تصویر شاخص در وردپرس چیست ؟

علاوه بر استفاده از روش مرسوم افزودن پرونده چند رسانه ای در محتوای وردپرس، یک نوع روش افزودن تصویر به نوشته وجود دارد که به آن تصویر شاخص گفته می‌شود. در وردپرس انگلیسی به آن Featured Image می گویند و از نظر معنایی همان معنی را می دهد. این تصویر شاخص در اصل یک هویت تصویری برای هر نوشته ای است که در سایت منتشر شده است. یعنی ما می توانیم با واسطۀ امکان تصویر شاخص، به هر نوشته یک تصویر شاخص بدهیم که نمایانگر موضوع آن نوشته باشد و در جایی از سایت که قرار است آن نوشته منتشر شود، یا در شبکه های اجتماعی، عکسِ نماینده هم به نمایش گذاشته گردد. پس تصویر شاخص باید از نظر ظاهری و محتوایی مرتبط با موضوع نوشته باشد.

تصویر شاخص در وردپرس چیست

تصویر شاخص در وردپرس چیست ؟

تصویر شاخص وردپرس چیست؟

تصویر شاخص عکسی است که برای یک نوشته انتخاب می شود و به صورت خودکار برای تصویر بندانگشتی همان نوشته هم در نظر گرفته می شود. تصویر شاخص نمایش بصریِ نوشته ای است که منتشر کردید. حتی این عکس، تصویر پیش فرض نوشته برای انتشار در شبکه های اجتماعی است.

در حالی که خیلی از قالب های وردپرس تصویر شاخص نوشته های سایت را در بالا یا پایین متن نوشته نشان می‌دهند، برخی های دیگر از این تصویر در جاهای دیگری هم ممکن است استفاده کنند. یا شاید هم یک قالب آن قدر قدیمی باشد که حتی از تصویر شاخص هم پشتیبانی نکند! پس می توان نتیجه گرفت که تصویر شاخص یک چیزی است که کاملاً وابسته به سلیقۀ برنامه نویس قالب سایت دارد و باید حتماً برای آن برنامه نویسی گردد.

تصویر شاخص چطور تنظیم می گردد؟

در زمان انتشار نوشته تازه یا ویرایش نوشته های قبلی در پیشخوان وردپرس، جعبه ای وجود دارد با عنوان تصویر شاخص که با کلیک روی پیوند موجود در آن میتوان یک عکس را برای همین نوشته به عنوان تصویر شاخص انتخاب کرد. این عکس می تواند از تصاویری باشد که تا به حال روی سایت بارگذاری شده است. یا عکسی باشد که به تازگی می خواهیم روی سایت بارگذاری کنیم. حتی قادریم تصویر شاخص یک نوشتۀ دیگری را به نوشتۀ فعلی بدهیم. از این نظر هیچ محدودیتی وجود ندارد. چیزی که مشخص است این است که برای هر نوشته می تواند یک تصویر شاخص تعیین نمود.

جعبه متای تصویر شاخص

جعبه متای تصویر شاخص

پس از انتخاب یک عکس به عنوان تصویر شاخص، باید نوشته را ذخیره کرد تا تغییرات در سایت دیده شوند. حالا اگر قالب شما تصویر شاخص نوشته را در جایی مثل صفحه اصلی سایت شما نشان می دهد، با مراجعه به آن، تصویر شاخص را در کنار خودِ نوشته مشاهده خواهید کرد.

یک آموزش جذاب دیگه!  فراخوانی تصویر شاخص خارج از Loop وردپرس

تصویر شاخص با چه ابعادی را انتخاب کنیم؟

با انتخاب و یا آپلود یک تصویر به عنوان تصویر شاخص، خودِ قالب اندازۀ مورد نیاز از عکس را می سازد و روی هاست شما ذخیره می کند. مگر اینکه عکس شما خیلی کوچک تر از میزان مورد نیاز باشد که در این صورت عکس با ابعاد کوچک تر از حد متعارف در سایت و یا شبکه های اجتماعی ظاهر می شود که ممکن است ظاهر سایت شما را خراب کند. یا در شبکه های اجتماعی این عکس نشان داده نشود. پس به این نکته دقت داشته باشید که عکس شما از حداقل طول و عرض مورد نیاز برای تصویر شاخص قالب تبعیت نماید.

بهینه سازی تصویر شاخص برای شبکه های اجتماعی

همانطور که گفته شد، تصویر شاخص در شبکه های اجتماعی هم نشان داده می شود. زمانی که صفحۀ نوشتۀ شما در سایت در فیسبوک، توییتر و یا حتی تلگرام به اشتراک گذاشته می شود، یک تصویر از آن نوشته هم از صفحۀ سایت شما دریافت می گردد. این تصویر همان تصویر شاخص باید باشد.

شما حتی با افزونه هایی مثل Yoast SEO قادرید تعیین کنید کدام شبکه اجتماعی چه عکسی را دریافت کند. برای این منظور اگر افزونه Yoast را نصب داشته باشید، در زمان ویرایش نوشته، جعبۀ Yoast SEO را که باز کنید و به زبانه Social یا اجتماعی بروید، قادرید این کار را انجام دهید.

زبانه اجتماعی در افزونه Yoast Seo

زبانه اجتماعی در افزونه Yoast Seo

همانطور که در تصویر بالا می بینید، دو سربرگ فیسبوک و توییتر در زبانۀ اجتماعی وجود دارند که گزینه تصویر فیس‌بوک یا تصویر توییتر برای تنظیم تصاویر نوشته در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند.

یک آموزش جذاب دیگه!  فراخوانی تصویر شاخص خارج از Loop وردپرس

چه عکسی را برای تصویر شاخص باید انتخاب کرد؟

نکات زیادی برای تعیین عکسی که قرار است به جای تصویر شاخص قرار گیرد وجود دارد. از جمله اینکه عکس مورد نظر باید به حد کافی با کیفیت و از نظر فنی با رزولوشن بالا باشد تا قابلیت بزرگنمایی داشته باشد. عکس های شاخص که با رزولوشن کم هستند، معمولاً در شبکه های اجتماعی مورد پسوند واقع نمی شوند. تازه اگر قادر به نمایش در شبکه های اجتماعی باشند.

یک عکس ساده و تمیز به عنوان تصویر شاخص انتخاب کنید که این کار باعث هضم سریع تصویر از نظر محتوایی می شود. کاربر با یک نگاه متوجه می شود که عکس راجع به چیست و چطور آن را با نوشته تطبیق می دهد.

در تصویر شاخص می بایستی یکپارچگی را حفظ کنید. یعنی لوگوی خود را در آن قرار دهید و نوع قلم تا حد زیادی همان قلمی باشد که سایت شما برای نمایش متونش از آن استفاده می کند. همچنین خودِ عکس هم از نظر محتوایی مرتبط با موضوع نوشته باشد و عکس بی ارتباط بازدید کننده را کمی مشکوک می کند که نکند این همان چیزی نیست که می خواهد.

جمع بندی

در نهایت باید به یاد داشت که اگر پوسته وردپرس ما از تصویر شاخص پشتیبانی می کند، با انتخاب تصاویر شاخص برای نوشته های خود، می توانیم جلوۀ سایت خود را حرفه ای تر کنیم و با این کار برند خود را در سطح اینترنت توسعه دهیم. در انتخاب تصویر شاخص هم باید به نکات زیادی توجه داشت و طوری عمل کرد که سبب بیشتر و بهتر دیده شدن محتوای سایت ما در خودِ سایت و دیگر شبکه های اجتماعی گردد.

۱۳۹۷/۰۶/۰۷

کار با وردپرس
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.