخت و مدیریت کردن پایگاه های داده را به شما می دهد. مثلاً در سی پنل بخش MySQL Databases به ما امکان ساخت پایگاه داده را می دهد. پس از آن باید مشخصات پایگاه داده را هنگام نصب وردپرس، به وردپرس بدهیم تا وردپرس بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

این ارتباط برای نوشتن و خواندن داده های سایت درون پایگاه داده بسیار مهم است. پایگاه دادۀ وردپرس دارای یک نوع تقسیم بندی است که به هر قسمت یک جدول گفته می شود. مثلاً ما در دیتابیس وردپرس یک جدول با نام wp-option داریم که کارش ذخیره کردن تنظیمات سایت ماست. حتی تنظیمات قالب و افزونه ها هم درون آن ذخیره می شود. همچنین برای دیگر بخش های سایت مثل نوشته ها و حتی تصاویری که روی سایت بارگذاری می کنیم، جداولی در دیتابیس وجود دارد که اطلاعات هر بخش را درون خود ذخیره می کند.

یک آموزش جذاب دیگه!  وردپرس چیست ؟

برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وردپرس این امر ضروری است که با ساختار دیتابیس وردپرس به طور کامل آشنا باشند. تا بدانند که چطور باید افزونه یا قالبی را بنویسند که به طور هماهنگ با هستۀ وردپرس کار کند. اما برای یک کاربر عادی وردپرس نیازی به آشنایی کامل با ساختار دیتابیس وردپرس نیست. بلکه همین اندازه اگر بدانید که دیتابیس وردپرس از جدول های مختلفی تشکیل شده، و هر جدول هم دارای ردیف های گوناگونی است، کفایت می کند.

خیلی از مواقع که دسترسی شما به بخش پیشخوان وردپرس مسدود شده است، باید از طریق پایگاه داده اقدام به اصلاح کار کنید. نرم افزار phpMyAdmin که روی فضای میزبانی نصب شده است، امکان تغییر در جزء جزء بخش های دیتابیس وردپرس را می دهد. این نرم افزار یک ابزار گرافیکی برای کار با پایگاه های داده MySQL است. که نه تنها پایگاه دادۀ وردپرس، بلکه هر پایگاه داده ای را می توانید با استفاده از آن مدیریت و تنظیم کنید. به این دلیل که پایگاه داده معمولاً دارای رابطی به طور خط فرمان است و امکان استفادۀ گرافیکی از آن وجود ندارد. مگر با ابزارهای واسطی مثل همین phpMyAdmin که یک بحث مفصلی را برای خود شامل می شود.

یک آموزش جذاب دیگه!  پیشخوان وردپرس چیست ؟

در هر صورت تا اینجا حتماً فهمیدید که دیتابیس وردپرس چیست و چطور داده های سایت ما را ذخیره می کند. این اطلاعات در مواقعی که مثلاً می خواهید از سایت خود نسخۀ پشتیبان تهیه کنید به دردتان خواهد خورد. چرا که بخش عظیمی از اطلاعات سایت شما درون دیتابیس وردپرس ذخیره می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.