تفاوت wordpress.com با wordpress.org

هر دو سایت wordpress.com و wordpress.org به گروه وردپرس اختصاص دارند و هر دو در زمینۀ خدمات وبلاگ دهی و طراحی سایت فعالیت می کنند. اما برای کسانی که قصد راه اندازی پایگاه اینترنتی خود را دارند، دو کاربرد تقریباً متفاوتی دارند. به طور خلاصه سایت wordpress.org نرم افزار وردپرس و خدمات جانبی آن را ارائه می کند، که هر کسی که خواستار استفاده از این نرم افزار روی هر سروری که هست بتواند آن را دریافت کند. اما سایت wordpress.com در اصل یک سرویس وبلاگ دهی است که افراد بدون درگیر شدن با مسائل فنی می توانند وبلاگ یا سایت خود را راه اندازی نمایند. حال در ادامه با جزئیات بیشتری از این دو سایت در خدمت شما هستیم.

تفاوت wordpress.com با wordpress.org

تفاوت wordpress.com با wordpress.org

سایت WordPress.COM

این سایت یک سرویس وبلاگ دهی یا سایت ساز است که از همان نرم افزار وردپرس استفاده می کند. به عبارتی دیگر زمانی که شما وارد این سایت می شوید، می توانید درون این سامانه ثبت نام کرده و سایت خود را تحویل بگیرید. بدون اینکه خواسته باشید وردپرس را نصب کنید و تنظیمات اولیه و افزونه ها و قالب های آن را انجام دهید.

پس از ثبت نام وارد پیشخوان می شوید و تنظیمات سایت خود را انجام می دهید. سپس از بین قالب های نصب شد که تعداد آنها کم هم نیست، قادرید یکی را انتخاب و سپس روی سایت خود فعال کنید. حال وقت آن است که افزونه های مورد نیاز را فعال کنید و تنظیمات آنها را انجام دهید. نکته ای که حائز اهمیت است این است که در تفاوت wordpress.com شما قادر به نصب و افزودن پوسته یا افزونه نیستید! آنها از قبل نصب شدند و فقط شما باید از بین آنها انتخاب کنید. البته این موضوع به معنی بسته بودن دستِ شما نیست. چرا که مثلاً تمامی پوسته هایی روی این سامانه نصب هستند از چپ به راست هم پشتیبانی می کنند؛ پس مشکلی با زبان فارسی و سایت های فارسی زبان ندارند.

یک آموزش جذاب دیگه!  وردپرس چیست ؟

در این سامانه شما نیازی به درگیر شدن با مسائل میزبانی و هاست ندارید. حتی اگر فکر می کنید نیاز دارید سایت تان یک دامنۀ اختصاصی داشته باشد، می توانید زا دامنه را به سایت خود متصل کنید که نشانی آن از حالت زیر دامنه ای مثل yoursite.wordpress.com خارج شود. در اصل این سامانه بر اساس همان وردپرس شبکه ساخته شده که امکان ساخت بی نهایت سایت و وبلاگ را روی یک اسکریپتِ وردپرس می دهد. در آینده راجع به وردپرس شبکه و نحوۀ استفاده کردن از آن توضیحات لازم داده خواهد شد. ولی همین قدر بدانید که حتی شما با استفاده از اسکریپت وردپرس که در سایت wordpress.org ارائه شده است، می توانید خودتان یک وردپرس شبکه را راه اندازی نمایید.

سایت WordPress.ORG

اما می رسیم به سایت وردپرس با پسوند ORG. این سایت اقدام به ارائۀ خدمات به کسانی می کند که می خواهند وردپرس را روی فضای میزبانیِ شخصیِ خود نصب کنند. فرض می کنیم که یک هاست تهیه می کنید و می خواهید روی آن سایت خود را بالا بیاورید. در این حالت از بهترین گزینه های انتخابی این است که از این سایت نرم افزار وردپرس را دریافت کرده و روی هاست خود نصب کنید.

امکاناتی که سایت شما خواهد داشت دقیقاً به مانند WordPress.COM خواهد بود. با این تفاوت که به دلیل باز متن بودن وردپرس و همچنین آزاد بودن آن، آزادیِ شما در نحوۀ استفاده کردن از آن بسیار بیشتر است. در این حالت شما می توانید قالب یا پوسته های مخصوص خود را نصب کنید. می توانید هک های وردپرس را روی سایت خود اعمال کنید. می توانید به راحتی سایت خود را تبدیل یا جابجا کنید و نهایتاً هر کاری که فکرش را بکنید قادر به انجام دادن در این حالت هستید. چون در اصل کدهای وردپرس روی هاست شما در اختیار شماست.

یک آموزش جذاب دیگه!  چرا وردپرس فیلتر است؟

به دلیل اینکه سایت WordPress.COM برای ما ایرانی ها فیلتر است و از طرفی هم آزادی های خود اسکریپت وردپرس را ندارد، خیلی از عزیزانی که قصد راه اندازی سایت خودشان را دارند، رو به سوی سایت WordPress.ORG می آورند. اسکریپت وردپرس را از این سایت دریافت می کنند و با صرف اندکی زمان آن را روی سایت خود نصب می کنند.

WordPress.COM شامل بخش مستندات آموزشی برای نحوۀ استفاده از اسکریپت وردپرس، نحوۀ توسعۀ پوسته برای تغییر ظاهر سایت و نحوۀ توسعۀ افزونه برای ساخت یک امکان بیشتر برای سایت می باشد. همچنین مخازن افزونه ها و پوسته های از قبل ساخته شده هم بخشی از این سایت است که با ورود به آن بدون ثبت نام می توانید به رایگان از هر کدام از آنها که می خواهید استفاده کنید. در نهایت این سایت یک راه کار جامع و کاملی را مهیا کرده است تا هر کسی بتوانید سایت اختصاصی و حرفه ای خود را داشته باشد.

ما هم در این سایت وقتی صحبت از آموزش وردپرس می کنیم، منظور بیشتر تمرکز روی سایت WordPress.ORG است. اینکه خود نرم افزار وردپرس را از این سایت بگیرید و افزونه های مختلف و پوسته های مختلف را نصب کنید، همگی در اصل کار کردن روی این سایت از خدمات گروه وردپرس است. در نهایت اگر فکر می کنید شما هم نیاز دارید تا دانش خود را راجع به وردپرس بالا ببرید، توصیۀ ما دنبال کردن آموزش های تصویری و کامل سایت WPTutorial.ir است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.