خطای اتصال به پایگاه داده وردپرس

یکی دیگر از خطاهایی که هنگام کار با وردپرس ممکن است رخ دهد، خطای اتصال به پایگاه داده است. این خطا در هنگامی رخ می‌دهد که وردپرس قادر به اتصال به پایگاه داده برای خواندن و نوشتن درون آن نباشد. حالا اینکه چرا این اتفاق رخ داده است، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. ممکن است اطلاعات اتصال به پایگاه داده تغییر کرده باشد. ممکن است سرویس پایگاه داده روی سرور از کار افتاده باشد. ممکن است پایگاه داده وردپرس خراب شده باشد. البته علل دیگری هم می تواند باعث بروز چنین خطایی شود که در ادامه به طریقه رفع ایراد و یافتن مشکل خواهیم پرداخت.

خطای اتصال به پایگاه داده وردپرس

خطای اتصال به پایگاه داده وردپرس

آیا مشکل برای بخش پیشخوان هم وجود دارد؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید که آیا این مشکل برای بخش Back End یا همان پیشخوان وردپرس هم وجود دارد یا خیر. اگر دقیقاً همان خطایی که در صفحه اصلی سایت نشان داده می شود، در پیشخوان هم وجود داشت، در آن صورت باید به مرحله بعدی رفت. در غیر این صورت اگر خطایی مثل خراب بودن یکی از جداول دیتابیس داده شد، باید پایگاه داده تعمیر گردد.

برای این کار کد زیر را درون سند wp-config.php وارد کنید و آن ذخیره نمایید.

define('WP_ALLOW_REPAIR', true);

حالا صفحه زیر را در سایت خود باز کنید.

http://www.yoursite.com/wp-admin/maint/repair.php

دقت داشته باشید که با فعال کردن حالت تعمیر وردپرس، بدون ورود به حساب کاربری می توانید به صفحه بالا رفته و عملیات تعمیر را انجام دهید. این کار را هر کس دیگری هم می تواند انجام دهد. پس بعد از اتمام مراحل تعمیر، حتماً سند wp-config.php وردپرس را به حالت اولیه برگردانید.

اگر این کارها مشکل را برطرف نکردند، باید به مرحلۀ بعدی بروید.

بررسی سند پیکربندی وردپرس wp-config.php

مهم ترین سند وردپرس همین سند است. اطلاعات مربوط به نحوه اتصال به پایگاه داده و همچنین دیگر اطلاعات حیاتی و تنظیماتی وردپرس درون این سند قرار می گیرد. پس در مواقع مواجه با خطای اتصال به پایگاه داده وردپرس باید مقادیر زیر را درون سند wp-config.php بررسی نمایید.

define('DB_NAME', 'database-name');
define('DB_USER', 'database-username');
define('DB_PASSWORD', 'database-password');
define('DB_HOST', 'localhost');

دقت کنید که نام کاربری و نام دیتابیس را دقیقاً و صحیح وارد کرده باشید. این اطلاعات را از کنترل پنل فضای میزبانی مثل سی پنل یا دایرکت ادمین می توانید به دست آورید. برای اطمینان بیشتر هم یک بار رمز عبور پایگاه داده را تغییر دهید و آن را درون سند پیکربندی وردپرس برای ثابت DB_PASSWORD وارد نمایید.

یک آموزش جذاب دیگه!  نمایش خطاهای وردپرس

مقدار ثابت DB_HOST هم همیشه localhost نیست. اگر دیتابیس سایت شما روی یک سرور دیگر باشد، مقدارش متفاوت خواهد بود. اگر میزبانی هاست شما دیتابیس ها را روی یک سرور دیگر منتقل کرده باشد، این ثابت را باید متناسب با سرور دیتابیس تغییر دهید.

