اسکریپت وردپرس چیست ؟

در دنیای برنامه نویسی، اسکریپت به برنامه ای گفته می شود که از سرجمع شدن خط کدهای مختلف تشکیل شده است. این برنامه می تواند روی شبکۀ اینترنت و یا روی یک رایانۀ شخصی اجرا شود و در نهایت کار خاصی را برای کاربر انجام می دهد. مثلاً اگر یک اسکریپت روی وب اجرا شود، معمولاً صفحات مختلفی را به کاربر نشان می‌دهد که در نهایت به این کار وبگردی گفته می‌شود. حالا ما در اینجا یک اسکریپت به نام وردپرس داریم که کارش دقیقاً همین است؛ یعنی می شود با اسکریپت وردپرس یک سایت راه اندازی و از آن مهم‌تر مدیریت کرد. مدیریت کردن یک سایت از انرژی بر ترین کارهایی است که هر مدیر باید انجام دهد. با وردپرس این کار با حداقل نیرو انجام شدنی است.

اسکریپت وردپرس چیست

پس اسکریپت وردپرس چیست ؟

پس وردپرس یک اسکریپت راه اندازی و مدیریت سایت اینترنتی است. با وردپرس هر کسی قادر است سایت خود یا کسب و کار خودش را راه اندازی کند. با وردپرس همه چیز به صورت گرافیکی از محیط مرورگر انجام می‌شود و کاربر وردپرس هیچ نیازی ندارد که با مسائل فنی وقت خود را تلف کند. همین که مبانی کار با اینترنت و وردپرس را بیاموزد، برای او کافی است. پس از آن تنها و تنها زمان خود را باید روی انتشار محتوا گذاشت.

یک آموزش جذاب دیگه!  سیستم مدیریت محتوا چیست ؟

تمرکز روی انتشار محتوا، هدف اصلی وردپرس

به همین دلیل وردپرس را یک CMS یا Content Management System یا سامانه مدیریت محتوا می نامند. یک چنین سامانه ای کاری می کند که شمایی که از آن برای ساخت سایت خود استفاده می کنید، فقط حواس خود را روی محتوایی که قرار است درون سایت منتشر شود، معطوف کنید؛ نه مسائل فنی دیگر که ممکن است اصلاً به کار شما ارتباطی نداشته باشد. منظور از انتشار محتوا هم افزودن صفحه به مجموعه صفحات سایت، به صورت ساختاربندی شده است.

قابلیت سفارشی سازی و توسعه وردپرس

تمام ماجرا همین وردپرسی نیست که شما نصب و سایت خود را با آن راه اندازی می کنید. افزونه های وردپرس امکانات سایت شما را افزایش می دهند. پوسته های وردپرس می‌توانند ظاهر سایت شما را باب میل خود کنند. ابزارک ها هم در زیرسطح افزونه ها و پوسته ها امکان جاسازی امکانات مختلف درون سایت شما برای بازدید کنندگان سایت را می دهند. در کل همه چیز آماده است تا شما سایتی راه اندازی کنید که از هر نظر مطابق نیاز شماست.

بهینه سازی سایت با وردپرس

وردپرس یک اسکریپت بهینه شده برای موتورهای جستجو است. یعنی همین که وردپرس را نصب کنید و شروع به گذاشتن محتوا درون سایت خود کنید، موتور جستجو و از همۀ آنها مهم تر، گوگل، با علاقۀ زیاد سایت شما را بررسی می کند و با اختصاص یک رتبه به آن، در بیشتر موارد بازدید خوبی برای آن صفحه از سایت شما می فرستد. علاوه بر آن با ابزارها و افزونه هایی که برای وردپرس وجود دارد، از این هم بیشتر می توانید روی سایت خود کار کنید و باعث جذب حداکثری بازدید از موتورهای جستجو و در نهایت افزایش بازدید سایت خود شوید.

یک آموزش جذاب دیگه!  کتاب آموزش طراحی سایت با وردپرس

پس فهمیدیم که اسکریپت وردپرس یک نرم افزار برای راه اندازی و مدیریت سایت روی اینترنت است. هر کسی که ایده ای برای شروع فعالیت در فضای مجازی داشته باشد، قادر است از این امکان فوق العاده به راحتی استفاده کند. فراموش نکنید که آموزش ها و منابع وردپرس هم به قدری زیاد است که هیچ وقت احساس کمبود نخواهید کرد. از جمله سایت WpTutorial.ir که شما همینک یکی از مقالات آموزشی آن را مطالعه کردید. ویدیوهای آموزشی رایگان و پیشرفتۀ وردپرس هم از دیگر موضوعات آموزشی این سایت محسوب می گردد.

4 دیدگاه برای “اسکریپت وردپرس چیست ؟”

  1. mahak گفت:

    سلام ممنون به خاطر توضیحات عااالیتون
    ممنون میشم اگر در اینمورد راهنماییم کنید:
    از افزونه All in One SEO Pack استفاده می کنم
    در تمام ابزارک ها تمام گزینه هارو بستم اما سه گزینه اصلا داخل سایتم قابل تنظیم نیستند و نمی تونم از صفحه سایتم پاکشون کنم،
    ممکنه راهنماییم کنید که برای حذف این سه مورد از صفحات سایتم باید چکار کنم؟
    ایا این مطالب مربوط به قالبی می شه که انتخاب کردم؟؟
    در این صورت هم لطفا راهنماییم کنید

    1. جمال گفت:

      با سلام؛ بله، اگه تمامی ابزارک ها رو حذف کردید و هنوز در قسمتی از سایت شما چیزی مثل ابزارک وجود داره، به این خاطر هست که قالب شما اون بخش رو به صورت اجباری نشون میده.
      البته ممکن است که قالب شما دارای صفحه تنظیماتی هم باشه که باید اونجا رو هم بررسی کنید که ببینید آیا از اونجا مورد تنظیماتی هم داره یا خیر.
      اگر نبود، دیگه باید به صورت دستی کدهای قالب رو دستکاری کنید و اصطلاحاً قالب رو هک کنید. که در این حالت نیاز به دانش کدنویسی است.

  2. رجب زاده گفت:

    سلام
    یک سوال آیا میشه که از ظاهر یک قالب استفاده کرد ولی از امکانات یک قالب دیگه استفاده کرد یا از دو قالب استفاده کرد ولی ظاهر شبیه هم باشه
    مثال : یک سایت فروش گاهی داریم که میخوایم یک بخشی به اسم فروش کالا های دسته دوم استفاده کنیم باید قالبی شبیه به دیوار پیدا کنیم ولی ظاهر شبیه هم باشه و کاربر حس نکنه وارد سایت دیگه ای شده

    1. جمال گفت:

      با سلام. بله هر کاری که فکرش رو بکنید رو میشه با قالب های وردپرس پیاده سازی کرد. اما شرط انجام این کار، اینه که از طراحی و کدنویسی قالب وردپرس سر در بیارید. یا از یک طراح قالب برای انجام این کار کمک بگیرید و هزینش رو تقبل کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.