حوزه تخصصی سایت چیست؟

ما در دنیای وبمستری اصطلاحی داریم به عنوان Niche که اگر در فرهنگ لغت دنبال معنیِ آن بگردید، به معنی طاقچه است. اما مفهوم آن در حوزۀ وبمستری تقریباً هیچ ارتباطی با معنای تحت اللفظیِ آن ندارد! و به معنای حوزۀ تخصصی سایت است. فرض کنید مرورگرتان را باز کردید و وارد یک سایت می شوید. ناخودآگاه با دیدن چند خط از آن و یک تصویر می توانید حدس بزنید که موضوع آن سایت چیست و راجع به چه موضوعی محتوا منتشر می شود؟ آن موضوع همان حوزۀ تخصصی سایت است که در ادامه بیشتر راجع به آن می خواهیم اطلاعات کسب کنیم.

حوزه تخصصی سایت چیست

در دنیای امروز هر شغلی و هر حرفه ای تخصصی شده است. حتماً این جمله را بارها و بارها شنیدید. در حوزۀ وب و سایت های مختلف هم این موضوع صدق می کند. کمتر سایتی را می توانید بیابید که راجع به هر چیزی می نویسد و محتوا منتشر می کند. یا اگر هم پیدا کنید، حتماً نظر شما و دیگران را جلب نخواهد کرد. چون اگر هم آن سایت برای شما جذابیت داشته باشد، فقط یک بخش کوچکی از آن است که اگر خواسته باشید زمان بگذارید و به دنبال همان یک بخش کوچکش بگردید، کلی از زمان شما را می گیرد.

یک آموزش جذاب دیگه!  انتخاب موضوع برای سایت

حالا فرض کنید وارد یک سایت تخصصی می شوید، که روی یک موضوع خاص تمرکز شده است و شما وارد هر صفحه ای از آن می شوید، خوشحال تر از قبل هستید. به این دلیل که سایتی را پیدا کردید که تقریباً تمامی محتوایی که درون آن منتشر شده است، همان چیزهایی است که شما به دنبال آن می گشتید.

در بالا ما به عنوان یک مخاطب به داستان سایت هایی با حوزه تخصصی نگریستیم. اما اگر به عنوان یک وبمستر به داستان نگاه کنیم، حتماً درخواهیم یافت که امروزه سایت هایی بدون حوزۀ تخصصی که راجع به هر چیزی می نویسند، دیگر فرصتی برای عرض اندام ندارند! هم خود خوانندگان سراغ این گونه سایتها نمی روند. هم اینکه موتورهای جستجو مثل گوگل علاقه مندی زیادی به این دست از سایت ها نشان نمی دهد. پس از آوردن صفحات چنین سایت هایی در صدر نتایج جستجو خودداری می کند.

در صورتی که اگر یک سایت تخصصی راجع به یک موضوع خاص راه اندازی نمایید، به دلیل اینکه کل سایت روی یک نوع کلمۀ کلیدی تمرکز کرده است، موتورهای جستجو آن سایت را به عنوان یک سایت مرجع در نظر می گیرند؛ که بازدید کنندگانی که راجع به موضوعات خاص مرتبط با آن سایت جستجو می کنند را به سمت این سایت تخصصی هدایت می نمایند.

یک آموزش جذاب دیگه!  انتخاب موضوع برای سایت

پس با توجه به درک مبحث حوزه تخصصی سایت ، نکتۀ دیگری که اهمیت دارد این است که باید به دنبال موضوعاتی باشید که دارای ویژگی های زیر است:

  • حوزۀ تخصصی این گونه نباشد که برای مدت زمان کوتاهی در صدر بوده و بعد از آن از مد بیافتد!
  • در حوزۀ تخصصیِ سایت حتماً مهارت و تجربۀ لازم را داشته باشید. که بتوانید هم محتوا تولید کنید و هم به سوالات مخاطبان خود پاسخ دهید که همین امر به اعتبار شما و سایت تان اضافه می کند.
  • حوزۀ تخصصی انعطاف پذیر انتخاب کنید. به این معنا که بتوانید در آن حوزه مقالات و محتواهای مفید زیادی بنویسید و تولید کنید.
  • حوزۀ تخصصی در بین مخاطبان اینتنرتی از محبوبیت خوبی برخوردار باشد.

با توجه به نکات گفته شده، که حتماً شما هم به اهمیت داشتن حوزه تخصصی سایت یا همان Niche پی بردید، پیشنهاد می شود قبل از راه اندازی سایت، طی مراحل برنامه ریزی برای راه اندازی سایت، تعیین حوزۀ تخصصی سایت را فراموش نکنید.

۱۳۹۶/۰۵/۳۱

سئو و بازاریابی
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.