بررسی سرویس پایگاه داده MySQL

روی سروری که سایت شما قرار گرفته است، یک نرم افزار با نام نرم افزار پایگاه داده وجود دارد که باید به درستی تنظیم و اجرا شده باشد. در پاره ای از موارد ممکن است به دلیل فشار زیاد این نرم افزار از کار افتاده باشد. در مواقعی که حمله ای به سرور یا سایت شما می شود یا در مواقعی که بازدید سایت ها یک دفعه ای زیاد می شود، باعث بروز چنین مشکلی خواهد شد. حالا در این مرحله باید بررسی کنید و ببینید که آیا سرویس پایگاه داده MySQL به درستی کار می کند یا خیر.

برای انجام این بررسی کافی است نرم افزار phpMyAdmin روی کنترل پنل هاست تان را باز کنید. اگر اتصال برقرار شد نشان از درست بودن سرویس MySQL است. یک راه دیگر این است که کد زیر را درون یک سند PHP قرار داده و آن را اجرا کنید. اگر عبارت Connected successfully نشان داده شد، سرویس MySQL روشن است و درست کار می کند.

<?php
$link = mysqli_connect('localhost', 'username', 'password');
if (!$link) {
die('Could not connect: ' . mysqli_error());
}
echo 'Connected successfully';
mysqli_close($link);
?>

اگر در نتیجه انجام کارهای بالا خطا دریافت کردید، باید با پشتیبان هاست خود تماس بگیرید و درخواست بررسی و رفع ایراد کنید. اگر وردپرس شما روی سرور اختصاصی یا مجازی است، در این صورت خودتان یا متخصص لینوکس باید مشکل را برطرف کنید.

یک آموزش جذاب دیگه!  آموزش حل مشکل اطلاعات اتصال به FTP در وردپرس

کارها ی دیگر برای رفع خطای اتصال به پایگاه داده وردپرس

به هر حال به غیر از مواردی که در بالا گفته شد، دلیل دیگری نمی ماند که باعث بروز چنین خطایی شود. اما اگر بعد از ایجاد تغییری در سایت توسط شخص شما یا بعد از رخ دادن یک اتفاق مثل افزایش ناگهانی بازدید سایت این مشکل رخ داده، حتماً راهکار رفع مشکل دست خود شماست. باید وارد کنترل پنل فضای میزبانی شده و رفع ایراد را شروع کنید.

اما اگر این خطا به صورت ناگهانی رخ داده باشد، احتمال تغییر از طرف مدیر فنی سرور هست که باید با پشتیبان هاست تماس بگیرید و علت را جویا شوید.

برخی مواقع ممکن است بارگذاری یک وردپرس تازه و اصلی به جای وردپرسی که همینک روی هاست وجود دارد، مشکل را حل کند. البته همیشه به یاد داشته باشید که قبل از شروع هر کاری، حتماً از اطلاعات سایت خود به خصوص پایگاه داده سایت بکاپ یا نسخه پشتیبان تهیه نمایید؛ که این یک هشدار کاملاً جدی است!

گاهی اوقات هم نصب یک افزونه یا قالب مشکل دار سبب بروز خطای اتصال به پایگاه داده وردپرس می شود. به هر حال باید بررسی کنید و فایل های خطا و همچنین سند error_log یا حتی فعال کردن نمایش خطاهای تفصیلی در وردپرس به این امر می تواند کمک کند.

این از کارهایی بود که شما می توانستید برای رفع ایراد Error Establishing a Database Connection وردپرس انجام دهید. اگر موردی بود که ما می بایستی از آن مطلع شویم یا راه حلی را پیدا کردید که در این مقاله وجود نداشت. از بخش دیدگاه های همین نوشته آن را با دیگر مخاطبان در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع وردپرس

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

آموزش افزونه Yoast SEO

درباره ®WPTutorial

WPTutorial یکی از منابع آموزشی جامع و رایگان وردپرس می باشد، که هدف اصلی خودش را به اشتراک گذاری تجربه های وردپرسی و افزایش دانش وبمسترهای فارسی زبان قرار داده است. بر همین اساس هر روزه سعی در انتشار آموزش ها، ترفندها و هک های وردپرس می کند، تا شما بتوانید سایت تان را هر روز بهبود ببخشید.