تهیه بکاپ از سایت روی رایانه شخصی بدون افزونه

نسخه پشتیبان سایت به یک نسخه کامل از تمامی اطلاعات سایت ما گفته می شود که در جایی دیگر ذخیره می شود. در مواقعی که مشکلی برای سایت اصلی رخ می دهد، اطلاعات و پرونده های سایت را می توان با نسخۀ پشتیبان جایگزین کرد. از نظر امنیت یک سایت وردپرس نیاز است که ما همیشه تازه ترین نسخه پشتیبان سایت را در جایی دیگر ذخیره کنید. راجع به این موضوع هم قبلاً توضیح دادیم که افزونه های خودکار بسیار وجود دارد. یکی از این افزونه ها UpdraftPlus می باشد. اما برای تهیه بکاپ از سایت روی رایانه شخصی بدون افزونه باید چه کار کرد؟ این کار هم بسیار ساده و راحت است.

تهیه بکاپ از سایت روی رایانه شخصی بدون افزونه

تهیه بکاپ از سایت روی رایانه شخصی بدون افزونه

گام اول

در ابتدا باید از فایل های وردپرس که روی فضای میزبانی هست، نسخه پشتیبان بگیریم. برای این کار وارد کنترل پنل خود (در اینجا cPanel) شوید. سپس روی File Manager کلیک کنید. شما باید از کل فایل های وردپرس خود نسخۀ پشتیبان روی رایانه خود تهیه کنید. بهترین کار این است که به مسیری که وردپرس در آنجا نصب شده است بروید. احتمالاً درون مسیر Public_html نصب شده است. کل پرونده ها و پوشه های موجود درون این مسیر را فشرده (Compress) کنید. حالا آن سند فشرده شده را دانلود کنید.

همین کار را هم با استفاده از FTP می توانید انجام دهید. یک حساب FTP بسازید. با یک نرم افزار سمت مشتری مثل FTP Client به حساب FTP متصل شوید و کار دریافت را انجام دهید.

یک آموزش جذاب دیگه!  Incremental Backup یا نسخه پشتیبان افزایشی چیست؟

اما مشکلی با فشرده کردن پرونده ها قبل از دانلود وجود دارد این است که اینکار برای سایت های کوچک شاید مشکلی نداشته باشد. اما هر چقدر سایت شما بزرگ و پرحجم باشد، فشرده کردن زمان بر و حجم بر خواهد بود. به طوری شاید حتی کل حجم **هاست شما را پر کند. حتی برای مدت زمان کوتاهی که همین عامل ممکن است باعث مسدود (Suspend) شدن حساب فضای میزبانی شما گردد.

به همین دلیل پیشنهاد ما استفاده از امکان پشتیبان گیری (Backup) خود کنترل پنل سی پنل یا حالا دیگر کنترل پنل ها است. آنها کار ما را راحت تر می کنند. حتی با چنین ابزاری از کل سایت یکجا می توانیم پشتیبان بگیریم و آن را روی رایانۀ خود دریافت کنیم. پس حتماً از این قابلیت کنترل پنل فضای میزبانی خود استفاده کنید.

گام دوم

در مرحلۀ بعدی باید از پایگاه دادۀ وردپرس بکاپ تهیه کرد. اگر از امکان Backup خود کنترل پنل استفاده نکرده باشید، پس تا الان فقط فایل ها و پوشه های وردپرس را روی رایانه دریافت کردید. باید با استفاده از نرم افزار phpMyAdmin که روی فضای میزبانی شما نصب شده است، وارد محیط مدیریت پایگاه های داده شوید. حالا وارد پایگاه داده ای شوید که مربوط به سایت وردپرس شماست.

تهیه پشتیبان از پایگاه داده با phpMyAdmin

از بالای صفحه، یک فهرست وجود دارد که باید روی Export کلیک کنید. پس از آن چنین صفحه ای برای شما باز خواهد شد که باید روی Go کلیک کنید تا نسخۀ پشتیبان از کل جداول پایگاه داده وردپرس تهیه شده و دانلود آن توسط مرورگر شروع گردد.

یک آموزش جذاب دیگه!  افزونه پشتیبان گیری و جابجایی سایت BlogVault WordPress Backup Plugin

باز هم باید به این نکته دقت داشته باشید که اگر سایت شما بسیار بزرگ باشد، امکان دارد زمان و فشار زیادی را به شما تحمیل کند. به همین دلیل باید از روش های مناسب تر و بهتر استفاده کنید.

گام سوم

ساماندهی کردن پرونده های پشتیبان گرفته شده روی رایانه مرحلۀ بعدی است. اگر تهیه بکاپ را به صورت دوره ای انجام می دهد، که پیشنهاد ما هم همین است، حتماً روی حافظۀ رایانۀ خود یک پوشه مختص همین کار بسازید و درون آن پوشه های دیگر که با تاریخ متمایز شده باشند. هر نسخۀ بکاپی که تهیه می کنید درون یک پوشه با تاریخِ گرفتن آن نسخه پشتیبان ذخیره کنید.

ساماندهی را برای یافتن هر چه بهتر نسخه های پشتیبانی که از قبل ذخیره کردیم بسیار مفید است. حتی می توانید یک سند متنی هم درون پوشۀ هر نسخۀ پشتیبان بسازید و درون آن راجع به هر نسخۀ پشتیبان توضیحاتی بنویسید. اینکه در آن زمان که پشتیبان گرفته شده، سایت در چه وضعیتی بوده و چقدر نوشته داشته است.

به هر حال تهیه بکاپ از سایت روی رایانه شخصی بدون افزونه کار چندان سختی نیست. اما در طول زمان همین که سایت شما پربارتر شود و سر شما شلوغ تر، ممکن است این کار برای شما کمی سخت تر شود. پس بهترین کار استفاده از امکاناتی که خود کنترل پنل مهیا کرده است و همچنین استفاده از افزونه هایی است که وردپرس دارد. مثل افزونه UpdraftPlus که آموزش آن را قبلاً در سایت منتشر کردیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.